Montenegro · Public Finance
Law on corporate income tax
I OPŠTE ODREDBE
Član 1
(1) Ovim zakonom se uređuje sistem i uvodi obaveza plaćanja poreza na dobit pravnih lica (u daljem tekstu: porez na dobit).
(2) Prihodi od poreza na dobit pripadaju budžetu Crne Gore.
II PORESKI OBVEZNIK
Član 2
(1) Poreski obveznik poreza na dobit je rezidentno, odnosno nerezidentno pravno lice koje obavlja djelatnost radi sticanja dobiti.
Rezident i nerezident
(1) Rezidentno pravno lice (u daljem tekstu: rezident) je lice osnovano u Crnoj Gori ili koje ima sjedište stvarne uprave i kontrole na teritoriji Crne Gore.
(2) Nerezidentno pravno lice (u daljem tekstu: nerezident) je lice koje nije osnovano u Crnoj Gori i nema sjedište stvarne uprave i kontrole u Crnoj Gori, a koje svoje poslovanje obavlja preko stalne poslovne jedinice.
III PREDMET OPOREZIVANJA
Član 4
(1) Predmet oporezivanja rezidenta je dobit koju rezident ostvari u Crnoj Gori i izvan Crne Gore.
(2) Predmet oporezivanja nerezidenta je dobit koju nerezident ostvari u Crnoj Gori.
(3) Predmet oporezivanja stalne poslovne jedinice nerezidenta (u daljem tekstu: stalna poslovna jedinica) je dobit koju ostvari ta poslovna jedinica.
(4) Stalnom poslovnom jedinicom smatra se stalno mjesto poslovanja preko kojeg pravno lice u potpunosti ili djelimično vodi svoje poslovanje i koje je organizovano u jednom od sljedećih oblika: mjesto uprave, filijala, kancelarija, fabrika, radionica, rudnik, nalazište nafte ili gasa, kamenolom ili bilo koje drugo mjesto gdje se vrši eksploatacija prirodnog bogatstva. Gradilište ili montažni objekat konstituiše stalnu poslovnu jedinicu jedino ako traje duže od šest mjeseci.
(5) Pod stalnom poslovnom jedinicom iz stava 4 ovog člana ne smatra se:
1) korišćenje objekata za čuvanje, izlaganje ili isporuku dobara koja pripadaju pravnom licu;
2) držanje zaliha dobara koja pripadaju pravnom licu radi čuvanja, izlaganja ili isporuke;
3) čuvanje zaliha dobara koja pripadaju pravnom licu za preradu od strane drugog pravnog lica;
4) vođenje stalnog mjesta poslovanja za nabavku dobara ili prikupljanje informacija za pravno lice;
5) vođenje stalnog mjesta poslovanja za poslovanje pravnog lica i sve ostale aktivnosti koje su pripremnog i pomoćnog karaktera;
6) vođenje stalnog mjesta poslovanja za bilo koju namjenu iz tač. 1) do 4) ovog stava, koje obezbjeđuju da ukupne aktivnosti stalnog mjesta poslovanja koje proizilaze iz ove namjene imaju pripremni i pomoćni karakter.
(6) Predmet oporezivanja nerezidenta koji nema stalnu poslovnu jedinicu su prihodi iz člana 29 st. 1, 2 i 3 ovog zakona.
1) korišćenje objekata za čuvanje, izlaganje ili isporuku dobara koja pripadaju pravnom licu;
2) držanje zaliha dobara koja pripadaju pravnom licu radi čuvanja, izlaganja ili isporuke;
3) čuvanje zaliha dobara koja pripadaju pravnom licu za preradu od strane drugog pravnog lica;
4) vođenje stalnog mjesta poslovanja za nabavku dobara ili prikupljanje informacija za pravno lice;
5) vođenje stalnog mjesta poslovanja za poslovanje pravnog lica i sve ostale aktivnosti koje su pripremnog i pomoćnog karaktera;
6) vođenje stalnog mjesta poslovanja za bilo koju namjenu iz tač. 1) do 4) ovog stava, koje obezbjeđuju da ukupne aktivnosti stalnog mjesta poslovanja koje proizilaze iz ove namjene imaju pripremni i pomoćni karakter.
(6) Predmet oporezivanja nerezidenta koji nema stalnu poslovnu jedinicu su prihodi ostvareni po osnovu: dividende i udjela u dobiti, autorskih naknada, kamate, kapitalnog dobitka i naknade po osnovu zakupnine nepokretnosti koja se nalazi u Crnoj Gori.
Izvori dobiti
(1) Izvorima dobiti smatraju se prihodi ostvareni po osnovu:
1) prodaje proizvedenih dobara;
2) pružanja usluga;
3) kamata, ako terete rezidenta ili nerezidenta preko njegove stalne poslovne jedinice;
4) dividendi i udjela u dobiti isplaćenih od strane rezidenta;
5) korišćenja imovinskih prava;
6) eksploatacije prirodnog bogatstva;
7) nepokretnosti i prava na nepokretnostima;
8) prodaje nepokretne imovine;
9) prodaje pokretne imovine;
10) osiguranja i reosiguranja od rizika.
(2) Izvorima dobiti smatraju se i drugi prihodi, ako su nastali po osnovu obavljanja djelatnosti.
(3) organ državne uprave nadležan za poslove finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo), u slučaju potrebe može bliže urediti šta se smatra prihodima iz stava 2 ovog člana.
IV PORESKA IZUZEĆA
Član 6
(1) Porez na dobit ne plaćaju: državni organi, organi državne uprave, organi lokalne uprave, javni fondovi, javne ustanove, turističke organizacije, sportski klubovi, sportska društva i savezi, vjerske zajednice, umjetnička udruženja, političke stranke, komore, sindikati i nevladine organizacije, ako su u skladu sa posebnim zakonom osnovane za obavljanje nedobitne djelatnosti.
(2) Izuzetno, ako lica iz stava 1 ovog člana obavljaju dobitnu djelatnost, ta lica su obveznici poreza na dobit za tu djelatnost.
V PORESKA OSNOVICA
Član 7
(1) Osnovicu poreza na dobit predstavlja oporeziva dobit poreskog obveznika.
(2) Oporeziva dobit poreskog obveznika utvrđuje se na način predviđen ovim zakonom, usklađivanjem dobiti prije oporezivanja iskazane u bilansu uspjeha koji je sačinjen u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo, odnosno Međunarodnim računovodstvenim standardima (u daljem tekstu: MRS), odnosno Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja (u daljem tekstu: MSFI).
(3) Kod određivanja poreske osnovice za lica iz člana 6 stav 2 ovog zakona, prihodi od obavljanja nedobitne djelatnosti, stvarni ili srazmjerni troškovi u vezi sa tom djelatnošću izuzimaju se iz poreske osnovice.
(4) Efekti promjene računovodstvene politike nastali usljed prve primjene MRS, odnosno MSFI po osnovu kojih se, saglasno propisima kojima se uređuje računovodstvo, vrši korekcija odgovarajućih pozicija u bilansu stanja, priznaju se kao prihod, odnosno rashod u poreskoj prijavi, počev od poreskog perioda u kojem je ta korekcija izvršena.
(5) Prihodi i rashodi iz stava 4 ovog člana priznaju se u jednakim iznosima u pet poreskih perioda.
Usklađivanje prihoda
Za utvrđivanje oporezive dobiti priznaju se prihodi u iznosima utvrđenim bilansom uspjeha, u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo, izuzev prihoda za koje je ovim zakonom propisan drukčiji način utvrđivanja.
Član 9
Prihodi od dividendi i udjela u dobiti drugih pravnih lica, kao i prihodi od raspodjele likvidacionog ostatka drugih pravnih lica izuzimaju se iz poreske osnovice primaoca, ako je njihov isplatilac obveznik poreza po ovom zakonu.
Član 9a
Kapitalni dobitak od prodaje, odnosno prenosa zemljišta, građevinskih objekata, imovinskih prava, udjela u kapitalu i hartija od vrijednosti, izuzima se iz poreske osnovice poreskog obveznika.
Usklađivanje rashoda
Za utvrđivanje oporezive dobiti priznaju se rashodi u iznosima utvrđenim bilansom uspjeha, u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo, izuzev rashoda za koje je ovim zakonom propisan drukčiji način utvrđivanja.
Član 11
Na teret rashoda ne priznaju se:
1) troškovi koji nijesu nastali u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti;
2) troškovi koji se ne mogu dokumentovati;
3) kamate za neblagovremeno plaćene poreze i doprinose;
4) kamate isplaćene nerezidentima, ako su plaćene po stopi višoj od uobičajene komercijalne stope;
5) administrativni troškovi plaćeni od strane stalne poslovne jedinice nerezidentnoj centrali;
6) primanja zaposlenih ili drugih lica po osnovu raspodjele dobiti;
7) novčane kazne i penali;
8) ispravka vrijednosti pojedinačnih potraživanja od lica kojem se istovremeno duguje, do iznosa obaveze prema tom licu;
9) prilozi dati političkim organizacijama;
10) pokloni i drugi prenosi bez naknade;
11) zatezne kamate između povezanih lica.
Član 11a
Troškovi zarada, autorskih naknada, naknada po osnovu ugovora o djelu i ostalih prihoda isplaćenih fizičkim licima po osnovu povremene samostalne djelatnosti, troškovi otpremnina prilikom odlaska u penziju, troškovi usljed tehnološkog viška i ostalih isplata naknada prilikom prestanka radnog odnosa, priznaju se kao rashod u poreske svrhe u periodu kada je izvršena njihova isplata.
Član 12
Troškovi materijala i nabavna vrijednost prodate trgovačke robe priznaju se u iznosima obračunatim primjenom metode prosječne ponderisane cijene ili „prvi ulaz - prvi izlaz” metode (u daljem tekstu: FIFO metoda), u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
Član 13
(1) Amortizacija stalnih osnovnih sredstava i ulaganja u nepokretnosti. priznaje se kao rashod u iznosu utvrđenom na način predviđen ovim zakonom.
(2) Stalna osnovna sredstva iz stava 1 ovog člana obuhvataju materijalna i nematerijalna sredstva čiji je vijek trajanja duži od jedne godine i čija vrijednost prelazi 300 Eura.
(3) Osnovna sredstva iz stava 2 ovog člana razvrstavaju se u pet grupa sa sljedećim amortizacionim stopama:
- I grupa - 2,5%;
- II grupa - 10%;
- III grupa - 15%;
- IV grupa - 20%;
- V grupa - 30%.
(4) Amortizacija za stalna osnovna sredstva razvrstana u prvu grupu utvrđuje se primjenom proporcionalne metode, za svako sredstvo posebno.
(5) Amortizacija za osnovna sredstva razvrstana u ostale grupe (od druge do pete) utvrđuje se primjenom degresivne metode na vrijednost sredstava razvrstanih po grupama.
(6) Amortizacija prava na korišćenje sredstava obračunata od strane korisnika operativnog lizinga priznaje se u iznosu koji je obračunat u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo.
(7) Amortizacija nematerijalne imovine priznaje se u iznosu koji je obračunat u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo.
(8) Bliži propis o razvrstavanju osnovnih sredstava po grupama i metodama za utvrđivanje amortizacije donosi Ministarstvo.
Related documents
- Amended by0/104/2026/1870Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/88/2024/1349Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/125/2023/1958Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/28/2023/418Law on the amendment and supplements to the law on corporate income tax
- Amended by0/152/2022/2104Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/146/2021/1949Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/55/2016/1134Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/61/2013/1272Law on the amendment and supplements to the law on corporate income tax
- Amended by0/14/2012/236Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/86/2009/935Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by0/40/2008/534Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by3/80/2004/723Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amended by12/2002Correction of the law on corporate income tax
- Based on0/4/2014/144Rulebook on the use of tax exemption based on corporate income tax and personal income tax in economically underdeveloped municipalities
- Based on0/118/2026/2136Rulebook on the detailed method of determining the tax base and deferral of taxation in case of exit taxation of assets
- Based on0/116/2026/2064Rulebook on the detailed method of implementing hybrid mismatch, reverse hybrid mismatch and residence mismatch
- References0/116/2026/2065Rulebook on the detailed method of implementing rules on controlled foreign accounts and profit calculation
- References0/97/2026/1766Methodology for determining the regulatory allowed revenue of the system operator and prices, terms and conditions for the use of the electricity distribution system
- Amends0/125/2023/1958Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/152/2022/2104Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/146/2021/1949Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/88/2024/1349Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/125/2023/1958Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/28/2023/418Law on the amendment and supplements to the law on corporate income tax
- Amends0/152/2022/2104Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/55/2016/1134Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/61/2013/1272Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/14/2012/236Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/86/2009/935Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/40/2008/534Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends3/80/2004/723Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/146/2021/1949Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/55/2016/1134Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/61/2013/1272Law on the amendment and supplements to the law on corporate income tax
- Amends0/14/2012/236Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/86/2009/935Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/40/2008/534Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends3/80/2004/723Law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends12/2002Correction of the law on corporate income tax
- Amends0/104/2026/1870Decree on the promulgation of the law on amendments to the law on corporate income tax
- Amends0/104/2026/1870Law on amendments to the law on corporate income tax
- Based on0/130/2024/2029Rulebook on the method of issuance and detailed content of the certificate issued by the tax authority to the recipient of interest and royalties
- References3/65/2001/661Law on personal income tax