Na osnovu člana 82 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amanadmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 26. saziva, na Četrnaestoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2017. godini, dana 26. jula 2017. godine, donijela je
Montenegro · Javne Finansije
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o akcizama
Član 1
U Zakonu o akcizama („Službeni list RCG", br. 65/01 i 76/05, i „Službeni list CG", br.76/08, 50/09, 78/10, 61/11, 28/12, 38/13, 45/14 i 1/17), u članu 1 stav 2 tačka 2 poslije riječi: „duvanski proizvodi" dodaju se riječi: „uključujući i nesagorijevajući duvan".
U tački 3 poslije riječi: „i supstituti", dodaju se riječi: „i ugalj".
Poslije tačke 5 dodaje se nova tačka koja glasi:
„6) tečnosti za punjenje elektronskih cigareta."
Član 2
U članu 4 poslije alineje 8 dodaje se nova alineja koja glasi:
„- jaka alkoholna pića" su pića namijenjena za ljudsku upotrebu, koja imaju posebna organoleptička svojstva i sadrže najmanje 15% vol. alkohola, proizvedena u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za proizvodnju, stavljanje u promet i druga pitanja od značaja za jaka alkoholna pića."
Član 3
U članu 17 poslije stava 2 dodaje se novi stav koji glasi:
(3) Obveznik akcize je i privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji se bavi proizvodnjom jakog alkoholnog pića radi stavljanja u promet.
U stavu 3 koji postaje stav 4 poslije tačke 6, dodaje se nova tačka koja glasi:
"7) proizvođač, uvoznik kao i lica koja obavljaju trgovinu na veliko i/ili trgovinu na malo a koja su na dan povećanja visine akcize dužna da izvrše popis zaliha, obračun i uplatu akcize, odnosno razliku akcize u skladu sa ovim zakonom."
Član 4
U članu 26 u uvodnoj rečenici stava 2 poslije riječi: „pravno lice", dodaju se zarez i riječi: „fizičko lice, odnosno preduzetnik".
Član 5
Član 30 mijenja se i glasi:
„(1) Pravo na povraćaj (refakciju) plaćene akcize ima:
1) imalac akcizne dozvole koji je nabavio akcizne proizvode po cijeni sa uključenom akcizom i koji ih je upotrijebio u akciznom skladištu za proizvodnju akciznih proizvoda;
2) uvoznik koji vraća uvezene proizvode u inostranstvo u nepromijenjenom stanju, a za koje je prilikom njihovog uvoza platio akcizu;
3) izvoznik koji izvozi akcizne proizvode na koje je plaćena akciza;
4) lice koje je pribavilo akcizne proizvode po cijeni sa uključenom akcizom ili je akciza za iste plaćena prilikom uvoza, a upotrijebljeni su za namjene iz čl. 44 i 54 ovog zakona.
(2) Zahtjev za povraćaj plaćene akcize, lica iz stava 1 ovog člana, podnose carinskom organu u roku od 30 dana od isteka mjeseca u kojem je akciza plaćena.
(3) Pravo na povraćaj dijela plaćene akcize može da ostvari kupac mineralnih ulja (gasnih ulja) iz člana 52 stav 3 tačka 4 alineja 2 i 4 ovog zakona.
(4) Povraćaj dijela plaćene akcize prilikom nabavke gasnih ulja iz člana 52 stav 3 tačka 4 alineja 4 ovog zakona, mogu da ostvare kupci tih ulja koji imaju status javne ustanove.
(5) Zahtjev za povraćaj dijela plaćene akcize lica iz stava 3 ovog člana, podnose carinskom organu u roku od 15 dana, od isteka kvartala u kojem je nabavljeno gasno ulje.
(6) Povraćaj dijela plaćene akcize prilikom nabavke gasnih ulja koja se koriste kao motorno gorivo za industrijske i komercijalne svrhe mogu da ostvare pravna lica i preduzetnici koji su registrovani i obavljaju pretežne djelatnosti koje su prema Zakonu o klasifikaciji djelatnosti („Službeni list CG", broj 18/11) razvrstane u okviru sektora C (prerađivačka industrija) i to: oblast 10 (proizvodnja prehrambenih proizvoda) u iznosu do 1% od ostvarenog prometa po tom osnovu i sektora H (saobraćaj i skladištenje) i to: grupa 49.31 gradski i prigradski prevoz putnika (autobuski prevoz putnika) u iznosu do 7% ostvarenog prometa po tom osnovu, grupa 49.39 prevoz putnika u kopnenom saobraćaju (redovni autobuski međumjesni prevoz, vanredni prevoz, čarter prevoz i prevoz putnika u okviru prostora koji pripada aerodromu, prevoz uspinjačama, žičarama i ski liftovima, prevoz školskim autobusima i autobusima za prevoz zaposlenih), u iznosu do 7% ostvarenog prometa po tom osnovu i grupa 49.41 drumski prevoz tereta u iznosu do 7% ostvarenog prometa po tom osnovu (prevoz životinja, rashlađenog tereta, sakupljanje mlijeka sa farmi, prevoz otpada i otpadnih materijala bez sakupljanja i odlaganja, prevoz trupaca, rashlađenog, teškog i rasutog tereta, prevoz kamionima i cistijernama), čija je nosivost najmanje 7,5 tona i veća, osim korišćenja putničkih motornih vozila.
(7) Prilikom nabavke gasnih ulja koja se koriste kao motorno gorivo za industrijske i komercijalne svrhe, izvođač radova koji ta ulja koristi za izvođenje radova na projektu autoputa Bar-Boljare, ostvaruje povraćaj dijela plaćene akcize iznad iznosa od 169 eura na 1000 litara, a podizvođač ostvaruje pravo na povraćaj dijela plaćane akcize iznad iznosa od 259 eura na 1000 litara.
(8) Iznos ostvarenog prava na povraćaj iz stava 7 ovog člana, za podizvođače na projektu autoputa Bar - Boljare, ne može preći iznos do 1,5% ostvarenog prometa u toku godine, po tom osnovu.
(9) Bliže uslove i način povraćaja plaćene akcize propisuje Ministarstvo finansija."
Član 6
Poslije člana 30 dodaje se novi član koji glasi:
„Povraćaj dijela plaćene akcize za mineralna ulja koja se upotrebljavaju za pogon poljoprivredne i šumske mehanizacije (uključujući traktore) i za upotrebu mehanizacije koja služi za održavanje ski staza i parkinga na skijalištima
Član 30a
(1) Za mineralna ulja koja se upotrebljavaju za pogon poljoprivredne i šumske mehanizacije (uključujući traktore) i za upotrebu mehanizacije koja služi za održavanje ski staza i parkinga na skijalištima kupci imaju pravo na povraćaj dijela plaćene akcize, u iznosu do 2% od ostvarenog prometa po tom osnovu.
(2) Povraćaj akcize iz stava 1 ovog člana kupci mineralnih ulja ostvaruju u roku od 30 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva nadležnom carinskom organu.
(3) Bliži način povraćaja akcize i uslove koje mora da ispuni kupac mineralnih ulja iz stava 1 ovog člana propisuje Ministarstvo finansija, uz prethodno pribavljeno mišljenje organa državne uprave nadležnog za poslove poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i organa državne uprave nadležnog za poslove održivog razvoja i turizma."
Član 7
U članu 31 stav 1 poslije tačke 4 dodaje se nova tačka koja glasi:
„5) za potrebe oružanih snaga članica Organizacije Sjevernoatlantskog saveza (NATO)."
Poslije stava 4 dodaje se novi stav koji glasi:
„(5) Akciza se ne plaća na akcizne proizvode namijenjene za potrošnju u skladu sa međunarodnim ugovorom koji je Crna Gora zaključila sa trećom državom ili međunarodnom organizacijom, kojim je predviđeno oslobađanje od plaćanja poreza na dodatu vrijednost."
Dosadašnji stav 5 postaje stav 6.
Član 8
U članu 32 poslije tačke 4 dodaje se nova tačka koja glasi:
„ 5) koje fizičko lice u malim pošiljkama, koje nijesu komercijalne prirode, besplatno šalje drugom fizičkom licu u Crnoj Gori za koje je propisano oslobođenje od plaćanja carine u skladu sa carinskim propisima."
Član 9
U članu 36 poslije stava 1 dodaje se novi stav koji glasi:
„(2) Kada se akciza plaća prilikom uvoza, uvoznik ne podnosi nadležnom carinskom organu mjesečni obračun akcize."
Dosadašnji st. 2 i 3 postaju st. 3 i 4.
Član 10
Poslije člana 36 dodaje se novi član koji glasi:
„Postupak obračunavanja, prijavljivanja i plaćanja akcize kod povećanja visine akcize
Član 36a
„(1) U slučaju povećanja visine akcize akciznih proizvoda, proizvođači, uvoznici kao i lica koja obavljaju trgovinu na veliko, i/ili trgovinu na malo, a imaju na zalihama akcizne proizvode za koje je u skladu sa ovim zakonom nastala obaveza obračunavanja akcize, dužni su da izvrše popis zaliha tih proizvoda.
(2) Izuzetno od stava 1 ovog člana, lica koja obavljaju trgovinu na veliko i/ili trgovinu na malo duvanskih proizvoda, nijesu u obavezi da vrše popis zaliha u slučaju povećanja visine akcize.
(3) Popis zaliha iz stava 1 ovog člana vrši se dan prije povećanja visine akcize.
(4) Lica iz stava 1 ovog člana dužna su da, na zalihe akciznih proizvoda izvrše obračun i uplatu akcize, odnosno razliku akcize prema iznosima i stopama iz čl. 43, 50, 52 i 56d ovog zakona.
(5) Obračun akcize iz stava 4 ovog člana podnosi se nadležnom carinskom organu u roku od 15 dana po isteku mjeseca u kojem je došlo do povećanja visine akcize.
(6) Akciza iz stava 4 ovog člana plaća se u roku iz stava 5 ovog člana.
(7) Bliži način obračunavanja i plaćanja akcize iz stava 4 ovog člana propisuje Ministarstvo finansija."
Član 11
U članu 43 stav 2 tačka 7 briše se.
Poslije stava 2 dodaje se novi stav, koji glasi:
„(3) Akciza se plaća po hektolitru čistog alkohola u iznosu od 1500 eura."
Član 12
Poslije člana 45 dodaje se novi član koji glasi:
„Proizvođači jakih alkoholnih pića
Član 45a
(1) Proizvođači jakih alkoholnih pića su privredna društva, odnosno druga pravna lica ili preduzetnici koji se bave proizvodnjom jakih alkoholnih pića, radi stavljanja u promet i koji su upisani u odgovarajući registar proizvođača jakih alkoholnih pića.
(2) Proizvođač koji radi stavljanja u promet proizvodi do 500 litara jakog alkoholnog pića na godišnjem nivou, i koji ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuju uslovi za proizvodnju i stavljanje u promet jakih alkoholnih pića smatra se malim proizvođačem jakih alkoholnih pića.
(3) Akciza na jaka alkoholna pića, koja proizvodi mali proizvođač iz stava 2 ovog člana i koja se puštaju u promet na teritoriji Crne Gore, plaća se u iznosu od 300 eura po jednom hektolitru čistog alkohola.
(4) Bliži način i postupak obračunavanja i plaćanja akcize kao i podnošenja izvještaja od strane malih proizvođača jakih alkoholnih pića utvrđuje se propisom Ministarstva."
Član 13
U članu 46 tačka na kraju teksta briše se i dodaju se riječi: „i nesagorijevajući duvan".
Član 14
Poslije člana 49 dodaju se dva nova člana koji glase:
„Nesagorijevajući duvan
Član 49a
(1) Nesagorijevajući duvan u smislu ovog zakona je proizvod iz tarifne oznake CT 2403 99 90 koji je namijenjen udisanju pare, bez procesa sagorijevanja a koji se može smatrati supstitutom za duvanske prerađevine i sadrži prerađeni duvan namijenjen zagrijavanju.
(2) Na nesagorijevajući duvan akciza se plaća po kilogramu neto mase u iznosu od 40% minimalne akcize na 1.000 komada cigareta utvrđene za kategoriju prosječne ponderisane maloprodajne cijene cigareta.
Tečnosti za punjenje elektronskih cigareta
Član 49b
(1) Tečnost za punjenje elektronskih cigareta u smislu ovog zakona je proizvod iz tarifne oznake CT 3824 99 92, 3824 99 96 i 8543 70 90 koji je namijenjen udisanju pare, bez procesa
sagorijevanja a koji se može smatrati supstitutom za duvanske prerađevine i sadrži tečnost namijenjenu upotrebi u elektronskoj cigareti nezavisno od toga sadrži li nikotin ili ne."
(2) Visina akcije na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta iznosi 0,9 eura/mililitru."
Član 15
U članu 50 stav 3 mijenja se i glasi:
„Specifična akciza na cigarete plaća se za 1000 komada u iznosu od 50,00 eura."
U stavu 4 riječi: „iznosi 35%", zamjenjuju se riječima: „iznosi 32%".
U stavu 5 alineja 2 riječi: „25,00 eura" zamjenjuju se riječima: „54,00 eura,".