Na osnovu člana 14k stav 6 Zakona o poreskoj administraciji („Službeni list RCG“, br. 65/01 i 80/04 i „Službeni list CG“, br. 20/11, 28/12, 8/15, 47/17, 52/19, 145/21, 15/25,160/25, 70/26 i 104/26) i člana 28 stav 9 Zakona o globalnom minimalnom porezu na dobit pravnih lica („Službeni list CG“, broj 33/26), Ministarstvo finansija donijelo je
Montenegro · Javne Finansije
Pravilnik o bližem načinu izvještavanja o dopunskom porezu, obliku i sadržini prijave sa informacijama o dopunskom porezu
Član 1
Ovim pravilnikom propisuje se bliži način izvještavanja o dopunskom porezu kao i oblik i sadržina prijave sa informacijama o dopunskom porezu (u daljem tekstu: Prijava).
Član 2
Izrazi upotrijebljeni u ovom pravilniku imaju sljedeća značenja:
1) sprovodna država članica, odnosno sprovodna jurisdikcija je država članica odnosno jurisdikcija koja je u određenoj izvještajnoj fiskalnoj godini sprovodila kvalifikovano pravilo o uključivanju dobiti i/ili kvalifikovano pravilo o prenisko oporezivoj dobiti;
2) kvalifikovano pravilo o uključivanju dobiti je skup pravila koji se sprovodi u domaćem pravu države članice odnosno druge jurisdikcije, pod uslovom da ta država članica odnosno druga jurisdikcija ne pruža koristi povezane sa tim pravilima, i:
a) isti je sa globalnim pravilima u skladu sa kojima matično društvo grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe obračunava i plaća svoj dodjeljivi udio u dopunskom porezu u odnosu na sastavne subjekte grupe koji podliježu niskoj poreskoj stopi;
b) primjenjuje se na način koji je u skladu sa globalnim pravilima;
3) kvalifikovano pravilo o prenisko oporezivanoj dobiti je skup pravila koji se sprovodi u domaćem pravu određene države članice odnosno druge jurisdikcije, pod uslovom da ta država članica odnosno druga jurisdikcija ne pruža koristi povezane sa tim pravilima, i:
a) isti je sa globalnim pravilima u skladu sa kojim država članica odnosno druga jurisdikcija prikuplja svoj dodjeljivi udio u dopunskom porezu grupe međunarodnih preduzeća koji nije naplaćen na osnovu pravila o uključivanju dobiti za sastavne subjekte te grupe međunarodnih preduzeća koji podliježu niskoj poreskoj stopi;
b) primjenjuje se na način koji je u skladu sa globalnim pravilima;
4) pristup širenja je pristup omogućen u skladu sa globalnim pravilima kojim se jedan ili više relevantnih djelova Prijave prosleđuje nadležnim organima država članica odnosno jurisdikcija i u skladu sa kojim se:
a) opšti dio Prijave dostavlja sprovodnim državama članicama odnosno jurisdikcijama u kojima se nalazi krajnje matično društvo ili sastavni subjekti grupe međunarodnih preduzeća;
b) opšti dio Prijave, bez rezimea informacija iz dijela 1.4. Prijave dostavlja državama članicama odnosno jurisdikcijama koje primjenjuju samo kvalifikovani domaći dopunski porez:
- u kojima se nalaze sastavni subjekti grupe međunarodnih preduzeća;
- ako se nalazi zajednički poduhvat ili član grupe zajedničkih poduhvata grupe međunarodnih preduzeća ako je uveden kvalifikovani domaći dopunski porez u odnosu na zajedničke poduhvate u državi članici odnosno jurisdikciji; ili
- u slučajevima kada je kvalifikovani domaći dopunski porez uveden u državi članici, odnosno jurisdikciji u smislu sastavnog subjekta bez rezidentnosti ili zajedničkog poduhvata grupe međunarodnih preduzeća bez rezidentnosti;
c) jedan ili više djelova Prijave treba dostaviti državama članicama odnosno jurisdikcijama koje imaju prava oporezivanja u skladu sa globalnim pravilima ili primjenjuju pravilo o kvalifikovanom
domaćem dopunskom porezu u odnosu na države članice odnosno jurisdikcije na koje se ti djelovi odnose;
5) zajednički poduhvat je subjekat čiji su finansijski rezultati prijavljeni u skladu sa metodom udjela u konsolidovanim finansijskim izvještajima krajnjeg matičnog društva pod uslovom da krajnje matično društvo direktno ili indirektno ima najmanje 50% njegovog vlasničkog udjela;
6) povezani subjekat zajedničkog poduhvata je:
a) subjekat čija se imovina, obaveze, prihodi, rashodi i novčani tokovi konsoliduju zajedničkim poduhvatom u skladu sa prihvatljivim standardom finansijskog računovodstva ili bi se konsolidovao da je zajednički poduhvat bio dužan konsolidovati takvu imovinu, obaveze, prihode, rashode i novčane tokove u skladu sa prihvatljivim standardom finansijskog računovodstva; ili
b) stalna poslovna jedinica čiji je glavni subjekat zajednički poduhvat ili subjekat iz alineje a;
7) druga jurisdikcija je jurisdikcija koja sa Crnom Gorom ima zaključen sporazum između nadležnih organa o automatskoj razmjeni Prijave i koja na osnovu istog razmjenjuje infomacije o dopunskom porezu iz Prijave, pri čemu se popis tih jurisdikcija objavljuje na internet stranici poreskog organa.
Član 3
(1) Obveznik podnošenja Prijave je svaki sastavni subjekat, uključujući i druge subjekte posebnih pravnih oblika koji pripadaju grupi međunarodnih preduzeća ili velikoj domaćoj grupi, a koja su u skladu sa globalnim pravilima definisani kao obveznici dopunskog poreza.
(2) Sastavni subjekat nije u obavezi podnijeti Prijavu ukoliko je prijavu "centralizovano" umjesto njega podnijelo krajnje matično društvo ili subjekat imenovan za podnošenje prijave koji se nalazi u jurisdikciji koja sa Crnom Gorom za izvještajnu fiskalnu godinu ima važeći sporazum između kvalifikovanih nadležnih tijela.
Član 4
(1) Svi sastavni subjekti grupe međunarodnih preduzeća u Crnoj Gori, uključujući i druge subjekte koji pripadaju grupi međunarodnih preduzeća, a koji su prema globalnim pravilima obveznici dopunskog poreza u Crnoj Gori, dostavljaju poreskom organu, za prvu izvještajnu godinu, obavještenje o identitetu subjekta koji podnosi Prijavu, kao i o jurisdikciji u kojoj se taj subjekat nalazi, u roku od 30 dana prije isteka roka za podnošenje Prijave.
(2) Rok važenja obavještenja iz stava 1 ovog člana automatski se produžava svake naredne godine, sve dok obveznici podnošenja Prijave ne odluče da imenuju novog subjekta.
(3) Ako u Crnoj Gori postoji samo jedan sastavni subjekat, isti će dostaviti ovo obavještenje samo prve godine.
(4) Ako u skladu sa podnijetim obavještenjem iz stava 1 ovog člana, Prijava nije podnijeta od strane subjekta navedenog u obavještenju, sastavni subjekat, odnosno obveznik koji podliježe globalnim pravilima u obavezi je da dostavi Prijavu u propisanim rokovima.
Član 5
Ako krajnje matično društvo ili subjekat imenovan za podnošenje Prijave od strane krajnjeg matičnog društva grupe multinacionalnih preduzeća nije centralizovano podnio Prijavu, a ista se ne dostavi u zakonom propisanim rokovima, poreski organ će zatražiti lokalno podnošenje Prijave od strane sastavnih subjekata koji su obveznici podnošenja u Crnoj Gori jer nisu ispunjeni uslovi za centralizovano podnošenje prijave.
Član 6
(1) Ako poreski organ ima razloga da vjeruje da je u pogledu informacija iz Prijave koju je podnijelo krajnje matično društvo ili subjekat imenovan za podnošenje Prijave koji se nalazi u drugoj državi članici, odnosno drugoj jurisdikciji, koje su dostavljene na osnovu centralizovane prijave,
potrebno je izvršiti ispravku grešaka, o tome bez odlaganja obavještava nadležni organ druge države članice, odnosno druge jurisdikcije.
(2) Ako se nadležni organ druge države članice, odnosno druge jurisdikcije, koji je primio obavještenje o postojanju grešaka u Prijavi i slaže se da je informacije u Prijavi potrebno ispraviti, bez odlaganja preduzima odgovarajuće mjere kako bi dobilo ispravljenu Prijavu od krajnjeg matičnog društva ili subjekta imenovanog za podnošenje Prijave.
(3) Nadležni organ iz stava 2 ovog člana bez odlaganja dostavlja ispravljenu Prijavu svim nadležnim organima sa kojim će se takve informacije razmjenjivati.
(4) Ako poreski organ primi obavještenje od jednog ili više sastavnih subjekta koji se nalaze u Crnoj Gori da je krajnje matično društvo ili subjekat imenovan za podnošenje Prijave koji se nalazi u drugoj državi članici, odnosno drugoj jurisdikciji trebao podnijeti Prijavu za te sastavne subjekte, ali informacije iz Prijave nijesu dostavljene u zakonom propisanim rokovima, bez odlaganja obavještava nadležni organ druge države članice, odnosno jurisdikcije da te informacije nijesu primljene.
(5) Nadležni organ iz stava 2 ovog člana bez odlaganja utvrđuje razlog za izostanak dostavljanja te Prijave i o tome obavještava poreski organ u roku od mjesec dana od prijema obavještenja, uključujući očekivani datum razmjene za Prijavu, ako je to relevantno, koji se utvrđuje najkasnije tri mjeseca od datuma prijema obavještenja o razmjeni koja nije izvršena.
Član 7
(1) Krajnje matično društvo ili subjekat imenovan od strane krajnjeg matičnog društva koji je rezident Crne Gore, u okviru odabranog centraliziranog podnošenja Prijave kao i obavještenja o identitetu subjekta koji podnosi Prijavu, postupa na način i po pravilima propisanim ovim pravilnikom i zakonom.
(2) Obveznik iz stava 1 ovog člana dostavlja poreskom organu potpunu Prijavu koja se dostavlja relevantnim sprovodnim državama članicama i drugim jurisdikcijama u skladu sa pristupom širenja.
(3) Izuzetno od člana 2 stav 1 tačka 4 ovog pravilnika državama članicama odnosno jurisdikcijama koje primjenjuju pravilo o prenisko oporezivoj dobiti sa procentom na osnovu pravila o prenisko oporezivoj dobiti koji je jednak nuli, dostavlja se samo dio Prijave koji sadrži informacije o pripisivanju dopunskog poreza na osnovu pravila o prenisko oporezivoj dobiti za tu državu članicu odnosno jurisdikciju, pri čemu su te informacije u skladu sa podacima iz dijela 3.4.3. Prijave, a sprovodnoj državi članici u kojoj se nalazi krajnje matično društvo dostavljaju se svi dijelovi o jurisdikciji.
(4) Ako je sastavni subjekat nerezidentni sastavni subjekat, kao provodni subjekat koji nije krajnje matično društvo, odnosno sastavni subjekat koji se ne nalazi u sprovodnoj jurisdikciji ili subjekat bez rezidentnosti, tada obavezu podnošenja Prijave ima vlasnik takvog sastavnog subjekta.
(5) Vlasnik sastavnog subjekta iz stava 4 ovog člana je sastavni subjekat koji direktno ili indirektno posjeduje vlasnički udio u drugom sastavnom subjektu iste grupe međunarodnih preduzeća.
(6) Ako je provodni subjekat krajnje matično društvo i ako se u jurisdikciji u kojoj je osnovan primjenjuje pravilo o uključivanju dobiti, u tom slučaju taj subjekat je dužan da podnese Prijavu, u skladu sa globalnim pravilima.
(7) Krajnje matično društvo velike domaće grupe koje ima direktan ili indirektan vlasnički udio u zajedničkom poduhvatu ili povezanom subjektu zajedničkog poduhvata, a koji podliježu kvalifikovanom domaćem dopunskom porezu u državi članici koja nije država članica u kojoj se nalazi velika domaća grupa, takva domaća grupa koristi standardni obrazac Prijave u skladu sa zakonom.
Član 8
(1) Prijava sadrži informacije u odnosu na grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe propisane zakonom kojim se uređuje sistem i plaćanje obaveze dopunskog poreza.
(2) Izuzetno od stava 1 ovoga člana, ako se sastavni subjekat nalazi u Crnoj Gori, a njegovo krajnje matično društvo u jurisdikciji treće zemlje koja primjenjuje pravila koja su ekvivalentna pravilima u skladu sa zakonom, sastavni subjekat podnosi Prijavu koja sadrži sljedeće informacije:
1) sve informacije o krajnjem matičnom društvu u djelimičnom vlasništvu uključujući:
a) identifikaciju svih sastavnih subjekta u kojima krajnje matično društvo u djelimičnom vlasništvu koje se nalazi u Crnoj Gori posjeduje, direktno ili indirektno, vlasnički udio tokom fiskalne godine, kao i strukturu takvih vlasničkih udjela;
b) sve informacije potrebne za obračun efektivne poreske stope jurisdikcija u kojima krajnje matično društvo u djelimičnom vlasništvu koje se nalazi u Crnoj Gori posjeduje vlasničke udjele u sastavnim subjektima utvrđenim u podtački a ove tačke i dospjeli dopunski porez; i
c) sve informacije koje su za tu svrhu relevantne u skladu sa posebnim propisima koji propisuju dodjelu dopunskog poreza na osnovu pravila o uključivanju dobiti, prebijanje poreza na osnovu pravila o uključivanju dobiti ili kvalifikovani domaći dopunski porez;
2) sve informacije potrebne za primjenu pravila o prenisko oporezivoj dobiti u jurisdikciji krajnjeg matičnog društva, uključujući:
a) identifikaciju svih sastavnih subjekta koji se nalaze u jurisdikciji krajnjeg matičnog društva i strukturu tih vlasničkih udjela;
b) sve informacije koje su potrebne za obračun efektivne poreske stope u jurisdikciji krajnjeg matičnog društva i njegovog dospjelog dopunskog poreza; i
c) sve informacije potrebne za dodjelu takvog dopunskog poreza uz primjenu pravila o prenisko oporezivoj dobiti;
3) sve informacije koje su potrebne za primjenu kvalifikovanog domaćeg dopunskog poreza od strane svake jurisdikcije koja je odlučila primjenjivati takav dopunski porez.
Član 9
Poreski organ može uz dostavljene informacije u Prijavi zatražiti i dodatne informacije od grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe na osnovu naknadnih zahtjeva u cilju provjere tačnosti obračuna obaveze dodatnog poreza.
Član 10
Prijava sa informacijama o dopunskom porezu se podnosi poreskom organu u roku i na način propisan zakonom, elektronskim putem, u XML formatu, na “Obrascu PIDP” koji čini sastavni dio ovog pravilnika.
Član 11
(1) Automatska razmjena informacija iz člana 10 ovog pravilnika vrši se elektronskim putem u propisanom formatu objavljenom na internet stranici poreskog organa.
(2) Poreski organ nakon prijema Prijave od krajnjeg matičnog društva ili subjekta imenovanog za podnošenje prijave grupe međunarodnih preduzeća, u okviru centralizovanog podnošenja prijave, u obavezi je drugim sprovodnim državama članicama ili državama članicama koje primjenjuju samo kvalifikovani domaći dopunski porez dostaviti relevantne posebne dijelove Prijave u skladu sa pristupom širenja propisanim ovim pravilnikom.
(3) Rok za razmjenu informacija iz st. 1 i 2 ovog člana je tri mjeseca nakon isteka roka za podnošenje Prijave za tu izvještajnu fiskalnu godinu, osim za prvu izvještajnu fiskalnu godinu rok za razmjenu je šest mjeseci.
Član 12
(1) Poreski organ jednom godišnje dostavlja Evropskoj komisiji statističke podatke o obimu automatskih razmjena Prijava na osnovu ovog pravilnika, informacije o administrativnim i drugim troškovima i koristima povezanim sa obavljenim razmjenama, kao i o mogućim promjenama za poreski organ i treće strane.
(2) Poreska uprava čuva evidenciju o informacijama primljenim automatskom razmjenom Prijava u skladu sa ovim pravilnikom, onoliko koliko je potrebno, ali ne kraće od pet godina od datuma njihovog prijema.
Član 13
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom listu Crne Gore”.
Obrazac PIDP
PODACI
1. Informacije o grupi međunarodnih preduzeća
1.1. Identifikacija sastavnog subjekta koji podnosi prijavu
| 1.Krajnje matično društvo je sastavni subjekat koji podnosi prijavu | 2.Ime sastavnog subjekta koji podnosi prijavu | 3.Poreski identifikacioni broj (PIB) | 4.Uloga | 5.Jurisdikcija u kojoj se nalazi sastavni subjekat koji podnosi prijavu | 6.Jurisdikcije primaoca za razmjenu informacija (ako je relevantno) |
|---|---|---|---|---|---|
| Da/Ne |
1.2. Opšte informacije o grupi međunarodnih preduzeća
1.2.1. Grupa međunarodnih preduzeća i izvještajna fiskalna godina
| 1. Naziv grupe međunarodnih preduzeća | 2.Datum početka izvještajne fiskalne godine | 3.Datum završetka izvještajne fiskalne godine | 4.Izmijenjeni povrat |
|---|---|---|---|
| Da/Ne |