Na osnovu člana 82 stav 1 tačka 2 i člana 91 stav 1 Ustava Crne Gore, Skupština Crne Gore 28. saziva, na Četrnaestoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2026. godini, dana 9. jula 2026. godine, donijela je
Montenegro · Trade, Hospitality and Tourism
Law on tax exemption for certain means of transport temporarily imported from one member state to another
I. OSNOVNE ODREDBE
Predmet
Ovim zakonom se uređuju način i uslovi za oslobađanje od poreza na dodatu vrijednost i poreza na upotrebu motornih vozila kao i drugih dažbina koje se plaćaju u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: porezi), pri privremenom uvozu motornih vozila uključujući prikolice, kamp-prikolica, plovila za rekreaciju, privatnih aviona, bicikala, tricikala i jahaćih konja (u daljem tekstu: određenih prevoznih sredstava) iz države članice Evropske unije na teritoriju Crne Gore.
Primjena
(1) Odredbe ovog zakona primjenjuju se jednako na privremeni uvoz određenih prevoznih sredstava, osim kada je izričito drugačije propisano.
(2) Odredbe ovog zakona primjenjuju se i na privremeni uvoz uobičajenih rezervnih djelova, dodataka i opreme koji se uvoze zajedno sa prevoznim sredstvima u razumnim količinama potrebnim za redovnu upotrebu predmeta privremenog uvoza.
(3) Komercijalna vozila se isključuju od oslobađanja iz člana 1 ovog zakona.
Uslov da porez mora biti plaćen
Ovaj zakon primjenjuje se na prevozna sredstva koja su stečena ili uvezena u skladu sa opštim uslovima oporezivanja koji važe na unutrašnjem tržištu države članice Evropske unije, odnosno za koja po osnovu izvoza nije ostvaren povraćaj ili oslobađanje od poreza.
Značenje izraza
Izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu imaju sljedeća značenja:
1) komercijalno vozilo je motorno vozilo namijenjeno za prevoz putnika ili robe koje pored sjedišta za vozača ima još najmanje devet mjesta, kao i vozilo za posebne namjene;
2) privatno vozilo je svako motorno vozilo (uključujući i prikolicu ako je ima) koje nije komercijalno;
3) prevozno sredstvo je svako motorno vozilo uključujući prikolice, kamp-prikolice, plovila za rekreaciju, privatne vazduhoplove, bicikle, tricikle i jahaće konje kada se ne koriste u komercijalne svrhe, a koja se steknu ili uvoze u skladu sa oba uslova iz člana 3 ovog zakona;
4) poslovna upotreba označava korišćenje prevoznog sredstva u cilju obavljanja djelatnosti uz naknadu ili radi ostvarivanja finansijske koristi;
5) privatna upotreba označava svaku upotrebu prevoznih sredstava u neposlovne svrhe;
6) treće države su sve države osim država članica Evropske unije;
7) nadležni organi su organ državne uprave nadležan za poslove bezbjednosti saobraćaja na putevima, organ uprave nadležan za poslove carine i organ uprave nadležan za poslove naplate poreza.
II. PRIVREMENI UVOZ
Privremeni uvoz određenih prevoznih sredstava za privatnu upotrebu
(1) Lice koje uvozi prevozno sredstvo za privatnu upotrebu oslobođeno je poreza za period, kontinuirano ili ne, od najduže šest mjeseci u periodu od 12 mjeseci, ako:
1) ima uobičajeno boravište u državama iz člana 1 ovog zakona, a to uključuje državljane Crne Gore i državljane trećih zemalja koji imaju uobičajeno boravište u nekoj od država članica Evropske unije;
2) prevozno sredstvo koristi isključivo za privatne potrebe;
3) prevozno sredstvo ne otuđi, ne iznajmi niti da na korišćenje licu sa uobičajenim boravištem u Crnoj Gori.
(2) Izuzetno od stava 1 tačka 3 ovog člana, motorna vozila koja su u vlasništvu privrednog društva za iznajmljivanje vozila (rent a car vozila) sa sjedištem u jednoj od država članica Evropske unije, a koja se nalaze u Crnoj Gori zbog isteka ugovora o iznajmljivanju vozila, mogu se ponovo iznajmiti licima koja nemaju uobičajeno boravište u Crnoj Gori, radi njihovog ponovnog izvoza.
(3) Motorna vozila u državu članicu u kojoj su prvobitno iznajmljena mogu vratiti i lica koja imaju uobičajeno boravište u Crnoj Gori ako su zaposlena u privrednom društvu za iznajmljivanje vozila.
Privremeni uvoz privatnih vozila u poslovne svrhe
(1) Lice koje privremeno uvozi privatno vozilo za poslovnu upotrebu oslobođeno je poreza iz člana 1 ovog zakona za period, kontinuirano ili ne, od najduže šest mjeseci u periodu od 12 mjeseci ako:
1) ima uobičajeno boravište u drugoj državi članici;
2) privatno vozilo u Crnoj Gori ne koristi za prevoz putnika uz naknadu ili drugu materijalnu korist, niti za industrijski ili komercijalni prevoz robe, bez obzira da li se obavlja uz naknadu ili bez naknade;
3) privatno vozilo ne otuđi, ne iznajmi niti da na korišćenje licu sa uobičajenim boravištem u Crnoj Gori;
4) je privatno vozilo nabavljeno ili uvezeno u skladu sa opštim uslovima oporezivanja koji važe na unutrašnjem tržištu države članice u kojoj korisnik ima uobičajeno boravište i po osnovu njegovog izvoza nije ostvaren povraćaj niti oslobađanje od poreza na dodatu vrijednost ili drugih poreza na potrošnju.
(2) Smatra se da je uslov iz stava 1 tačka 4 ovog člana ispunjen ako privatno vozilo ima standardne registarske oznake države članice u kojoj je registrovano, osim privremenih registarskih oznaka.
(3) Ako je privatno vozilo registrovano u državi članici u kojoj izdavanje standardnih registarskih oznaka nije uslovljeno poštovanjem opštih uslova oporezivanja na unutrašnjem tržištu, korisnik je dužan da nadležnom organu priloži odgovarajući dokaz da su porezi na potrošnju plaćeni.
(4) Izuzetno od stava 1 ovog člana, privremeni uvoz privatnog vozila koji vrši komercijalni posrednik u smislu propisa Evropske unije kojim se uređuje sloboda pružanja usluga, može se odobriti na period kontinuirano ili ne, od najduže sedam mjeseci u periodu od 12 mjeseci.
Posebni slučajevi privremenog uvoza privatnih vozila
(1) Privatno vozilo koje je registrovano u državi članici u kojoj korisnik ima uobičajeno boravište oslobađa se poreza iz člana 1 ovog zakona bez vremenskog ograničenja, ako se redovno koristi za putovanja iz mjesta uobičajenog boravišta u mjesto rada koje se nalazi na teritoriji Crne Gore i obrnuto.
(2) Student koji ima uobičajeno boravište u drugoj državi članici, a boravi na teritoriji Crne Gore isključivo radi školovanja ili studiranja, ima pravo na oslobađanje od poreza pri privremenom uvozu privatnog vozila registrovanog u državi njegovog uobičajenog boravišta za vrijeme trajanja školovanja ili studiranja.
(3) Oslobađanje iz st. 1 i 2 ovog člana primjenjuje se isključivo ako se vozilo koristi za lične potrebe korisnika i ako se poštuju uslovi propisani članom 6 stav 1 ovog zakona.
(4) Prekogranični radnici i studenti podnose prijavu i odjavu iz člana 11 ovog zakona samo jednom.
(5) Prijava iz stava 4 ovog člana se podnosi 24 sata prije prvog dolaska na rad, odnosno 24 sata prije prvog dana dolaska na studiranje, a odjava u istom roku nakon prestanka rada odnosno studiranja. Uz prijavu će prekogranični radnik podnijeti kopiju ugovora o radu ili ekvivalentnog dokumenta iz kojeg se vidi datum početka (i eventualno i završetka) ugovora o radu, a student će priložiti potvrdu o upisu iz koje se može provjeriti početak i predviđeni kraj studiranja.
(6) Motorna vozila stranih šefova država i vlada, vozila EU, UN, diplomatska, konzularna vozila, i vozila međunarodnih organizacija registrovana i akreditovana van Crne Gore izuzeta su od primjene ovog zakona, a time i obaveza prijave i odjave iz člana 11 ovog zakona.
Oslobođenja za privremeni uvoz jahaćih konja za potrebe jahaćih izleta
(1) Jahaći konji koji se privremeno uvoze na teritoriju Crne Gore oslobađaju se poreza iz člana 1 ovog zakona na period do tri mjeseca, pod uslovom da su kumulativno ispunjeni sljedeći uslovi:
1) da jahaći konji ulaze na teritoriju Crne Gore radi učestvovanja u jahaćim izletima zajedno sa jahačem ili tokom trajanja takvih izleta, a ako se konji prevoze prevoznim sredstvima registrovanim u državi članici Evropske unije, ta prevozna sredstva oslobođena su od poreza iz člana 1 ovog zakona na najviše tri mjeseca;
2) da se zahtjev za oslobađanje, koji je ujedno i prijava iz člana 11 ovog zakona podnese nadležnom poreskom organu najkasnije u momentu ulaska jahaćih konja na teritoriju Crne Gore;
3) da se jahaći konji na teritoriji Crne Gore ne iznajmljuju, ne pozajmljuju, ne otuđuju trećim licima niti koriste u druge svrhe osim za jahačke izlete ili međunarodna takmičenja.
(2) Ako se zahtjev za oslobađanje iz stava 1 tačka 2 ovog člana podnese prije privremenog uvoza, nadležni organ može odobriti ulazak jahaćih konja na teritoriju Crne Gore van određenih graničnih prelaza.
(3) U slučaju da neposredno pred ili nakon perioda iz stava 1 ovog člana prethodi ili slijedi važno međunarodno takmičenje i događaji koje podržavaju organizacije konjičkog sporta u Crnoj Gori, period boravka iz stava 1 ovog člana može se produžiti.
III. UOBIČAJENO BORAVIŠTE
Određivanje uobičajenog boravišta
(1) Uobičajeno boravište u smislu ovog zakona je mjesto u kojem lice obično živi, odnosno boravi najmanje 185 dana u svakoj kalendarskoj godini, zbog ličnih ili poslovnih okolnosti ili u slučaju kada lice nema poslovnih veza, zbog ličnih veza koje ukazuju na blisku i trajnu povezanost između tog lica i mjesta u kojem boravi.
(2) Uobičajenim boravištem lica čije se poslovne veze nalaze u mjestu različitom od njegovih ličnih veza i koje zbog toga boravi u dvije ili više država članica, smatraće se mjesto njegovih ličnih veza, pod uslovom da se to lice tamo redovno vraća.
(3) Uslov redovnog vraćanja iz stava 2 ovog člana ne zahtijeva se ako lice boravi u drugoj državi članici radi izvršenja zadatka tačno određenog trajanja. Pohađanje univerziteta, škole ili druge obrazovne ustanove ne uzrokuje promjenu uobičajenog boravišta.
(4) Lice dokazuje mjesto uobičajenog boravišta na bilo koji prikladan način, naročito predočenjem lične karte, pasoša ili drugog važećeg dokumenta.
(5) Digitalni dokumenti kao EU Digital Identity Wallet (u skladu eIDAS2 Uredbom 2024/1183), vozačke dozvole koje zadovoljavaju ISO 18013-5 standard i drugi dokumenti izdati sa visokim stepenom sigurnosti u zemljama Evropske unije jednakopravni su papirnim dokumentima, a zvanična pisma državnih organa koja sadrže ime i adresu lica uzeće se u obzir u procesu dokazivanja uobičajenog boravišta.
(6) Ako nadležni organ države privremenog uvoza posumnja u tačnost izjave o uobičajenom boravištu date u skladu sa stavom 4 ovog člana ili ako je to potrebno radi sprovođenja posebnih kontrola, može zahtijevati dostavljanje dodatnih informacija ili dokaza.
Dopunska pravila za određivanje uobičajenog boravišta
(1) U izuzetnim slučajevima u kojima, i pored pružanja dodatnih informacija iz člana 9 stav 6 ovog zakona kojima se uređuje dokazivanje uobičajenog boravišta, nadležni organi i dalje imaju sumnju u pogledu uobičajenog boravišta korisnika, privremeni uvoz privatnog vozila za poslovne svrhe može se usloviti polaganjem odgovarajuće garancije.
(2) Ako korisnik vozila naknadno dostavi dokaze da je njegovo uobičajeno boravište u drugoj državi članici, nadležni organ je dužan da vrati položenu garanciju u roku od dva mjeseca od dana dostavljanja dokaza.
IV. PRIJAVA I ODJAVA MOTORNIH VOZILA
Obaveza prijave i odjave boravka
(1) Lica koja privremeno uvoze motorna vozila i kamp-prikolice koja nijesu registrovana u Crnoj Gori i nemaju crnogorske registarske tablice, najmanje 24 sata prije ulaska u Crnu Goru ili izlaska iz Crne Gore moraju prijaviti dolazak nadležnom organu.
(2) Prijava, odnosno odjava sadrži najmanje identifikaciju vlasnika ili korisnika, identifikaciju vozila (tablice i VIN broj) i prikolice (ako ima) i datume dolaska, odnosno odlaska.
(3) Prijava, odnosno odjava se podnosi nadležnom poreskom organu elektonskim putem.
(4) Prijava i odjava za jahaće konje regulisana je članom 8 ovog zakona.
(5) Svi postupci prijave, odjave i registracije u Registru stranih vozila su besplatni.
(6) Sadržaj prijave, odnosno odjave za motorna vozila odnosno za jahaće konje, način podnošenja prijava i odjava, obrasce za upotrebu, način potpisa/ovjere i strane jezike koji se mogu koristiti propisuje organ državne uprave nadležan za unutrašnje poslove.
Registar stranih vozila
(1) Registar stranih vozila je specijalna baza za vođenje podataka o motornim vozilima i drugim sredstvima prevoza iz člana 1 ovog zakona.
(2) U registru iz stava 1 ovog člana vrši se prijava, odjava i vođenje evidencije o zakonitosti i trajanju boravka svih motornih vozila, uključujući prekogranične radnike, studente i jahaće konje.
(3) Registar iz stava 1 ovog člana će:
- automatski obavijestiti policiju i drugi nadležni organ o prekoračenju roka boravka i drugim identifikovanim prekršajima;
- uspostaviti saradnju i razmjenu informacija sa aerodromima i lukama u vezi stranih aviona i brodova, a sa graničnom policijom i carinom u vezi prelaska granica stranih motornih vozila i razmjene informacija o kretanju i boravku stranaca.
(4) Bliži sadržaj, način vođenja i korišćenja podataka iz Registra stranih vozila propisuje organ državne uprave nadležan za unutrašnje poslove.
V. KAZNENE ODREDBE
Novčane kazne za prekršaje fizičkog lica
Novčanom kaznom od 700 eura do 4.000 eura kazniće se za prekršaj fizičko lice ako ne prijavi dolazak nadležnom organu najmanje 24 sata prije ulaska u Crnu Goru ili izlaska iz Crne Gore (član 11 stav 1).
VI. PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Rok za donošenje podzakonskih akata
Podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona donijeće se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 15
Registar stranih vozila iz člana 12 ovog zakona uspostaviće Ministarstvo unutrašnjih poslova, Uprava carina i Poreska uprava, do dana pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji.