Na osnovu člana 82 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 27. saziva, na Prvoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2022. godini, dana 5. maja 2022. godine, donijela je
Montenegro · Javne Finansije
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o akcizama
Član 1
U Zakonu o akcizama („Službeni list RCG", br. 65/01, 12/02, 76/05 i „Službeni list CG", br. 76/08, 50/09, 78/10, 61/11, 28/12, 38/13, 45/14, 1/17, 50/17, 55/18 i 76/20) u članu 1 stav 2 mijenja se i glasi:
„Akcizni proizvodi iz stava 1 ovog člana su:
1) alkohol i alkoholna pića;
2) duvanski proizvodi uključujući i bezdimni duvanski proizvod;
3) mineralna ulja, njihovi derivati i supstituti i ugalj;
4) gazirana voda;
5) tečnosti za punjenje elektronskih cigareta;
6) proizvodi od plastike za jednokratnu upotrebu."
Član 2
U članu 15 stav 1 na kraju tačke 6 tačka se zamjenjuje tačka-zarezom i dodaje nova tačka koja glasi:
„7) mineralna ulja (motorni benzin, gasna ulja, tečni naftni gas) i biogoriva, koja se nalaze na tržištu, a nijesu markirana ili ne sadrže propisanu koncentraciju markera, u skladu sa zakonom kojim se uređuje markiranje naftnih derivata."
Član 3
U članu 30 stav 1 poslije tačke 4 dodaje se nova tačka koja glasi:
„5) registrovani poljoprivredni proizvođači za gorivo koje se upotrebljava za pogon poljoprivrednih mašina na registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima."
Poslije stava 5 dodaju se dva nova stava koja glase:
„(6) Uz zahtjev iz stava 5 ovog člana kupci mineralnih ulja iz člana 52 stav 3 tačka 4 al. 2 i 4 ovog zakona, dužni su da podnesu:
- dokaz o registraciji za obavljanje djelatnosti iz stava 8 ovog člana,
- licencu odnosno odobrenje za rad u skladu sa zakonom,
- dokaz o registraciji osnovnog sredstva, ako je obavezna registracija, odnosno dokaz o vlasništvu za osnovna sredstva za koja nije obavezna registracija,
- dokaz o prihodima prijavljenim poreskom organu za prethodnu godinu,
- dokaz o izmirenim poreskim i carinskim obavezama, ako se vrši povraćaj na račun kupca gasnih ulja,
- dokaz o iznosu poreskog duga ako se iz priznatog iznosa za povraćaj izmiruju druge poreske obaveze,
- fiskalizovani račun trgovca na veliko ili malo,
- podatak o ostvarenom prometu po osnovu koga se traži povraćaj, i
- kopije mjesečnih prijava za obračun poreza na dodatu vrijednost za period za koji se traži povraćaj, ako je podnosilac zahtjeva obveznik poreza na dodatu vrijednost.
(7) Uz zahtjev iz stava 5 ovog člana kupci mineralnih ulja iz stava 1 tačka 5 dužni su da podnesu dokaz o registraciji poljoprivrednog gazdinstva."
Dosadašnji stav 6 mijenja se i glasi:
„(8) Povraćaj dijela plaćene akcize prilikom nabavke gasnih ulja koja se koriste kao motorno gorivo za industrijske i komercijalne svrhe mogu da ostvare pravna lica i preduzetnici koji su registrovani i obavljaju djelatnosti koje su prema Zakonu o klasifikaciji djelatnosti („Službeni list CG", broj 18/11) razvrstane u okviru:
1) sektora C (prerađivačka industrija) i to: oblast 10 (proizvodnja prehrambenih proizvoda) u iznosu do 1% od ostvarenog prometa po tom osnovu, i
2) sektora H (saobraćaj i skladištenje) u iznosu do 10% ostvarenog prometa po tom osnovu, i to grupa:
- 49.31 gradski i prigradski prevoz putnika (autobuski prevoz putnika),
- 49.32 taksi prevoz,
- 49.39 prevoz putnika u kopnenom saobraćaju (redovni autobuski međumjesni prevoz, vanredni prevoz, čarter prevoz i prevoz putnika u okviru prostora koji pripada aerodromu, prevoz uspinjačama, žičarama i ski liftovima, prevoz školskim autobusima i autobusima za prevoz zaposlenih), i
- 49.41 drumski prevoz tereta (prevoz životinja, rashlađenog tereta, sakupljanje mlijeka sa farmi, prevoz otpada i otpadnih materijala bez sakupljanja i odlaganja, prevoz trupaca, rashlađenog, teškog i rasutog tereta, prevoz kamionima i cistijernama), čija je nosivost najmanje 7,5 tona i veća."
U dosadašnjem stavu 8 riječi: „stava 7" zamjenjuju se riječima: „stava 9".
Dosadašnji st. 7 do 9 postaju st. 9 do 11.
Član 4
U članu 36a poslije stava 5 dodaju se dva nova stava koji glase:
„(6) Izuzetno od stava 5 ovog člana, lica koja obavljaju trgovinu na malo ostalih nepjenušavih fermentisanih pića, a koja se prvi put registruju kao obveznici akcize, dužna su da podnesu obračun i uplatu razlike akcize nadležnom carinskom organu, u roku do 90 dana po isteku mjeseca u kojem je došlo do promjene visine akcize.
(7) Izuzetno od stava 1 ovog člana, proizvođači, uvoznici kao i lica koja obavljaju trgovinu na veliko i/ili malo mineralnim uljima, nijesu u obavezi da vrše popis zaliha u slučaju promjene visine akcize."
Dosadašnji st. 6 i 7 postaju st. 8 i 9.
Član 5
U članu 43 stav 1 riječi: „srednja alkoholna pića" zamjenjuju se riječju „međuproizvode".
U stavu 2 tačka 4 riječi: „0 (nula) Eura", zamjenjuju se riječima: „25,00 Eura".
Član 6
Član 46 mijenja se i glasi:
„Duvanski proizvodi na koje se plaća akciza su: cigarete, cigare, cigarilosi, duvan za pušenje (fino rezani duvan za savijanje cigareta i drugi duvan za pušenje), proizvodi namijenjeni za udisanje pare bez sagorijevanja, duvan za žvakanje i duvan za šmrkanje (burmut).“
Član 7
U članu 49 u uvodnoj rečenici stava 1 poslije riječi: „za pušenje“ dodaju se riječi: „(fino rezani duvan za savijanje cigareta i drugi duvan za pušenje)“.
U stavu 3 riječi: „sitno sjeckani“ zamjenjuju se riječima: „fino rezani“.
Član 8
Čl. 49a i 49b mijenjaju se i glase:
„Duvanski proizvodi namijenjeni za udisanje pare bez
sagorijevanja
Član 49a
(1) Duvanskim proizvodima, u smislu ovog zakona, smatraju se i proizvodi namijenjeni za udisanje pare bez sagorijevanja a koji se mogu smatrati supstitutom za cigarete, cigare, cigarilose i duvan za pušenje (fino rezani duvan za savijanje cigareta i drugi duvan za pušenje), i sadrže:
1) prerađeni duvan namijenjen zagrijavanju (u daljem tekstu: bezdimni duvanski proizvod),
2) tečnost za punjenje elektronskih cigareta ili drugih elektronskih sprava, odnosno tečnost za punjenje elektronskih cigareta sadržane u drugim proizvodima koji se svrstavaju u tarifnu oznaku nomenklature CT 8543 40 00 10.
(2) Novim duvanskim proizvodima, u smislu ovog zakona, smatraju se i proizvodi koji ispunjavaju uslove iz stava 1 ovog člana i koji su stavljeni na tržište Crne Gore nakon 19. maja 2014. godine u skladu sa zakonom kojim se uređuje ograničavanje upotrebe duvanskih proizvoda.
(3) Akciza na proizvode iz stava 1 tačka 1 ovog člana plaća se u iznosu od 190,00 Eura po kilogramu, duvanske smjese.
(4) Akciza na proizvode iz stava 1 tačka 2 ovog člana plaća se u iznosu od 0,07 Eura po mililitru tečnosti za elektronske cigarete.
(5) Akciza na proizvode iz stava 2 ovog člana plaća se u iznosu od 35,00 Eura po kilogramu.
Duvan za žvakanje i duvan za šmrkanje (burmut)
Član 49b
Duvan za žvakanje i duvan za šmrkanje (burmut) na koje se plaća akciza su proizvodi iz tarifne oznake CT 2403 99 10.
Akciza za proizvode iz stava 1 ovog člana plaća se po kilogramu duvana za žvakanje i duvana za šmrkanje (burmut), u iznosu od 40,00 Eura.“
Član 9
Poslije člana 52 dodaje se novi član koji glasi:
„Odluka o umanjenju iznosa akcize
Član 52a
U slučaju značajnijeg povećanja cijena mineralnih ulja na svjetskom tržištu, Vlada Crne Gore (u daljem tekstu: Vlada) može donijeti odluku o umanjenju iznosa akcize do 50% za promet
bezolovnog benzina i gasnih ulja iz člana 52 stav 3 tač. 2 i 4 alineja 1 ovog zakona, za period do tri mjeseca.“
Član 10
U članu 54 stav 1 tačka 3 briše se.
Član 11
Poslije člana 56d dodaju se dva nova člana koji glase:
„Proizvodi od plastike za jednokratnu upotrebu
Član 56e
Proizvodi od plastike za jednokratnu upotrebu na koje se plaća akciza su proizvodi iz nomenklature CN 3923 10 90 10, CN 3923 21 00 10, CN 3923 29 10 10, CN 3923 29 90 10, CN 3923 30 10 10, CN 3923 30 90 10 i CN 3923 90 00 10.
Akcizna osnovica i iznos akcize
Član 56f
Akcizna osnovica za proizvode od plastike je količina akciznih proizvoda izražena u kilogramima.
Akciza za proizvode iz stava 1 ovog člana plaća se po kilogramu proizvoda, u iznosu od 0,4 eura.“
Član 12
U članu 70 poslije tačke 9 dodaje se nova tačka koja glasi:
„9a) uz zahtjev za povraćaj dijela plaćene akcize ne podnese propisane dokaze (član 30 stav 6);“.
Na kraju tačke 20 tačka-zarez zamjenjuje se tačkom.
Član 13
U članu 80f u stavu 1 tač. 8, 9 i 10 mijenjaju se i glase:
„8) od 1. januara 2022. godine do 31. maja 2022. godine u iznosu od 40,50 eura,
9) od 1. juna 2022. godine do 31. decembra 2022. godine u iznosu od 44 eura,
10) od 1. januara 2023. godine do 31. decembra 2023. godine u iznosu od 47,50 eura.“
U stavu 2 tač. 8, 9 i 10 mijenjaju se i glase:
„8) od 1. januara 2022. godine do 31. maja 2022. godine 27,50%,
9) od 1. juna 2022. godine do 31. decembra 2022. godine 26%,
10) od 1. januara 2023. godine do 31. decembra 2023. godine 24,5%.“
Član 14
Poslije člana 80j dodaju se novi član koji glasi:
„Član 80k
Izuzetno od člana 49a stav 1 tačka 1 ovog zakona akciza na bezdimni duvanski proizvod plaća se po kilogramu duvanske smjese, i to:
1) od 1. juna 2022. godine do 31. decembra 2022. godine u iznosu od 100,00 eura,
2) od 1. januara 2023. godine do 31. decembra 2023. godine u iznosu od 145,00 eura.
Odredba člana 30 stav 8 tačka 2 alineja 2 ovog zakona primjenjivaće se do 31. decembra 2023. godine."
Član 16
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u „Službenom listu Crne Gore"