Na osnovu člana 82 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 26. saziva, na Petoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2020. godini, dana 16. jula 2020. godine, donijela je
Montenegro · Public Finance
Law on amendments to the law on excise duties
Član 1
U Zakonu o akcizama („Službeni list RCG", br. 65/01 i 76/05 i „Službeni list CG", br. 76/08, 50/09, 78/10, 61/11, 28/12, 38/13, 45/14, 1/17, 50/17 i 55/18) u članu 1 stav 2 tačka 2, članu 46 i članu 49a st. 1 i 2 riječi: „nesagorijevajući duvan" u različitom padežu zamjenjuju se riječima: „bezdimni duvanski proizvodi" u odgovarajućem padežu.
Član 2
U članu 4 stav 1 poslije alineje 9 dodaje se nova alineja koja glasi:
„- informacioni sistem za elektronsku razmjenu podataka o akcizama je integrisani skup informaciono-komunikacionih tehnologija, neophodnih za sakupljanje, snimanje, čuvanje, obradu i prenošenje podataka o akcizama u elektronskom obliku."
Član 3
U članu 17 stav 3 poslije riječi: „alkoholnog pića" dodaju se riječi: „i piva (mali proizvođači piva),".
Član 4
U članu 25 stav 1 tačka 1 poslije riječi: „kao račun" dodaju se riječi: „u kojem je iskazan iznos, odnosno stopa akcize po kojoj je obračunata".
Član 5
Poslije člana 26 dodaju se dva nova člana koji glase:
„Član 26a
(1) Izuzetno od člana 26 ovog zakona, zahtjev za izdavanje dozvole oslobođenog korisnika akciznih proizvoda, može podnijeti i lice koje upotrebljava mineralna - gasna ulja, za pogon:
1) poljoprivrednih mašina na registrovanom poljoprivrednom gazdinstvu, i
2) ribolovnih plovnih objekata.
(2) Lice iz stava 1 tačka 1 ovog člana uz zahtjev za izdavanje dozvole, podnosi:
1) potvrdu o upisu poljoprivrednog gazdinstva u registar poljoprivrednih gazdinstava;
2) dokaz da na dan podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvole iz stava 1 ovog člana, nema neizmirenih poreskih i carinskih obaveza;
3) dokaz o vođenju evidencije o nabavci i utrošku gasnih ulja;
4) potvrdu o odobrenim količinama mineralnih - gasnih ulja za pogon poljoprivrednih mašina na određenom registrovanom poljoprivrednom gazdinstvu.
(3) Lice iz stava 1 tačka 2 ovog člana, uz zahtjev za izdavanje dozvole, podnosi:
1) kopiju dozvole za obavljanje privrednog ribolova;
2) dokaz da na dan podnošenja zahtjeva za izdavanje dozvole iz stava 1 ovog člana, nema neizmirenih poreskih i carinskih obaveza;
3) potvrdu da je ribolovni plovni objekat opremljen funkcionalnim satelitskim sistemom praćenja, automatskom identifikacijom ili drugim sistemom koji omogućava kontrolu kretanja i elektronskom evidencijom o ribolovu i ribolovnim aktivnostima;
4) potvrdu o odobrenim količinama mineralnih ulja - gasnih ulja za svaki ribolovni plovni objekat, koji je upisan u dozvoli za obavljanje privrednog ribolova, pojedinačno.
(4) Carinski organ, nakon prijema zahtjeva i dokumentacije iz st. 1, 2 i 3 ovog člana izdaje dozvolu oslobođenog korisnika akciznih proizvoda sa kontrolnom karticom, u roku od 30 dana, od prijema potpune dokumentacije.
(5) Ako organ državne uprave nadležan za poslove poljoprivrede i ribarstva utvrdi da je korisnik dozvole iz stava 4 ovog člana zloupotrijebio, nenamjenski koristio mineralna ulja - gasna ulja ili ne ispunjava uslove propisane zakonom, uputiće carinskom organu zahtjev za ukidanje izdate kontrolne kartice.
(6) Ako se utvrdi da je korisnik dozvole iz stava 4 ovog člana zloupotrijebio, nenamjenski koristio mineralna ulja - gasna ulja ili da ne ispunjava uslove propisane zakonom, Carinski organ ukida dozvolu oslobođenog korisnika akciznih proizvoda, a nosilac dozvole gubi pravo na izdavanje dozvole oslobođenog korisnika akciznih proizvoda, za period od pet godina.
(7) Potvrdu iz stava 2 tačka 4 i stava 3 tačka 4 ovog člana izdaje organ državne uprave nadležan za poslove poljoprivrede i ribarstva na osnovu evidencije o utrošenom mineralnom ulju - gasnom ulju za pogon poljoprivrednih mašina, odnosno na osnovu evidencije o utrošenom gasnom ulju, ulovljenim količinama, ostvarenim ribolovnim danima i satima provedenim u ribolovu.
(8) Bližu dokumentaciju iz st. 2 i 3 ovog člana, način utvrđivanja odobrenih količina mineralnih - gasnih ulja i obrazac kontrolne kartice, propisuje organ državne uprave nadležan za poslove poljoprivrede i ribarstva, uz prethodno pribavljeno mišljenje Ministarstva finansija.
Član 26b
Ako je lice iz člana 26a stav 3 ovog zakona započelo da obavlja djelatnost u tekućoj godini, organ državne uprave nadležan za poslove poljoprivrede i ribarstva izdaje potvrdu o odobrenim količinama mineralnih ulja - gasnih ulja, za pogon ribolovnih plovnih objekata koja imaju dozvolu za obavljanje privrednog ribolova, na osnovu snage pogonskog generatora i prosječnog broja ribolovnih dana."
Član 6
U članu 28 st. 2 i 3 riječi: „oduzeti dozvolu" u različitom padežu zamjenjuju se riječima: „ukinuti dozvolu" u odgovarajućem padežu.
Član 7
U članu 30 stav 1 tačka 4 riječi: „čl.44 i 54" zamjenjuju se riječima: „čl. 31, 44 i 54".
U stavu 6 riječi: „vanredni prevoz, čarter prevoz i prevoz putnika u okviru prostora koji pripada aerodromu," brišu se.
Član 8
U članu 31 stav 1 tačka 5 mijenja se i glasi:
„5) za potrebe oružanih snaga, pratećeg civilnog osoblja, kao i snabdijevanje menzi država članica Sjevernoatlantskog saveza (NATO), za potrošnju na teritoriji Crne Gore."
Član 9
U nazivu člana 36a i st. 1, 2, 3 i 5 riječ „povećanja" zamjenjuje se riječju „promjene".
U stavu 2 riječi: „trgovinu na veliko i/ili" brišu se.
Član 10
U članu 37 stav 1 riječi: „srednja alkoholna pića" zamjenjuju se riječju: „međuproizvodi".
Član 11
Čl. 39, 40 i 41 mijenjaju se i glase:
„Vino
Član 39
(1) Vinom se smatraju mirna i pjenušava vina.
(2) Mirna vina su proizvodi iz tarifnog broja CN 2204 i 2205, osim pjenušavih vina iz stava 3 ovog člana, sa sadržajem alkohola koji prelazi:
1) 1,2 vol%, ali ne prelazi 15 vol%, pod uslovom da je sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu dobijen fermentacijom;
2) 15 vol%, ali ne prelazi 18 vol%, pod uslovom da su proizvedeni bez ikakvog obogaćivanja i da je sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu dobijen fermentacijom.
(3) Pjenušava vina su svi proizvodi iz tarifnih oznaka CN 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 i tarifnog broja CN 2205, i to:
1) koji su punjeni u boce sa „pečurka čepovima", koji su pričvršćeni na poseban način, ili koji imaju u rastvoru, zbog prisustva ugljendioksida, povišen pritisak od 3 ili više bara;
2) sa sadržajem alkohola koji prelazi 1,2 vol%, a ne prelazi 15 vol%, pod uslovom da je sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu dobijen fermentacijom.
Ostala fermentisana pića, osim piva i vina
Član 40
(1) Ostalim fermentisanim pićima, osim piva i vina, u smislu ovog zakona, smatraju se ostala nepjenušava i pjenušava fermentisana pića.
(2) Ostalim nepjenušavim fermentisanim pićima su proizvodi obuhvaćeni tarifnim brojem:
1) CN 2204 i 2205, a koji nijesu navedeni u članu 39 ovog zakona,i
2) CN 2206, koji nijesu navedeni u piva iz člana 38 ovog zakona i koji nijesu svrstani u ostala pjenušava fermentisana pića iz stava 3 ovog člana, i to sa sadržajem alkohola koji prelazi:
- 1,2 vol%, a ne prelazi 10 vol%;
- 10 vol%, a ne prelazi 15 vol%, pod uslovom da je sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu dobijen fermentacijom.
(3) Ostalim pjenušavim fermentisanim pićima smatraju se proizvodi iz tarifnih oznaka CN 2206 00 31 i 2206 00 39, kao i proizvodi koji su obuhvaćeni tarifnim oznakama 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 i 2205, a koji nijesu navedeni u članu 39 ovog zakona, i to:
1) koja su punjena u boce sa „pečurka čepovima", koji su pričvršćeni na poseban način, ili koji imaju u rastvoru, zbog prisustva ugljendioksida, povišen pritisak od 3 ili više bara;
2) sa sadržajem alkohola koji prelazi 1,2 vol%, a ne prelazi 15 vol%;
3) sa sadržajem alkohola koji prelazi 13 vol%, a ne prelazi 15 vol%, pod uslovom da je sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu dobijen fermentacijom.
Međuproizvodi
Član 41
Međuproizvodima smatraju se:
1) proizvodi iz tarifnog broja CN 2204, 2205 i 2206, a koji nijesu proizvodi dati u čl. 38, 39 i 40 ovog zakona, sa sadržajem alkohola koji prelazi 1,2 vol%, a ne prelazi 22 vol%.
2) nepjenušava fermentisana pića iz člana 40 stav 2 ovog zakona, sa sadržajem alkohola koji prelazi 5,5 vol% i kod kojih sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu nije dobijen u potpunosti fermentacijom;
3) pjenušava fermentisana pića iz člana 40 stav 3 ovog zakona, sa sadržajem alkohola koji prelazi 8,5 vol% i kod kojih sav alkohol sadržan u gotovom proizvodu nije dobijen u potpunosti fermentacijom."
Član 12
U članu 43 stav 3 riječi: „od 1500 eura" zamjenjuju se riječima: „od 1250 eura."
Član 13
U članu 45a stav 2 riječi: „radi stavljanja u promet" brišu se.
Član 14
Poslije člana 45a dodaje se novi član koji glasi:
„Male nezavisne pivare
Član 45b
(1) Mali nezavisni proizvođači piva, su privredna društva, odnosno druga pravna lica ili preduzetnici koji se bave proizvodnjom piva, radi stavljanja u promet i koji:
1) na godišnjem nivou stave u promet do 5000hl piva,
2) imaju dozvolu o ispravnosti proizvoda za stavljanje u promet,
3) koja nijesu u statusu matičnog ili zavisnog pravnog lica u odnosu na drugog proizvođača piva,
4) koristi sopstvene proizvodne i skladišne prostore, i
5) ne proizvodi pivo prema licenci.
(2) Mali nezavisni proizvođač piva plaća akcizu, po zapreminskom sadržaju alkohola u iznosu od 50% od visine akcize iz člana 43 stav 2 tačka 1 ovog zakona.
(3) Proizvođač iz stava 1 ovog člana, obračunava akcizu u trenutku stavljanja akciznog proizvoda u slobodan promet, i podnosi obračun akcize carinskom organu do 15-tog u tekućem za prethodni mjesec.
(4) Obračunata akciza za poreski period dospijeva za plaćanje poslednji dan u poreskom periodu, a plaća se u roku od 15 dana, od dana dospijeća.
(5) Prilikom utvrđivanja poreske obaveze carinski organ će za proizvedenu količinu alkohola za tu godinu obračunati razliku akcize, od uplaćene akcize do punog iznosa akcize propisane za hektolitar piva."
Član 15
Član 49b mijenja se i glasi:
„(1) Tečnost za punjenje elektronske cigarete u smislu ovog zakona je proizvod iz nomenklature CT 3824 99 56 i 3824 99 57 koji prilikom korišćenja elektronske cigarete na predviđen način stvara paru za udisanje nezavisno od toga sadrži li nikotin, kao i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta sadržane u drugim proizvodima koji se svrstavaju u tarifnu oznaku nomenklature CT 8543 70 70.
(2) Visina akcize na elektronske cigarete iznosi 0,07 eura/mililitru tečnosti za elektronske cigarete."