Na osnovu člana 82 stav 1 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 28. saziva, na sjednici Sedmog vanrednog zasijedanja u 2024. godini, dana 6. septembra 2024. godine, donijela je, a na sjednici Jedanaestog vanrednog zasijedanja u 2024. godini, dana 26. septembra 2024. godine, ponovno izglasala
Montenegro · Javne Finansije
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o akcizama
Član 1
U Zakonu o akcizama („Službeni list RCG”, br. 65/01 i 76/05 i „Službeni list CG”, br. 76/08, 50/09, 78/10, 61/11, 28/12, 38/13, 45/14, 1/17, 50/17, 55/18, 76/20, 49/22, 65/22, 152/22, 27/23 i 125/23), u članu 1 stav 1, članu 12 stav 8 tačka 1, članu 13 stav 1, članu 15 stav 1 tač. 2 i 4, članu 25 stav 1 tačka 1, članu 45b stav 3, članu 50 stav 7, članu 57 stav 1 i članu 70 stav 1 tač. 15 i 17b riječi: „slobodan promet” u različitom padežu zamjenjuju se riječju „promet” u odgovarajućem padežu.
U članu 1 stav 2 poslije tačke 3 dodaje se nova tačka koja glasi:
„3a) električna energija;”.
Tačka 4 mijenja se i glasi:
„4) gazirana, negazirana voda i ostala bezalkoholna pića, sa dodatkom šećera ili drugih sredstava za zaslađivanje ili aromatizaciju;”.
Član 2
Član 3
U članu 17 poslije stava 4 dodaje se novi stav koji glasi:
„(5) Obveznik akcize na električnu energiju je lice koje se smatra snabdjevačem električnom energijom u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetska djelatnost.”
Član 4
U članu 26 stav 2 tačka 1 poslije riječi „zakona” dodaju se riječi: „i ima sjedište, odnosno prebivalište u Crnoj Gori;”.
Član 5
U članu 43 stav 2 tačka 2 riječi: „0 (nula) Eura” zamjenjuju se riječima: „25 Eura”.
Član 6
Poslije člana 45b dodaje se novi član koji glasi:
„Mali proizvođač mirnog vina
Član 45c
(1) Mali proizvođač mirnog vina je proizvođač koji u komercijalne svrhe proizvodi, radi puštanja u potrošnju, do 1000 hektolitara mirnog vina godišnje, i koji:
- je pravno i ekonomski nezavistan od drugog proizvođača mirnog vina;
- se koristi prostorom koji je fizički odvojen od prostora drugog proizvođača mirnog vina; i
- ne proizvodi prema licenci.
(2) Proizvođač iz stava 1 ovog člana plaća akcizu po hektolitru, u iznosu od 50% od visine akcize iz člana 43 stav 2 tačka 2 ovog zakona.
(3) Proizvođač iz stava 1 ovog člana dužan je da carinskom organu podnese prijavu za upis u registar akciznih obveznika najkasnije 15 dana prije početka proizvodnje.
(4) Izuzetno od člana 45 stav 4 ovog zakona, mali proizvođač mirnog vina obračunava akcizu u trenutku stavljanja proizvoda u promet i podnosi obračun akcize carinskom organu do 15. u mjesecu za prethodni mjesec.
(5) Izuzetno od člana 45 stav 5 ovog zakona, obračunata akciza dospijeva za plaćanje posljednji dan u poreskom periodu, a plaća se u roku od 15 dana od dana dospijeća.”
Član 7
Član 52 mijenja se i glasi:
(1) Akcizna osnovica je količina energenata, izražena u litrima, kilogramima, gigadžulima i megavatsatima.
(2) Ako je količinska jedinica za akcizu u litrima, litar se mjeri na temperaturi od +15°C.
(3) Visina akcize za proizvode iz stava 1 ovog člana iznosi za:
1) olovni benzin (tarifna oznaka 2710 12 50) 554 eura na 1000 litara;
2) bezolovni benzin (tarifna oznaka 2710 12 41, 2710 12 45, 2710 12 49) 549 eura na 1000 litara;
3) kerozin (tarifna oznaka 2710 19 21, 2710 19 25) koji se koristi:
- kao motorno gorivo 330 eura na 1000 litara;
- za grijanje 89,7 eura na 1000 litara;
4) gasna ulja (tarifna oznaka 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 16, 2710 20 19) koja se koriste:
- kao motorno gorivo 440 eura na 1000 litara;
- kao motorno gorivo za linijski prevoz putnika u drumskom saobraćaju 440 eura na 1000 litara;
- za industrijske i komercijalne svrhe 330 eura na 1000 litara;
- za grijanje 207 eura na 1000 litara;
- za izvođenje radova na projektu autoputa Bar Boljare – 169 eura na 1000 litara;
5) prirodni plin (tarifne oznake CN 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00) koji se koristi:
- kao motorno gorivo 0 eura/MWh;
- za industrijske i komercijalne svrhe 0 eura/MWh;
- za grijanje 0 eura na 1000/MWh.
6) ulje za loženje (tarifne oznake CN 2710 19 62, 2710 19 66, 2710 19 67, 2710 20 32, 2710 20 38) 19,5 eura na 1000 kilograma;
7) tečni naftni gas (tarifne oznake CN 2711 12 11, 2711 12 19, 2711 12 91, 2711 12 93, 2711 12 94, 2711 12 97, 2711 13 10, 2711 13 30, 2711 13 91, 2711 13 97, 2711 14 00, 2711 19 00) koji se koristi:
- kao motorno gorivo 125 eura na 1000 kilograma;
- za industrijske i komercijalne svrhe i grijanje 42,25 eura na 1000 kilograma;
8) biogoriva 350 eura na 1000 litara;
9) čvrsta goriva iz tarifnih oznaka 2701, 2702, 27 04 - 0,30 eura po gigadžulu (GJ) bruto toplotne vrijednosti;
10) električna energija (tarifne oznake CN 2716) - 0 eura po megavatsatima."
Član 8
Naziv člana 54 mijenja se i glasi:
„Upotreba mineralnih ulja i električne energije za namjene za koje se ne plaća akciza“.
U članu 54 poslije stava 2 dodaje se novi stav koji glasi:
„(3) Akciza se ne plaća na električnu energiju:
1) koja se koristi u procesima hemijske redukcije i u elektrolitskim i metalurškim procesima;
2) koja se koristi za kombinovanu i istovremenu proizvodnju toplotne i električne energije u jedinstvenom procesu (kogeneracija);
3) koja se dobija korišćenjem iz obnovljivih izvora energije i ako je proizvođač koristi za vlastite potrebe: snage vjetra, talasa, plime, geotermalnih izvora, sunčeve energije ili ako je proizvedena od biomase ili proizvoda od biomase;
4) koja se koristi u minerološkim procesima;
5) koja se koristi u domaćinstvima;
6) koja se koristi u procesu proizvodnje električne energije kao i za održavanje sposobnosti proizvodnje električne energije;
7) koja se koristi za komercijalni prevoz robe i putnika željeznicom.“
Član 9
Član 55 mijenja se i glasi:
„(1) Mineralno ulje (gasno ulje-dizel) koje se upotrebljava kao gorivo za grijanje i kerozin, prije isporuke iz akciznog skladišta, mora da bude označeno propisanom bojom ili indikatorom „C.I. Solvent Yellow 124“.
(2) Mineralno ulje (gasno ulje-dizel) koje se upotrebljava za namjene iz člana 54 stav 1 tač. 1, 1a i 2 ovog zakona, prije isporuke iz akciznog skladišta mora da bude označeno propisanom bojom i indikatorom.
(3) Mineralno ulje (gasno ulje-dizel) iz stava 2 ovog člana, pored indikatora „C.I. Solvent Yellow 124“, može se označavati i indikatorom „ACCUTRACE PLUS“.
(4) Mineralno ulje (gasno ulje-dizel) iz stava 1 ovog člana, koje se uvozi u carinskom postupku stavljanja robe u slobodan promet na teritoriji Crne Gore smatra se označenim, ako ga prati potvrda inostranog dobavljača o vrsti i količini propisanog sredstva za označavanje, ovjerena od stranog carinskog organa, odnosno stranog organa koji vrši označavanje, da je označeno van Crne Gore.
(5) Ako prilikom uvoza mineralno ulje (gasno ulje-dizel) ne prati potvrda iz stava 4 ovog člana ili se ne može dokazati da je gasno ulje (dizel) iz stava 1 ovog člana propisno označeno, smatraće se gasnim uljem iz člana 52 stav 3 tačka 4 alineja 1 ovog zakona.
(6) Skladištenje mineralnog ulja (gasno ulje-dizel) iz stava 1 ovog člana mora da bude organizovano na način koji obezbjeđuje da drugi proizvodi ne utiču na neutralizovanje boje, odnosno indikatora.
(7) Označavanje mineralnog ulja (gasno ulje-dizel) vrši se u akciznom skladištu ovlašćenog držaoca akciznog skladišta kojem je u akciznoj dozvoli odobreno i označavanje mineralnih ulja (gasno ulje-dizel) iz stava 1 ovog člana i koji u svom akciznom skladištu ima postrojenja za doziranje, miješanje ili slična postrojenja za označavanje enegrenata.
(8) Način označavanja mineralnih ulja (gasno ulje-dizel) iz st. 1 i 3 ovog člana propisuje Ministarstvo finansija, uz prethodno pribavljeno mišljenje organa državne uprave nadležnog za poslove ekonomije.“
Član 10
Član 56c mijenja se i glasi:
„Gazirana, negazirana voda i ostala bezalkoholna pića, sa dodatkom šećera ili drugih sredstava za zaslađivanje ili aromatizaciju
Član 56c
(1) Gazirana, negazirana voda i ostala bezalkoholna pića, sa dodatkom šećera ili drugih sredstava za zaslađivanje ili aromatizaciju su proizvodi iz tarifnih oznaka 2202 10 00, 2202 91 00 i 2202 99 19 00.
(2) Proizvodi iz tarifne oznake 2202 10 00, koji se u skladu sa posebnim propisima smatraju hranom za posebne prehrambene potrebe ili dodacima ishrani, nisu akcizni proizvodi.
(3) Pod ostalim bezalkoholnim pićima iz tarifne oznake 2202 99 19 00, u smislu ovog zakona, smatraju se sokovi od voća ili povrća, razrijeđeni sa vodom ili gazirani, sa dodatim šećerom ili drugim sredstvima za zaslađivanje i koja ne sadrže proizvode iz tarifnih brojeva 0401 do 0404 ili masnoće dobijene iz tarifnih brojeva 0401 do 0404.
(4) Da li proizvod sadrži dodati šećer utvrđuje se na osnovu podataka označenim na ambalaži ili proizvođačkoj deklaraciji koja je pričvršćena na tu ambalažu u skladu sa propisima o informisanju potrošača o hrani ili prema pratećem dokumentu na kojem se taj podatak nalazi.“
Član 11
U članu 56d stav 1 mijenja se i glasi:
„(1) Akcizna osnovica za gaziranu, negaziranu vodu i ostala bezalkoholna pića sa dodatkom šećera ili drugih sredstava za zaslađivanje ili aromatizaciju je količina akciznih proizvoda izražena u hektolitrima.“
Član 12
Poslije člana 83c dodaje se novi član koji glasi:
„Član 83d
Podzakonski akt iz člana 55 stav 8 ovog zakona donijeće se u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.“
Član 13
Poslije člana 84h dodaje se novi član koji glasi:
„Član 84i
Odredbe čl. 17 stav 5 i 55 st. 2 i 3 ovog zakona primjenjivaće se od dana pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji.“
Član 14
Ovaj zakon objaviće se u „Službenom listu Crne Gore”, a stupa na snagu 1. januara 2025. godine.