Na osnovu člana 1. stav 2. Zakona o porezu na nepokretnosti („Službeni list Crne Gore", br. 25/19), člana 7. stav 1., tačka 1. Zakona o finansiranju lokalne samouprave („Službeni list CG" – br. 003/19) člana 38. stav 1. tačka 2 i 8 . Zakona o lokalnoj samoupravi („Službeni list CG", broj 2/18 i 34/19) i člana 35 stav 1 tačka 2 i 8 Statuta Opštine Andrijevica („Sl. list CG – Opštinski propisi „ br. 32/18), Skupština opštine Andrijevica na sjednici održanoj 11.05.2020. godine, donijela je
Montenegro · Javne Finansije
Odluka o porezu na nepokretnosti
Opšte odredbe
Ovom Odlukom uvodi se porez na nepokretnosti koje se nalaze na teritoriji opštine Andrijevica, propisuje osnovica poreza, stope, i koeficijenti korektivnih elemenata za utvrđivanje tržišne vrijednosti nepokretnosti, kao i vršenje poslova utvrđivanja, naplate i kontrole poreza.
Prihodi od poreza na nepokretnosti iz stava 1. ovog člana pripadaju budžetu opštine Andrijevica.
Upotreba rodno osjetljivog jezika
Izrazi koji se u ovoj Odluci koriste za fizička lica u muškom rodu, podrazumijevaju iste izraze u ženskom rodu.
Predmet oporezivanja
Osnovica poreza na nepokretnosti je tržišna vrijednost nepokretnosti, koja predstavlja vrijednost te nepokretnosti na dan 1. januara godine za koju se porez utvrđuje, a utvrđuje se primjenom osnovnih kriterijumima propisanih Zakonom o porezu na nepokretnosti.
Obveznik poreza na nepokretnosti
Obveznik poreza na nepokretnosti je lice iz člana četiri Zakona o porezu na nepokretnosti.
Osnovica poreza na nepokretnosti
Osnovica poreza na nepokretnosti je tržišna vrijednost nepokretnosti, koja predstavlja vrijednost te nepokretnosti na dan 1. januara godine za koju se porez utvrđuje, a utvrđuje se primjenom osnovnih kriterijuma propisanih Zakonom o porezu na nepokretnosti i kriterijuma propisanih Uredbom o bližim kriterijumima i metodologiji za određivanje tržišne vrijednosti nepokretnosti (u daljem tekstu : Uredbe) i ovom Odlukom.
Tržišna vrijednost nepokretnosti
Tržišna vrijednost nepokretnosti određuje se kao proizvod prosječne tržišne cijene m² nepokretnosti i veličine nepokretnosti, primjenom kriterijuma utvrđenih Uredbom.
Prosječna tržišna cijena nepokretnosti
1. Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta – stambenog objekta , utvrđuje se na osnovu prosječne tržišne cijene m² novoizgrađenog stambenog objekta u opštini, koju objavljuje organ uprave nadležan za poslove statistike ( u daljem tekstu, Zavod), za godinu koja pretkodi godini za koju se porez utvrđuje.
2. Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta – stambenog objekta, za opštine za koje se ne objavljuje prosječna tržišna cijena m² stambenog objekta, utvrđuje se na osnovu prosječne tržišne cijene m² stambenog objekta u Crnoj Gori, koju objavljuje Zavod, za godinu koja pretkodi godini za koju se porez utvrđuje.
3. Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta – poslovnog objekta, stambeno poslovnog objekta i poslovnih prostorija, utvrđuje se na način što se prosječna tržišna cijena m² stambenog objekta koriguje koeficijentom koji se kreće u rasponu od 1,00 do 2,00.
4. Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta koji nije obuhvaćen stavom 1, 2 i 3 ovog člana, određuje se na način što se prosječna tržišna cijena m² stambenog objekta koriguje koeficijentom koji se kreće u rasponu od 0,30 do 1,00.
5. Prosječna tržišna cijena m² zemljišta, utvrđuje se na osnovu:
- prosječne tržišne cijene vrijednosti m² zemljišta u opštini, koju objavljuje Zavod, za godinu koja prethodi godini za koju se porez utvrđuje.
- prosječne tržišne cijene m² zemljišta u Crnoj Gori, koju objavljuje Zavod, za godinu koja pretkodi godini za koju se porez utvrđuje ili
- podataka o cijeni m² zemljišta i namjeni zemljišta iz ugovora o kupoprodaji zemljišta za prethodne tri fiskalne godine na osnovu reprezentativnog uzorka koji organ Uprave nadležan za poslove poreza ( u daljem tekstu: Poreska uprava) dostavlja opštini do 31. januara tekuće godine.
6. Reprezentativni uzorak iz stava 5 alineje 3 ovog člana obuhvata podatke iz najmanje tri ugovora o kupoprodaji zemljišta.
7. Ukoliko se tržišna cijena m² zemljišta ne može utvrditi na način iz stava 5 ovog člana, prosječnu tržišnu cijenu m² zemljišta utvrđuje ovlašćeni vještak za procjenu nepokretnosti.
Zone
Teritorija opštine Andrijevica dijeli se na 4 zone i to:
1. Prva zona obuhvata prostor od raskrsnice prema bivšoj 33 Andrijevica do benzinske pumpe,istočno od raskrsnice do solitera, onda u pravcu sjevera ispod solitera, opštine i stambenih zgrada i zapadno do benzinske pumpe, od raskrsnice zapadno do puta za Božiće obuhvatajući zelenu pijacu i poslovne objekte, a onda u pravcu sjevera paralelno sa ul.``Branka Deletića`` do iznad pa istočno do benzinske pumpe.
2. Druga zona obuhvata prostor koji se nalazi od mosta na rijeci Zlorečica na regionalnom putu Andrijevica Murino, a zatim ide nizvodno rijekom Zlorečicom ispod Andrijevice do škole i pored trafostanice izlazi na regionalni put Andrijevica- Berane, zatim ide iznad sreskih zgrada i u pravcu juga sve do raskrsnice Andrijevica- Konjuhe- Murina i ovim putem se spušta do početne tačke na mostu na Zlorečici.
3. Treća zona- obuhvata prostor u granicama od mosta na Zlorečici kod Veterinarske stanice, a zatim u pravcu jugoistoka ide starim putem do kuća Markovića i spušta se na viseći most na Zlorečici i dalje nastavlja rijekom Zlorečicom sve do ušća u Lim. Odatle nastavlja nizvodno rijekom Lim do visećeg mosta (djevojački most- Seoce). Granična linija se nastavlja Limom ispod bivšeg ``Granita``, a onda u pravcu zapada izlazi ispod ``Coko Štarka`` na magistralni put i nastavlja ovim putem do restorana ``Most Bandovića``, a onda sjeverozapadno regionalnim putem koji ide prema Mateševu preko raskrsnice Most Bandovića sve do iza ``Termoventa`` kada nastavlja u pravcu juga preko rijeke Kraštice do puta Peovac- Andrijevica. Granična linija nastavlja putem Peovac – Andrijevica do kasarne kada skreće ka jugu ide iznad sreskih zgrada i izlazi na put Božiće - Andrijevica kojim nastavlja dalje do rezervoara za vodu ( Božiće). Granična linija nastavlja do mjesta gdje se ukrštaju lokalni put Božiće – Andrijevica i Potok. Dalje nastavlja potokom i izlazi na stari put iznad kuće Dedovića, a zatim nastavlja starim putem Andrijevica- Murino u pravcu juga završava se na početnu tačku( most na rijeci Zlorečica kod Veterinarske stanice);
4. Četvrta zona- pripada seoskom području koji obuhvata prostor u okviru Prostorno – urbanističkog plana.
Opštinski koeficijent nepokretnosti
Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta – stambenog objekta, koji na nivou Crne Gore, objavljuje Zavod za statistiku, koriguje se koeficijentom 0,45 za Opštinu Andrijevica.
Prosječna tržišna cijena m² građevinskog objekta, poslovnog objekta , stambeno poslovnog objekta i poslovnih prostorija, utvrđuje se tako što se na utvrđenu cijenu iz stava 1. ovog člana primjenjuje koeficijent 1,40.
Koeficijent lokacije nepokretnosti
I Vrijednost nepokretnosti utvrđena na propisani način, koriguje se koeficijentima lokacije po zonama za objekte:
- zona 1k= 1,10
- zona 2k= 0,90
- zona 3k= 0,70
-zona 4k= 0,40
II Vrijednost nepokretnosti utvrđena na propisani način, koriguje se koeficijentima lokacije po zonama za zemljište:
- zona 1k= 1,30
- zona 2k= 1,10
- zona 3k= 0,70
-zona 4k= 0,50
Kvalitet nepokretnosti
Porez na nepokretnosti na stambenom objektu, odnosno stanu koji je prebivalište ili mjesto stalnog boravka poreskog obveznika, umanjuje se za 20% za poreskog obveznika i po 10% za svakog člana njegovog domaćinstva, a najviše do 50% poreske obaveze.
Za nepokretnosti koje se koriste za obavljanje djelatnosti proizvodnje, dorade, pakovanja ili prerade poljoprivrednih proizvoda proizvedenih u Crnoj Gori, a čiji je vlasnik ili korisnik lice upisano u registar poljoprivrednih proizvođača, pravno lice ili preduzetnik, poreska stopa se umanjuje za 70% u odnosu na poresku stopu utvrđenu u skladu sa članom 9 ove odluke.
Koeficijent kvaliteta zemljišta
Prema kriterijumu kvaliteta zemljišta, tržišna vrijednost zemljišta utvrđena u skladu sa ugovorom koriguje se koeficijentom kvaliteta, i to:
- građevinsko zemljište: - koje je privedeno namjeni 1,00 - koje nije privedeno namjeni 1,50 - poljoprivredno zemljište zavisno od kulture zemljišta - poljoprivredno obradivo (njive, voćnjaci, vrt, vinogradi) 0,80 - poljoprivredno neobradivo (livade, pašnjaci i dvorišni prostor) 0,30 - neplodno zemljište 0,20 -šumsko zemljište a) šuma 2, 3 i 4 klase 0,80 b) šuma 5,6, i 7 klase 0,40
Koeficijent starosti objekta
Vrijednost građevinskog objekata, utvrđena u skladu sa članom 2 i 3 Uredbe umanjuje se po, osnovu starosti objekta za 1,00% za svaku godinu starosti, s tim da umanjenje može iznositi najviše 60% vrijednosti objekta.
Umanjenje po osnovu starosti u smislu ove Odluke se računa od izgradnje ili od zadnje rekonstrukcije građevinskog objekta ili posebnog dijela građevinskog objekta.
Poreske stope
Na utvrđenu tržišnu vrijednost primjenjuje se poreska stopa, i to za:
1. Građevinski objekti:
- stambeni objekat za stanovanje odnosno stan koji poreskom obvezniku služi kao glavno mjesto stanovanja ( stan, porodična kuća) 0,30%;
- stambeni objekat za stanovanje odnosno stan koji je poreskom obvezniku jedini stambeni objekat odnosno stan na teritoriji Crne Gore, pod uslovom da poreski obveznik ima prijavljeno prebivalište, odnosno stalni boravak na teritoriji Crne Gore 0,30 % ;
- sekundarni stambeni objekat, odnosno stan koji nije prebivalište ili mjesto stalnog nastanjenja poreskog obveznika 0,60 % ;
- stambeni objekat u izgradnji 0,20%;
- poslovni objekti i poslovne prostorije (kancelarijski prostor, lokali , ugostiteljski objekti i sl.) 0,40%;
- proizvodni objekti (hale, skladišta, i dr. prostori za obavljanje proizvodne djelatnosti) 0,25 %;
- pomoćni objekti ( pravna lica) 0,25%;
- posebni djelovi stambenih objekata i zgrada ( podrumi, garaže i sl.) 0,25%;
- za bespravni objekat kojim se rješava stambeno pitanje 0,40%;
- za bespravni objekat kojim se ne rješava stambeno pitanje 0,60%;
- telekomunikacioni i energetski objekti 0,25%.
2. Zemljište:
-građevinsko zemljište 0,40%
-poljoprivredno obradivo (njive, voćnjaci, vrt, vinograd) 0,30 %;
-poljoprivredno neobradivo (livade, pašnjaci, dvorišni prostor) 0,25%;
-šumsko zemljište 0,35%;
-neplodno zemljište 0,25%.
Poreske olakšice
Porez na nepokretnosti umanjuje se 50% za poljoprivredno zemljište čiji je vlasnik lice upisano u registar poljoprivrednih proizvođača kod nadležnog organa, pravno lice ili preduzetnik koji se bavi poljoprivrednom doradom, pakovanjem ili preradom poljoprivrednih proizvoda proizvedenih u Crnoj Gori, koje isto koristi za obavljanje ove djelatnosti.
Povezani dokumenti
- Mijenja1/49/2025/1513Odluka o izmjeni odluke o porezu na nepokretnosti
- Mijenja1/7/2023/314Odluka o izmjeni odluke o porezu na nepokretnosti
- Zasnovano na0/25/2019/558Zakon o porezu na nepokretnosti
- Upućuje na3/65/2001/665Zakon o poreskoj administraciji
- Zasnovano na0/3/2019/43Zakon o finansiranju lokalne samouprave