Na osnovu člana 82 tačka 2 i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 27. saziva na Četvrtoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2021. godini, dana 27. maja 2021. godine, donijela je
Montenegro · Health and Social Security
Law on amendments to the law on contributions for compulsory social insurance
Član 1
U Zakonu o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje („Službeni list CG“, br. 13/07, 79/08, 86/09, 78/10, 14/12, 62/13, 8/15, 22/17 i 42/19) u članu 14 stav 3 riječi: „stava 2 ovog člana usklađuje se“, zamjenjuju se riječima: „stava 1 ovog člana određuje se“.
U stavu 4 riječi: „usklađivanju najviše godišnje osnovice iz stava 2“ zamjenjuju se riječima: „utvrđivanju najviše godišnje osnovice iz stava 3“.
Član 2
Poslije člana 18b dodaje se novi član koji glasi:
„Član 18c
(1) Oslobađanje od plaćanja dijela doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, koji padaju na teret zaposlenog i poslodavca, ostvaruje se na zaradu zaposlenog koja nije veća od prosječne mjesečne zarade u Crnoj Gori, prema podacima organa uprave nadležnog za poslove statistike, i to u iznosu od:
1) 90% doprinosa u 2021. godini;
2) 60% doprinosa u 2022. godini;
3) 30% doprinosa u 2023. godini.
(2) Pravo na oslobađanje iz stava 1 ovog člana poslodavac može ostvariti pod uslovom da:
1) se zaposleni nalazio na evidenciji Zavoda za zapošljavanje Crne Gore najmanje tri mjeseca prije dana zaključivanja ugovora o radu;
2) je poslodavac zaključio ugovor o radu na neodređeno vrijeme sa zaposlenim do 31. decembra 2021. godine;
3) je zasnivanjem radnog odnosa sa zaposlenim iz tačke 1 ovog stava došlo do povećanja broja zaposlenih koje je poslodavac imao na dan 31. decembra 2020. godine;
4) zaposleni prije zaključivanja ugovora nije bio zaposlen kod lica koje je osnivač ili je lice povezano sa poslodavcem kod kojega zasniva radni odnos, nezavisno od toga da li je postojao prekid radnog odnosa.
(3) Poslodavac je dužan da, radi ostvarivanja prava na oslobađanje od plaćanja dijela doprinosa iz stava 1 ovog člana, podnese poreskom organu zahtjev i dokaze o ispunjenosti uslova iz stava 2 ovog člana.
(4) Državni organi, organi državne uprave i drugi korisnici Budžeta Crne Gore, organi i službe lokalne samouprave i drugi korisnici budžeta jedinica lokalne samouprave - ne mogu ostvariti pravo na oslobađanje od plaćanja dijela doprinosa iz stava 1 ovog člana.
(5) Doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje za zaposlene za koje se ostvaruje pravo na oslobađanje od plaćanja dijela doprinosa iz stava 1 ovog člana plaćaju se iz Budžeta Crne Gore.
(6) Obrazac zahtjeva iz stava 3 ovog člana propisuje ministarstvo nadležno za poslove finansija."
Član 3
Član 22 mijenja se i glasi:
„(1) Obveznik doprinosa koji je sam platio doprinose na obavezno socijalno osiguranje, odnosno kojem je u njegovo ime i u njegovu korist plaćen doprinos iz osnovice koja prelazi iznos najviše godišnje osnovice za kalendarsku godinu ima pravo na povraćaj više plaćenog doprinosa.
(2) Zahtjev za povraćaj više plaćenog doprinosa obveznik doprinosa podnosi nadležnom poreskom organu po isteku godine.
(3) O zahtjevu iz stava 2 ovog člana nadležni poreski organ odlučuje rješenjem.“
Član 4
Poslije člana 30a dodaje se novi član koji glasi:
„Član 30b
Podzakonski akt iz člana 18c stav 6 ovog zakona donijeće se u roku od 30 dana, od dana stupanja na snagu ovog zakona.“
Član 5
Poslije člana 31 dodaje se novi član koji glasi:
„Član 31a
Odredba člana 18c ovog zakona primjenjivaće se do 31. decembra 2023. godini, a pravo na oslobođenje od plaćanja doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u skladu sa ovim članom poslodavac može ostvariti od 1. januara 2021. godine."
Član 6
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u „Službenom listu Crne Gore“.