Montenegro · Public Finance
Law on amendments and additions to the law on excises
Član 1
U Zakonu o akcizama ("Službeni list RCG", broj 65/01) u članu 10, kao i u drugim odredbama ovog zakona, riječi: "Ministar nadležan" zamjenjuju se riječima: "ministarstvo nadležno."
Član 2
U članu 13 poslije stava 7 dodaje se novi stav, koji glasi:
"(8) Izuzetno od stava 1 ovog člana, obaveza obračunavanja akcije za cigarete nastaje danom preuzimanja kontrolnih akciznih markica."
Član 3
U članu 14 poslije stava 2 dodaje se novi stav, koji glasi:
"(3) Izuzetno od stava 1 ovog člana, obaveza obračunavanja akcije za cigarete kod uvoza, nastaje danom preuzimanja kontrolnih akciznih markica."
Član 4
U članu 32 poslije tačke 3) dodaje se nova tačka, koja glasi:
" 4) koji se iz carinskog skladišta otpremaju u slobodne carinske prodavnice otvorene na međunarodnim graničnim prelazima na kojima je obezbijeđena carinska i pasoška kontrola, radi prodaje putnicima, u skladu sa carinskim propisima."
Član 5
U članu 35 poslije stava 6 dodaju se dva nova stava, koji glase:
"(7) Izuzetno od stava 1 ovog člana, obračunata akciza za cigarete plaća se u roku od 60 dana od dana preuzimanja kontrolnih akciznih markica.
(8) Za vrijeme odloženog plaćanja akcize iz stava 7 ovog člana, obveznik je dužan da obezbijedi instrument osiguranja plaćanja u visini obračunate akcize."
Član 6
U članu 36 dodaju se dva nova stava, koji glase:
"(2) Izuzetno od stava 1 ovog člana, akcizu za cigarete kod uvoza obračunava uvoznik i plaća je u roku od 60 dana od dana preuzimanja kontrolnih akciznih markica.
(3) Za vrijeme odloženog plaćanja akcize iz stava 2 ovog člana, uvoznik je dužan da obezbijedi instrument osiguranja plaćanja u visini obračunate akcize."
Član 7
U članu 47 stav 2 mijenja se i glasi:
"(2) Svitkom duvana iz stava 1 ovog člana smatra se jedna cigareta čija dužina bez filtera, odnosno muštikle iznosi do 9 cm; dvije cigarete koje su bez filtera, odnosno muštikle duže od 9
cm, ali nijesu duže od 18 cm; tri cigarete koje su bez filtera, odnosno muštikle duže od 18 cm, ali nijesu duže od 27 cm, i tako redom."
Član 8
Član 50 mijenja se i glasi:
"(1) Akcizna osnovica za duvanske proizvode je 1000 komada i maloprodajna cijena, odnosno kilogram proizvoda.
(2) Akciza na cigarete plaća se kao specifična akciza koja je određena u iznosu za 1000 komada i kao proporcionalna akciza koja je određena u procentu od maloprodajne cijene cigareta.
(3) Specifična akciza na cigarete iznosi 1,00 Eura za 1000 komada.
(4) Proporcionalna akciza na cigarete iznosi 26% od njihove maloprodajne cijene.
(5) Akciza na ostale duvanske proizvode plaća se po kilogramu tih proizvoda, i iznosi:
- za cigare i cigarilose - 10,00 Eura;
- za fino rezani duvan (cigarete za savijanje) - 20,00 Eura;
- za drugi duvan za pušenje - 15,00 Eura.
(6) Maloprodajna cijena cigareta iz stava 4 ovog člana je cijena koju odredi proizvođač, odnosno uvoznik, a koja uključuje akcizu i porez na dodatu vrijednost.
(7) Proizvođač, odnosno uvoznik je dužan da, prije stavljanja u upotrebu, odnosno u slobodan promet, maloprodajne cijene cigareta prijavi nadležnom poreskom organu i objavi ih u "Službenom listu Republike Crne Gore".
(8) Prodaja cigareta po maloprodajnim cijenama, koje su veće od prijavljenih, nije dozvoljena."
Član 9
Poslije člana 52 dodaje se novi član, koji glasi:
"Član 52a
(1) Vlada može, kao privremenu mjeru, u slučaju značajnijeg povećanja cijena mineralnih ulja na svjetskom tržištu, smanjiti iznos akcize, s tim što to umanjenje ne može biti veće od 20%.
(2) Ukoliko dođe do pada cijena mineralnih ulja, iznos akcize utvrđen u skladu sa stavom 1 ovog člana uvećava se za iznos za koji je izvršeno smanjenje."
Član 10
U članu 56 dodaje se novi stav, koji glasi:
"(2) Mineralna ulja koja se upotrebljavaju za grijanje ne smiju se stavljati u promet na benzinskim pumpama ili drugim maloprodajnim mjestima određenim za prodaju naftnih derivata."
Član 11
Član 57 mijenja se i glasi:
"(1) Proizvođač, odnosno uvoznik dužan je da prije stavljanja u upotrebu, odnosno u slobodan promet duvanske proizvode i alkoholna pića, osim piva, te proizvode obilježi kontrolnom akciznom markicom.
(2) Kontrolna akcizna markica za duvanske proizvode mora biti nalijepljena na ambalažu ispod celofanskog ili drugog omotača, tako da je vidljiva i da se ne može odstraniti, a da se ne ošteti ambalaža, osim kod originalne ambalaže za cigare i cigarilose, koja ne sadrži celofanski ili drugi omotač, gdje akcizna markica može biti nalijepljena direktno na ambalažu.
(3) Uvozne cigarete i uvozna flaširana alkoholna pića moraju imati oznaku i naziv uvoznika koji se utiskuju na kutiji, odnosno flaši neposredno štampanjem ili naljepnicom koja se lijepi na ambalaži ispod celofanskog ili drugog omotača kojom je obložena kutija, odnosno flaša.
(4) Duvanski proizvodi i alkoholna pića koji se izvoze, a za koje ino dobavljač nije dostavio akcizne markice, obilježavaju se posebnom izvoznom markicom.
(5) Duvanski proizvodi i flaširana alkoholna pića koji se prodaju u slobodnim carinskim prodavnicama moraju biti obilježeni posebnom markicom.
(6) Posjedovanje, prodaja i transport duvanskih proizvoda i alkoholnih pića, iznad količina utvrđenih ovim zakonom, bez odgovarajuće akcizne markice, nije dozvoljeno.
(7) Vlada propisuje: izgled i sadržaj kontrolne akcizne markice; način i postupak odobravanja, štampanja i izdavanja, i način vođenja evidencija o izdatim, iskorišćenim i neiskorišćenim akciznim markicama iz ovog člana."
Član 12
U članu 70 u stavu 1 tački 9) riječi: " u skladu sa članom 23 ovog zakona" zamjenjuju se riječima: "(čl. 23 stav 1, 35 stav 8 i 36 stav 3) ".
Tač. 15), 16) i 17), mijenjaju se i glase:
"15) ako prije stavljanja u upotrebu, odnosno u slobodan promet ne prijavi maloprodajne cijene cigareta nadležnom poreskom organu i ne objavi ih u "Službenom listu Republike Crne Gore" ili vrši prodaju cigareta po maloprodajnim cijenama koje su veće od prijavljenih (član 50 st. 7 i 8);
16) ako na propisan način ne označi ili ne organizuje skladištenje mineralnih ulja koja se upotrebljavaju kao gorivo za grijanje (član 55 );
17) ako mineralna ulja koja se upotrebljavaju za grijanje koristi suprotno odredbama člana 56 stav 1 ovog zakona."
Poslije tačke 17) dodaju se tri nove tačke koje glase:
"17a) ako mineralna ulja koja se upotrebljavaju za grijanje stavlja u promet na benzinskim pumpama ili drugim maloprodajnim mjestima određenim za prodaju naftnih derivata (član 56 stav 2);
17b) ako prije stavljanja u upotrebu, odnosno u slobodan promet duvanske proizvode i alkoholna pića ne obilježi na propisan način (član 57 st. 1, 2, 3, i 4);
17c) ako posjeduje, prodaje i transportuje duvanske proizvode i alkoholna pića iznad količina utvrđenih ovim zakonom, bez odgovarajuće akcizne markice (član 57 stav 6)."
Poslije stava 2 dodaje se novi stav, koji glasi:
"(3) Za prekršaj iz stava 1 tačka 17c) ovog člana kazniće se i fizičko lice novčanom kaznom od dvostrukog do desetostrukog iznosa minimalne zarade u Crnoj Gori."
Član 13
U članu 71 u stavu 1 poslije riječi: "prekršaj" dodaju se riječi: "pravno lice, odnosno preduzetnik".
Član 14
U članu 73 riječi: "plinsko ulje" zamjenjuju se riječima: "mineralno ulje".
Poslije stava 1 dodaje se novi stav, koji glasi:
"(2) Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od petostrukog do dvadesetostrukog iznosa minimalne zarade u Crnoj Gori. "
Član 15
Poslije člana 73 dodaje se podnaslov i dva nova člana, koji glase:
"Zaštitne mjere
Član 73 a
Za prekršaj iz člana 70 stav 1 tač. 1), 15), 16), 17), 17a), 17b) i 17c) pravnom licu, odnosno preduzetniku, pored novčane kazne, može se izreći i zaštitna mjera oduzimanja predmeta (akciznih proizvoda).
Član 73 b
Za prekršaj iz člana 70 stav 1, tač. 9) i 11) i člana 71 stav 1 tačka 2) pravnom licu, odnosno preduzetniku, pored novčane kazne, može se izreći i zaštitna mjera zabrana vršenja djelatnosti, u trajanju od jednog do tri mjeseca."