Na osnovu člana 6 Sporazuma o utvrđivanju obračunske vrijednosti koeficijenta i startnog dijela zarade u bruto iznosima ("Službeni list CG", broj 80/10), Ministarstvo finansija, donijelo je
Montenegro · Трудовые отношения и занятость
Инструкция по расчету валового заработка
Predmet
Ovim uputstvom propisuje se način utvrđivanja i obračuna bruto zarada, koje se odnose na obračunske periode od januara 2011. godine.
Način utvrđivanja bruto zarade
Bruto zarada obuhvata neto zaradu, porez na dohodak fizičkih lica (u daljem tekstu: porez) i doprinose za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: doprinosi) iz zarade koju plaća osiguranik (zaposleni).
Način obračunavanja bruto zarade
Zarada za puno radno vrijeme od 176 časova u mjesecu obračunava se po formuli:
Zarada za radno vrijeme manje od 176 časova u mjesecu obračunava se po formuli:
Elementi za obračun bruto zarade
Elementi za obračun bruto zarade su: obračunska vrijednost koeficijenta složenosti, startni dio zarade i koeficijent složenosti.
Obračunska vrijednost koeficijenta složenosti utvrđena je u mjesečnom bruto iznosu od najmanje 90€.
Startni dio zarade u bruto iznosu, koji čini topli obrok i 1/12 regresa za korišćenje godišnjeg odmora, za period:
1) od 1. januara do 30. juna 2011. godine iznosi najmanje 55% obračunske vrijednosti koeficijenta iz stava 2 ovog člana (49,5 €),
2) od 1. jula do 31. decembra 2011. godine iznosi najmanje 60% obračunske vrijednosti koeficijenta iz stava 2 ovog člana (54,0 €),
3) od 1. januara do 30. juna 2012. godine iznosi najmanje 65% obračunske vrijednosti koeficijenta iz stava 2 ovog člana (58,5 €),
4) od 1. jula do 31. decembra 2012. godine iznosi najmanje 70% obračunske vrijednosti iz stava 2 ovog člana koeficijenta (63,0 €).
Obračunska vrijednost koeficijenta, koja služi kao osnovica za obračun startnog dijela zarade, ne može biti manja od iznosa iz stava 2 ovog člana.
Startni dio zarade utvrđuje se u iznosu iz stava 3 ovog člana, koji važi na dan isplate zarade.
Koeficijent složenosti je utvrđen ugovorom o radu, odnosno Opštim ili granskim kolektivnim ugovorom za određenu stručnost i složenost poslova.
Primjeri obračuna bruto zarada dati su u Prilogu 1 koji je odštampan uz ovo uputstvo i čini njegov sastavni dio.
Uvećanje i umanjenje zarade
Uvećanje zarade po času za prekovremeni rad obračunava se po sljedećoj formuli:
Korektivni koeficijent za prekovremeni rad, koji se uvećava za 40%, iznosi najmanje 1,4.
Uvećanje zarade po času za rad na dane praznika, kao i druga uvećanja po času, obračunavaju se po sljedećoj formuli:
Korektivni koeficijent za rad na dan državnog ili vjerskog praznika, koji se uvećava za 150%, iznosi najmanje 2,5.
Umanjenje zarade zbog privremene spriječenosti za rad se obračunava po sljedećoj formuli:
Korektivni koeficijent za privremenu spriječenost za rad, u zavisnosti od dužine spriječenosti kreće se u rasponu 0,1 do 0,3.
Ukupna zarada
U slučaju uvećanja zarade, ukupna zarada zaposlenog predstavlja zbir zarade iz člana 3 ovog uputstva i uvećanja zarade iz člana 5 ovog uputstva.
U slučaju umanjenja zarade ukupna zarada zaposlenog predstavlja razliku između zarade iz člana 3 ovog uputstva i umanjenja zarade iz člana 5 ovog uputstva.
Minimalna zarada
Utvrđena minimalna zarada zaposlenog za standardni radni učinak i puno radno vrijeme za prosječno 176 časova u mjesecu, iznosi najmanje 30% prosječne zarade u Crnoj Gori u prethodnom polugodištu.
U slučaju da ukupna zarada zaposlenog za puno radno vrijeme ili vrijeme koje se izjednačava sa punim radnim vremenom, iznosi manje od minimalne zarade,
zaposlenom se isplaćuje zarada u visini minimalne zarade iz stava 1 ovog člana.
Minimalna zarada zaposlenog iz stava 1 ovog člana predstavlja osnovicu za plaćanje poreza i doprinosa iz i na zaradu.
Član 8
Ovo uputstvo stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Crne Gore".
Prilog 1
PRIMJERI OBRAČUNA BRUTO ZARADA
U narednoj tabeli dati su primjeri obračuna bruto zarada za koeficijente složenosti 3.00, 6.00 i 9.00, pod pretpostavkom da zaposleni ima 9 godina radnog staža, odnosno da se njegova zarada za minuli rad uvećava za 5%.
| Koeficijent složenosti | Iznos bruto zarade | |||
|---|---|---|---|---|
| Za period 01.01-30.06.2011 | Za period 01.07-31.12.2011 | Za period 01.01-30.06.2012 | Za period Od 01.07.2012 | |
| 3,00 | 49.5+3*1.05*90=333 | 54+3*1.05*90=337.5 | 58.5+3*1.05*90=342 | 63+3*1.05*90=346.5 |
| 6,00 | 49.5+6*1.05*90=616.5 | 54+6*1.05*90=621 | 58.5+6*1.05*90=625.5 | 63+6*1.05*90=630 |
| 9,00 | 49.5+9*1.05*90=900 | 54+9*1.05*90=904.5 | 58.5+9*1.05*90=909 | 63+9*1.05*90=913.5 |