Na osnovu člana 82 stav 1 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 28. saziva, na Devetoj sjednici Drugog redovnog (jesenjeg) zasijedanja u 2023. godini, dana 29. decembra 2023. godine, donijela je
Montenegro · Public Finance
Law on amendments to the law on corporate income tax
Član 1
U Zakonu o porezu na dobit pravnih lica („Službeni list RCG”, br. 65/01 i 80/04 i „Službeni list CG”, br. 40/08, 86/09, 14/12, 61/13, 55/16, 146/21, 152/22 i 28/23) u članu 2 stav 2 briše se.
Član 2
U članu 4 stav 6 riječi: „stav 1 tačka 2)” zamjenjuju se riječima: „st. 1, 2 i 3”.
Član 3
U članu 5 st. 1 i 2 mijenjaju se i glase:
„(1) Izvorima dobiti smatraju se prihodi ostvareni po osnovu:
1) prodaje proizvedenih dobara;
2) pružanja usluga;
3) kamata, ako terete rezidenta ili nerezidenta preko njegove stalne poslovne jedinice;
4) dividendi i udjela u dobiti isplaćenih od strane rezidenta;
5) korišćenja imovinskih prava;
6) eksploatacije prirodnog bogatstva;
7) nepokretnosti i prava na nepokretnostima;
8) prodaje nepokretne imovine;
9) prodaje pokretne imovine;
10) osiguranja i reosiguranja od rizika.
(2) Izvorima dobiti smatraju se i drugi prihodi, ako su nastali po osnovu obavljanja djelatnosti.”
Član 4
U članu 7 stav 2 mijenja se i glasi:
„(2) Oporeziva dobit poreskog obveznika utvrđuje se na način predviđen ovim zakonom, usklađivanjem dobiti prije oporezivanja iskazane u bilansu uspjeha koji je sačinjen u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo, odnosno Međunarodnim računovodstvenim standardima (u daljem tekstu: MRS), odnosno Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja (u daljem tekstu: MSFI).”
Poslije stava 3 dodaju se dva nova stava koja glase:
„(4) Efekti promjene računovodstvene politike nastali usljed prve primjene MRS, odnosno MSFI po osnovu kojih se, saglasno propisima kojima se uređuje računovodstvo, vrši korekcija odgovarajućih pozicija u bilansu stanja, priznaju se kao prihod, odnosno rashod u poreskoj prijavi, počev od poreskog perioda u kojem je ta korekcija izvršena.
(5) Prihodi i rashodi iz stava 4 ovog člana priznaju se u jednakim iznosima u pet poreskih perioda.”
Član 5
U članu 9 stav 1 poslije riječi: „pravnih lica” dodaju se zarez i riječi: „kao i prihodi od raspodjele likvidacionog ostatka drugih pravnih lica”.
Član 6
Poslije člana 9 dodaje se novi član koji glasi:
„Član 9a
Kapitalni dobitak od prodaje, odnosno prenosa zemljišta, građevinskih objekata, imovinskih prava, udjela u kapitalu i hartija od vrijednosti, izuzima se iz poreske osnovice poreskog obveznika.”
Član 7
U članu 11 stav 1 tačka 8 mijenja se i glasi:
„8) ispravka vrijednosti pojedinačnih potraživanja od lica kojem se istovremeno duguje, do iznosa obaveze prema tom licu;”.
Poslije tačke 9 tačka se zamjenjuje tačka-zarezom i dodaju dvije nove tačke koje glase:
„10) pokloni i drugi prenosi bez naknade;
11) zatezne kamate između povezanih lica.”
Član 8
Član 11a mijenja se i glasi:
„Troškovi zarada, autorskih naknada, naknada po osnovu ugovora o djelu i ostalih prihoda isplaćenih fizičkim licima po osnovu povremene samostalne djelatnosti, troškovi otpremnina prilikom odlaska u penziju, troškovi usljed tehnološkog viška i ostalih isplata naknada prilikom prestanka radnog odnosa, priznaju se kao rashod u poreske svrhe u periodu kada je izvršena njihova isplata.”
Član 9
Član 12 mijenja se i glasi:
„Troškovi materijala i nabavna vrijednost prodate trgovačke robe priznaju se u iznosima obračunatim primjenom metode prosječne ponderisane cijene ili „prvi ulaz - prvi izlaz” metode (u daljem tekstu: FIFO metoda), u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.”
Član 10
U članu 13 stav 3 mijenja se i glasi:
,,(3) Osnovna sredstva iz stava 2 ovog člana razvrstavaju se u pet grupa sa sljedećim amortizacionim stopama:
- I grupa - 2,5%;
- II grupa - 10%;
- III grupa - 15%;
- IV grupa - 20%;
- V grupa - 30%."
U st. 4 i 5 riječ ,,stope" zamjenjuje se riječju ,,metode".
Poslije stava 5 dodaju se dva nova stava koja glase:
,,(6) Amortizacija prava na korišćenje sredstava obračunata od strane korisnika operativnog lizinga priznaje se u iznosu koji je obračunat u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo.
(7) Amortizacija nematerijalne imovine priznaje se u iznosu koji je obračunat u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo."
Dosadašnji stav 6 postaje stav 8.
Član 11
U članu 14 poslije stava 3 dodaje se novi stav koji glasi:
,,(4) Izuzetno od st. 1, 2 i 3 ovog člana, izdaci po osnovu donacija u naučnoistraživačke projekte ili inovacionu infrastrukturu zbog kojih je poreski obveznik stekao status korisnika podsticajnih mjera, ne priznaju se kao rashod u poreske svrhe."
Član 12
Član 17 mijenja se i glasi:
,,(1) Na teret rashoda priznaje se otpis vrijednosti sumnjivih potraživanja ako:
1) se nesumnjivo dokaže da su ta potraživanja prethodno bila uključena u prihode poreskog obveznika;
2) su ta potraživanja u knjigama poreskog obveznika otpisana kao nenaplativa;
3) poreski obveznik pruži dokaze da su ta potraživanja utužena, odnosno da je pokrenut izvršni postupak radi naplate potraživanja ili da su potraživanja prijavljena u likvidacionom ili stečajnom postupku nad dužnikom, i
4) su ta potraživanja starija od 365 dana.
(2) Na teret rashoda priznaje se otpis vrijednosti sumnjivih potraživanja za koja su ispunjeni uslovi iz stava 1 tač. 1, 2 i 4 ovog člana, ako su troškovi utuženja pojedinačnog dužnika veći od ukupnog iznosa potraživanja od tog dužnika.
(3) Pod troškovima utuženja iz stava 2 ovog člana smatraju se takse koje se plaćaju za podnošenje tužbe u skladu sa zakonom kojim se uređuju sudske takse.
(4) Na teret rashoda priznaje se ispravka vrijednosti sumnjivih potraživanja iz stava 1 ovog člana, ako je od roka za njihovu naplatu, odnosno realizaciju, do kraja poreskog perioda prošlo najmanje 60 dana.
(5) Otpisane i ispravljene vrijednosti sumnjivih potraživanja koje su priznate kao rashod u smislu st. 1, 2 i 4 ovog člana, a zatim naplaćene, odnosno za koje je povjerilac povukao tužbu, prijedlog za izvršenje, odnosno prijavu potraživanja, uključuju se u prihode poreskog obveznika u trenutku njihove naplate, povlačenja tužbe, prijedloga za izvršenje, odnosno prijave potraživanja.
(6) Otpisane i ispravljene vrijednosti sumnjivih potraživanja koje nijesu priznate kao rashod, a koje se kasnije naplate, u trenutku njihove naplate ne ulaze u prihode poreskog obveznika."
Član 13
U članu 18 stav 1 mijenja se i glasi:
,,(1) Na teret rashoda kreditne institucije u poreske svrhe, priznaje se uvećanje ispravke vrijednosti potraživanja bilansne aktive i rezervisanja za gubitke po vanbilansnim stavkama u iznosu obračunatom na nivou kreditne institucije, koja su u skladu sa unutrašnjim aktima kreditne institucije iskazani u bilansu uspjeha na teret rashoda u poreskom periodu, u skladu sa propisima Centralne banke Crne Gore."
Član 14
Član 18a stav 1 mijenja se i glasi:
,,(1) Na teret rashoda u poreske svrhe ne priznaju se rashodi nastali po osnovu obezvređenja imovine, koje se utvrđuje kao razlika između neto sadašnje vrijednosti imovine utvrđene u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo i njene procijenjene nadoknadive vrijednosti, ali se priznaju u poreskom periodu u kojem je ta imovina otuđena ili rashodovana, odnosno u kojem je nastalo oštećenje te imovine usljed više sile."
U stavu 3 poslije riječi ,,prodaje" dodaju se zarez i riječi: ,,odnosno prenosa".
Član 15
U članu 21 stav 1 riječi: ,,uz naknadu (u daljem tekstu: prodaja)" brišu se.