Na osnovu člana 82 stav 1 tačka 2 i člana 91 stav 1 Ustava Crne Gore, Skupština Crne Gore 28. saziva, na Četrnaestoj sjednici Prvog redovnog (proljećnjeg) zasijedanja u 2026. godini, dana 9. jula 2026. godine, donijela je
Montenegro · Javne Finansije
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o poreskoj administraciji
Član 1
U Zakonu o poreskoj administraciji („Službeni list RCG”, br. 65/01 i 80/04 i „Službeni list CG”, br. 20/11, 28/12, 8/15, 47/17, 52/19, 145/21, 15/25, 160/25 i 70/26), u članu 4 poslije tačke 2 dodaje se nova tačka koja glasi:
„2a) poreska obaveza obuhvata: porez, kamatu i troškove postupka;”
U tački 10 poslije riječi „organizacija” dodaju se riječi: „pravni aranžman”.
Tačka 15 mijenja se i glasi:
„15) izvještajni operater platforme je operater platforme u Crnoj Gori koji je obveznik izvještavanja na osnovu Direktive EU 2023/2226 i Modela pravila za izvještavanje, u skladu sa zakonom, odnosno potvrđenim međunarodnim sporazumom, koji je rezident Crne Gore za potrebe oporezivanja ili ima stalnu poslovnu jedinicu koja u skladu sa zakonom posluje u Crnoj Gori, ili nije rezident Crne Gore za potrebe oporezivanja i nema stalnu poslovnu jedinicu u Crnoj Gori ali omogućava prodavcima aktivnosti u vezi iznajmljivanja nepokretnosti koja se nalazi u Crnoj Gori, državi članici EU ili drugoj državi ili pružanja ličnih usluga, isključujući operatera platforme koji, na osnovu potvrđenog međunarodnog sporazuma, nije obveznik izvještavanja i nije kvalifikovani operater platforme izvan EU.”
U tački 16 riječi: „uključujući i token elektronskog novca” zamjenjuju se riječima: „u skladu sa članom 3 stav 1 tačka 5 Uredbe EU 2023/1114”.
Na kraju tačke 18 tačka-zarez briše se i dodaju riječi: „u skladu sa članom 3 stav 1 tačka 15 Uredbe EU 2023/1114;”.
Tačka 19 mijenja se i glasi:
„19) izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom je svaki pružalac usluga povezan sa kriptoimovinom ili subjekt povezan sa kriptoimovinom u Crnoj Gori, koji je obveznik izvještavanja u skladu sa Direktivom EU 2023/2226, zakonom, odnosno potvrđenim međunarodnim sporazumom, koji je rezident Crne Gore, države članice EU ili druge države, koji pruža jednu ili više usluga povezanih sa kriptoimovinom kojima se sprovode transakcije razmjene u ime i za račun korisnika kriptoimovine o kojoj se izvještava.”
Poslije tačke 19 dodaje se 21 nova tačka koje glase:
„20) prekogranični aranžman je aranžman ili niz aranžmana, koji može da sadrži više koraka ili djelova, a odnosi se na više od jedne države članice EU ili na jednu državu članicu EU i treću zemlju i ukoliko ispunjava najmanje jedan od sljedećih uslova:
- svi učesnici u aranžmanu nijesu rezidenti za potrebe oporezivanja u istoj jurisdikciji;
- jedan ili više učesnika u aranžmanu istovremeno su rezidenti za potrebe oporezivanja u više od jedne jurisdikcije;
- jedan ili više učesnika u aranžmanu obavlja djelatnost u drugoj jurisdikciji preko stalne poslovne jedinice, a taj aranžman je dio poslovanja ili cjelokupno poslovanje stalne poslovne jedinice;
- jedan ili više učesnika u aranžmanu obavlja djelatnost u drugoj jurisdikciji, ali nije rezident za potrebe oporezivanja u toj jurisdikciji niti u njoj obavlja djelatnost preko stalne poslovne jedinice;
- takav aranžman može imati uticaj na automatsku razmjenu informacija ili identifikaciju stvarnog vlasništva;
21) prekogranični aranžman o kojem se izvještava je svaki prekogranični aranžman koji sadrži najmanje jedno obilježje koje ukazuje na potencijalni rizik od izbjegavanja plaćanja poreza;
22) obilježje je svojstvo ili osobina prekograničnog aranžmana koji ukazuju na potencijalni rizik od izbjegavanja plaćanja poreza;
23) posrednik za potrebe izvještavanja o prekograničnim aranžmanima (u daljem tekstu: posrednik) je:
a) svako lice koje sačini, stavi na tržište ili organizuje prekogranični aranžman o kojem se izvještava ili takav aranžman stavi na raspolaganje radi njegove realizacije ili upravlja njegovom realizacijom i mora da ispunjava najmanje jedan od sljedećih uslova:
- rezident je Crne Gore za potrebe oporezivanja;
- u Crnoj Gori ima stalnu poslovnu jedinicu preko koje se pružaju usluge u vezi s aranžmanom;
- osnovan je ili je uređen prema zakonima Crne Gore; ili
- upisan je u nadležni registar za pružanje pravnih, poreskih i savjetodavnih usluga u Crnoj Gori;
b) svako lice koje, uzimajući u obzir relevantne činjenice i okolnosti i na osnovu dostupnih informacija i relevantnog stručnog znanja i razumijevanja potrebnog za pružanje takvih usluga, ima saznanje ili bi se od nje u razumnoj mjeri moglo očekivati da zna da se obavezala na pružanje, direktno ili posredstvom drugih lica, podrške, pomoći ili savjeta u pogledu sačinjavanja, stavljanja na tržište, organizovanja, stavljanja na raspolaganje u cilju njegovog sprovođenja, ili upravljanja sprovođenjem prekograničnog aranžmana o kojem se izvještava;
24) relevantni poreski obveznik za potrebe izvještavanja o prekograničnim aranžmanima (u daljem tekstu: relevantni poreski obveznik) je svako lice kojem se prekogranični aranžman o kojem se izvještava stavlja na raspolaganje radi njegove realizacije ili koje je spremno da taj aranžman realizuje, ili koje je realizovalo prvi korak tog aranžmana;
25) tržišni aranžman je prekogranični aranžman koji je sačinjen, stavljen na tržište, spreman za realizaciju ili je stavljen na raspolaganje radi njegove realizacije, i ne zahtijeva veće prilagođavanje;
26) posebno prilagođeni aranžman je svaki prekogranični aranžman koji nije tržišni aranžman;
27) nadležni organ države članice je organ ili dio organa određen od strane države članice za razmjenu informacija, a koji može uključivati: centralnu kancelariju za vezu, službu za vezu ili nadležnog službenika;
28) centralna kancelarija za vezu (u daljem tekstu: CLO) je kancelarija čija glavna odgovornost je kontakt sa nadležnim organima država članicama EU u dijelu administrativne saradnje;
29) služba za vezu je svaka kancelarija osim CLO određena da direktno razmjenjuje informacije sa nadležnim organima država članica EU;
30) nadležni službenik je svaki službenik koji ima ovlašćenje da direktno razmjenjuje informacije sa nadležnim organima država članica EU;
31) organ koji podnosi zahtjev je CLO, služba za vezu ili bilo koji nadležni službenik države članice EU koji podnosi zahtjev za pomoć u ime nadležnog organa;
32) upravna istraga je svaki nadzor, provjera ili druga aktivnost preduzeta od strane države članice EU kako bi osigurala ispravnu primjenu poreskog zakonodavstva;
33) razmjena informacija na zahtjev je razmjena informacija na osnovu zahtjeva države članice EU koja podnosi zahtjev državi članici EU koja prima zahtjev u posebnom slučaju;
34) automatska razmjena je sistemsko dostavljanje informacija kojim raspolaže poreski organ Crne Gore nadležnom organu države članice EU o rezidentima Crne Gore ili drugih država članica EU bez prethodnog zahtjeva u prethodno utvrđenim rokovima;
35) spontana razmjena je nesistemsko dostavljanje informacija drugoj državi članici EU, u bilo kom trenutku i bez prethodnog zahtjeva;
36) elektronski put je korišćenje elektronske opreme za obradu, uključujući digitalnu kompresiju i skladištenje podataka i koristeći žice, radijski prenos, optičke tehnologije ili druge elektromagnetske uređaje;
37) CCN mreža je zajednička platforma bazirana na zajedničkoj komunikacionoj mreži (u daljem tekstu: CCN), koju je razvila EU za sve prenose elektronskim putem između nadležnih organa u području carina i oporezivanja;
38) klijent za potrebe automatske razmjene informacija o prekograničnim aranžmanima je svaki posrednik ili relevantni poreski obveznik koji prima usluge, uključujući pomoć, savjete, usmjeravanje ili smjernice, od posrednika koji podliježe obavezi čuvanja profesionalne tajne u vezi sa prekograničnim aranžmanom o kojem se izvještava;
39) prihod od dividendi koje nijesu dio kastodi računa su dividende ili drugi prihod koji se, u državi članici EU koja je isplatilac, tretira kao dividenda, a isplaćuje ili upisuje na račun koji nije kastodi, odnosno nije definisan kao račun (osim ugovora o osiguranju ili ugovora o rentnom osiguranju) na koji se drži finansijska imovina u korist drugog lica;
40) proizvodi životnog osiguranja koji nijesu obuhvaćeni drugim pravnim instrumentima EU o razmjeni informacija i drugim sličnim mjerama su ugovori o osiguranju, osim ugovora o osiguranju uz mogućnost isplate otkupne vrijednosti polise, koji podliježu izvještavanju kada se naknade iz ugovora plaćaju u slučaju smrti vlasnika polise.".
Tačka 20 briše se.
Član 2
Poslije člana 5 dodaje se novi član koji glasi:
„Centralna kancelarija za vezu
Član 5a
(1) Poreski organ obavještava Evropsku komisiju o postojanju CLO i bez odlaganja o svim promjenama ove kancelarije, koja je nadležna za razmjenu informacija.
(2) Poreski organ će odrediti službu za vezu, koja će biti nadležna za razmjenu informacija i o tome obavještava Evropsku komisiju i druge države članice EU.
(3) CLO je odgovorna za ažuriranje popisa službi za vezu i davanje istog na raspolaganje CLO drugih država članica EU.
(4) Služba za vezu je odgovorna za ažuriranje popisa nadležnih službenika i davanje istog na raspolaganje službama za vezu drugih država članica EU i Evropskoj komisiji.
(5) Službenici zaduženi za administrativnu saradnju smatraju se nadležnim službenicima za potrebe razmjene informacija.
(6) Kada služba za vezu ili nadležni službenik pošalje ili primi zahtjev za saradnju ili odgovor na zahtjev za saradnju, o tome obavještava CLO.
(7) Kada služba za vezu ili nadležni službenik primi zahtjev za saradnju kojim se traži postupanje van njihove nadležnosti koja im je dodijeljena u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom ili politikom države Crne Gore, zahtjev bez odlaganja prosljeđuju CLO i o tome obavještavaju tijelo koje podnosi zahtjev, a rok za dostavljanje informacija počinje da teče narednog dana od dana prosljeđivanja zahtjeva CLO.”
Član 3
U članu 6 stav 1 tačka 21a poslije riječi: „u skladu sa” dodaju se riječi: „ovim zakonom i”.
Član 4
U članu 14e stav 1 mijenja se i glasi:
„(1) Izvještajna finansijska institucija dužna je da, identifikuje račune koje posjeduje ili kontroliše rezident države članice EU ili druge države, odnosno teritorije države, prikuplja informacije o stanju na računu, ostvarenim prihodima tih lica po osnovu određenih vrsta dohotka i kapitala i preduzima mjere produbljene provjere, na osnovu Direktive EU 2014/107 i/ili Standarda zajedničkog izvještavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisom.”
U stavu 5 riječ „najmanje” zamjenjuje se riječima: „koliko je potrebno, ali ne manje od”.
Član 5
U članu 14f st. 1, 2 i 3 mijenjaju se i glase:
„(1) Član međunarodne grupe povezanih pravnih lica iz Crne Gore (u daljem tekstu: „član međunarodne grupe iz Crne Gore”) koji obavljaju djelatnost u državi članici EU ili drugoj državi odnosno teritoriji države, dužan je da dostavi poreskom organu objedinjene podatke o ostvarenim prihodima, dobiti/gubitku prije oporezivanja, obračunatom i plaćenom porezu na dobit, prijavljenom kapitalu, akumuliranoj dobiti, broju zaposlenih i materijalnoj imovini za svaku državu članicu EU ili drugu državu odnosno teritoriju države.
(2) Član međunarodne grupe iz Crne Gore dužan je da, pored podataka iz stava 1 ovog člana, dostavi poreskom organu i podatke o identifikaciji svakog člana međunarodne grupe utvrđujući državu, odnosno teritoriju države rezidentnosti i državu, odnosno teritoriju države u kojoj je na osnovu zakona taj član međunarodne grupe osnovan ako se razlikuje od države, odnosno teritorije države rezidentnosti, kao i vrstama djelatnosti koje obavlja.
(3) Član međunarodne grupe iz Crne Gore dužan je da, podatke iz st. 1 i 2 ovog člana, dostavi poreskom organu, radi razmjene informacija sa nadležnim organima države članice EU ili druge države odnosno teritorije države, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, u roku od 12 mjeseci, nakon isteka fiskalne godine za koju se podaci dostavljaju.”
Član 6
U članu 14g stav 1 mijenja se i glasi:
„(1) Izvještajni operater platforme dužan je da, prikuplja podatke i vodi evidenciju o prodavcima, odnosno naručiocima oglasa o prodaji i iznajmljivanju nepokretnosti, parking mjesta i bilo koje vrste prevoza, prodaji proizvoda i pružanju ličnih usluga, o ukupno plaćenim naknadama i broju relevantnih aktivnosti u vezi kojih je ta naknada naplaćena, o porezima, naknadama ili provizijama koje je obustavio i naplatio korisnicima platforme tokom perioda o kojem izvještava i preduzima mjere produbljene provjere, na osnovu Direktive EU 2021/514 i Modela pravila izvještavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisom.”
U stavu 3 riječ „najmanje” zamjenjuje se riječima: „koliko je potrebno, ali ne manje od”.
Stav 8 mijenja se i glasi:
„(8) Ako je operater platforme Crne Gore identifikovan kao izvještajni operater platforme u više država članica EU, može da izabere jednu državu članicu EU ili kvalifikovanu jurisdikciju koja nije članica EU u kojoj će ispuniti obavezu izvještavanja i dužan je o tome da obavijesti poreski organ Crne Gore i nadležni organ države članice EU ili kvalifikovane jurisdikcije koja nije članica EU u kojoj izvještava.”
Član 7
U članu 14h stav 1 riječi: „Standarda zajedničkog izvještavanja” zamjenjuju se riječima: „Direktive EU 2023/2022 i Okvira za izvještavanje o kriptoimovini”.
U stavu 3 riječ „najmanje” zamjenjuje se riječima: „koliko je potrebno, ali ne manje od”.
St. 7 i 8 mijenjaju se i glase:
„(7) Izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom dužan je da podnese prijavu za registraciju kod nadležnog poreskog organa, u skladu sa zakonom i upiše u Registar pružalaca usluga povezanih sa kriptoimovinom kod Komisije za tržište kapitala Crne Gore u skladu sa zakonom kojim se uređuju mjere i radnje koje se preduzimaju radi sprečavanja i otkrivanja pranja novca i finansiranja terorizma.
(8) Ako je pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom u Crnoj Gori identifikovan kao izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom u više država, može da izabere jednu državu članicu EU ili kvalifikovanu jurisdikciju koja nije članica EU u kojoj će ispuniti obavezu izvještavanja i dužan je da o tome obavijesti nadležni poreski organ Crne Gore i nadležni organ države članice EU ili kvalifikovane jurisdikcije koja nije članica EU u kojoj izvještava.”
Poslije stava 8 dodaju se četiri nova stava koji glase:
„(9) Izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom, pravno lice, ne podliježe obavezi izvještavanja i preduzimanja mjera produbljene provjere u državi članici EU u kojoj: je rezident za potrebe oporezivanja, je osnovan ili organizovan u skladu sa zakonima te države, ima pravni status ili obavezu da podnosi poreske prijave ili ostale relevantne informacije poreskim organima u toj državi članici EU u vezi ostvarene dobiti subjekta, je subjekt kojim se upravlja iz države članice EU, ili je subjekt ili fizičko lice koji ima stalno mjesto poslovanja u toj državi članici EU, ako taj izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom te obaveze ispunjava u bilo kojoj drugoj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU jer je rezident za potrebe oporezivanja u toj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU.
(10) Izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom, fizičko lice, ne podliježe obavezi izvještavanja i preduzimanja mjera produbljene provjere u državi članici EU u kojoj ima stalno mjesto poslovanja, ako te obaveze ispunjava u bilo kojoj drugoj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU jer je rezident za potrebe oporezivanja u toj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU.
(11) Izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom ne podliježe obavezi izvještavanja i preduzimanja mjera produbljene provjere ako je državi članici EU dostavio obavještenje u formi koji je odredila ta država članica, kojom se potvrđuje da je ispunio obaveze izvještavanja prema pravilima bilo koje druge države članice EU ili kvalifikovane jurisdikcije koja nije članica EU.
(12) Izvještajni pružalac usluga povezanih sa kriptoimovinom ne podliježe obavezi izvještavanja i preduzimanja mjera produbljene provjere u državi članici EU u odnosu na transakcije o kojima se izvještava, a koje sprovodi preko svoje poslovne jedinice u bilo kojoj drugoj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU, ako ta poslovna jedinica obavezu izvještavanja ispunjava u bilo kojoj drugoj državi članici EU ili kvalifikovanoj jurisdikciji koja nije članica EU.”
Dosadašnji stav 9 postaje stav 13.
Član 8
Poslije člana 14h dodaju se tri nova člana koji glase:
„Izvještavanje o prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama
Član 14i
(1) Prethodno poresko mišljenje sa prekograničnim uticajem je bilo koji sporazum, obavještenje ili drugi instrument odnosno mjera sa sličnim efektima, uključujući i ono koje je izdato, izmijenjeno ili obnovljeno u toku inspekcijskog nadzora, ako ispunjava sljedeće uslove:
- izdato je, izmijenjeno ili obnovljeno od strane Ministarstva finansija ili nadležnog poreskog organa, odnosno poreskog organa jedinice lokalne samouprave, bez obzira na to da li se efektivno koristi;
- izdato je, izmijenjeno ili obnovljeno za određeno lice ili grupu lica, koji imaju pravo na njega da se pozovu;
- odnosi se na tumačenje ili primjenu zakonske ili administrativne odredbe u vezi primjene ili sprovođenja nacionalnih poreskih propisa;
- odnosi se na prekograničnu transakciju ili na pitanje da li se obavljanjem djelatnosti lica u drugoj jurisdikciji osniva stalna poslovna jedinica ili na pitanje da li je fizičko lice rezident za potrebe oporezivanja u Crnoj Gori; i
- donosi se prije transakcije ili obavljanja djelatnosti u drugoj jurisdikciji koje bi se mogle smatrati osnivanjem stalne poslovne jedinice ili prije podnošenja poreske prijave za period u kojem su transakcija, niz transakcija ili djelatnosti obavljene;
(2) Prekogranična transakcija, u skladu sa stavom 1 ovog člana, je transakcija ili niz transakcija u kojim:
- jedan ili više učesnika u transakciji ili nizu transakcija nijesu rezidenti za potrebe oporezivanja u državi članici koja izdaje, mijenja ili obnavlja prethodno poresko mišljenje s prekograničnim uticajem;
- jedan ili više učesnika u transakciji ili nizu transakcija istovremeno su rezidenti za potrebe oporezivanja u više jurisdikcija;
- jedan od učesnika u transakciji ili nizu transakcija obavlja djelatnost u drugoj jurisdikciji preko stalne poslovne jedinice, a ta transakcija ili niz transakcija je dio poslovanja ili cjelokupno poslovanje stalne poslovne jedinice;
- takva transakcija ili niz transakcija imaju prekogranični uticaj;
(3) Prekogranična transakcija ili niz transakcija obuhvata i sporazume koje jedno lice zaključuje tokom obavljanja djelatnosti u drugoj jurisdikciji preko stalne poslovne jedinice.
(4) Prekograničnom transakcijom, u skladu sa ovim članom, može se podrazumijevati, ali ne isključivo, ulaganje, isporuka robe, usluga, finansiranje ili korišćenje materijalne ili nematerijalne imovine, ali ne mora direktno da uključuje i lice kojem je prethodno poresko mišljenje sa prekograničnim uticajem dostavljeno.
(5) Prethodni sporazum o transfernim cijenama je svaki sporazum, obavještenje ili drugi instrument odnosno mjera sa sličnim efektima, uključujući i onaj koji je izdat, izmijenjen ili obnovljen u toku inspekcijskog nadzora, ako:
- je izdat, izmijenjen ili obnovljen od strane Ministarstva finansija ili nadležnog poreskog organa, odnosno poreskog organa jedinice lokalne samouprave, bez obzira na to da li se efektivno koristi;
- je izdat, izmijenjen ili obnovljen za određeno lice ili grupu lica, koje ima pravo da se na njega pozove;
- utvrđuje prije prekograničnih transakcija između povezanih preduzeća odgovarajuću grupu kriterijuma za utvrđivanje transfernih cijena za te transakcije ili utvrđuje raspodjelu dobiti stalnoj poslovnoj jedinici;
(6) Prekogranična transakcija podrazumijeva transakciju ili niz transakcija u kojima učestvuju povezana preduzeća koja nisu svi poreski rezidenti na području iste jurisdikcije ili transakcija ili niz transakcija koje imaju prekogranični uticaj.”
(7) Preduzećem, iz stava 5 ovog člana smatra se svaki oblik vođenja poslovanja, a povezanim preduzećem smatra se kada jedno preduzeće neposredno ili posredno učestvuje u upravljanju, kontroli ili kapitalu drugog preduzeća ili ista lica neposredno ili posredno učestvuju u upravljanju, kontroli ili kapitalu preduzeća.
(8) Transferne cijene, iz stava 5 ovog člana, su cijene po kojima preduzeće prenosi materijalnu ili nematerijalnu imovinu ili pruža usluge povezanim preduzećima.
(9) Poreski organ i nadležni organi država članica EU, automatskom razmjenom, međusobno razmjenjuju i dostavljaju Evropskoj komisiji informacije o prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem koji su izdati, izmijenjeni ili obnovljeni nakon 31. decembra 2016. godine, i informacije o prethodnim sporazumima o transfernim cijenama koji su izdati, izmijenjeni ili obnovljeni nakon 31. decembra 2026. godine, u skladu sa ograničenjima propisanim tač. 21 i 27 Uputstva kojim je uređen način razmjene informacija kojima raspolaže poreski organ sa nadležnim organima drugih država.
(10) Poreski organ Crne Gore i nadležni organi država članica EU, automatskom razmjenom, dostavljaju informacije o prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama koja su izdata, izmijenjena ili obnovljena u periodu od pet godina prije 1. januara 2017. godine, i te informacije dostavljaju Evropskoj komisiji.
(11) Ako su prethodna poreska mišljenja sa prekograničnim uticajem i prethodni sporazumi o transfernim cijenama izdati, izmijenjeni ili obnovljeni u periodu od 1. januara 2012. godine do 31. decembra 2013. godine, informacije se dostavljaju samo ako su ta mišljenja i sporazumi bila na snazi 1. januara 2014. godine.
(12) Ako su prethodna poreska mišljenja sa prekograničnim uticajem i prethodni sporazumi o transfernim cijenama izdati, izmijenjeni ili obnovljeni u periodu od 1. januara 2014. godine do 31. decembra 2016. godine, informacije se dostavljaju bez obzira da li su još na snazi.
(13) Izuzetno od stava 9 ovog člana ne razmjenjuju se informacije o prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama koji su izdati, izmijenjeni ili obnovljeni prije 1. aprila 2016. godine određenoj osobi ili grupi osoba, isključujući one koje obavljaju uglavnom finansijske ili investicione djelatnosti, kako je definisano članom 2 tačka 5 Direktive 2013/34/EU, sa godišnjim neto prihodom grupe manjim od 40.000.000,00 eura (ili iznos jednake vrijednosti u nekoj drugoj valuti) u fiskalnoj godini koja prethodi datumu izdavanja, izmjene ili obnove tih poreskih mišljenja sa prekograničnim uticajem i prethodnih sporazuma o transfernim cijenama.
(14) Odredba stava 9 ovog člana ne primjenjuje se kada se prethodno poresko mišljenje s prekograničnim uticajem odnosi isključivo na poreska davanja fizičkog lica ili više njih, osim ako je to mišljenje izdato, izmijenjeno ili obnovljeno nakon 1. januara 2026. godine i ako iznos transakcije ili niza transakcija prethodnog poreskog mišljenja sa prekograničnim uticajem prelazi 1.500.000,00 eura (ili iznos jednake vrijednosti u bilo kojoj drugoj valuti), ako se takav iznos navodi u prethodnom poreskom mišljenju sa prekograničnim uticajem, ili se istim utvrđuje da li je lice rezident Crne Gore za potrebe oporezivanja.
(15) Ako međunarodni poreski sporazum na osnovu kojeg je dogovoren prethodni sporazum o transfernim cijenama ne dozvoljava njegovo otkrivanje trećim stranama, bilateralni ili multilateralni prethodni sporazumi o transfernim cijenama sa trećim državama biće isključeni iz oblasti primjene automatske razmjene informacija u skladu sa ovim članom, a ako takav međunarodni sporazum dozvoljava njegovo otkrivanje i nadležni organ treće države daje odobrenje za objavljivanje informacija, takvi bilateralni ili multilateralni prethodni sporazumi o transfernim cijenama će se razmjenjivati na osnovu spontane razmjene informacija.
(16) Ako bi bilateralni ili multilateralni prethodni sporazumi o transfernim cijenama bili isključeni iz automatske razmjene informacija jer ne dozvoljavaju njihovo otkrivanje trećim stranama, informacije koje se navode u zahtjevu koji vodi do izdavanja takvih bilateralnih ili multilateralnih prethodnih sporazuma o transfernim cijenama razmjenjuju se u skladu sa st. 10 i 11 ovog člana.
(17) Poreski organ, odnosno nadležni organ bilo koje države članice EU može da zatraži dodatne informacije, uključujući cijeli tekst prethodnog poreskog mišljenja sa prekograničnim uticajem ili prethodnog sporazuma o transfernim cijenama i te informacije dostavi nadležnom organu druge države.
(18) Bliži način izvještavanja o prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama iz stava 9 ovog člana propisuje Ministarstvo.
Izvještavanje o prekograničnim aranžmanima radi razmjene informacija
Član 14j
(1) Posrednik, u vezi prekograničnih aranžmana o kojim se izvještava, dostavlja poreskom organu sljedeće informacije:
- identifikaciju posrednika, osim posrednika izuzetih od obaveze izvještavanja zbog obaveze čuvanja profesionalne tajne i relevantnih poreskih obveznika, uključujući njihovo ime, datum i mjesto rođenja (za fizičko lice), rezidentnost za potrebe oporezivanja i PIB, a po potrebi i povezanih lica relevantnog poreskog obveznika;
- pojedinosti o obilježjima koja ukazuju na potencijalni rizik od izbjegavanja plaćanja poreza, zbog kojih nastaje obaveza izvještavanja o prekograničnim aranžmanima, u skladu sa propisima kojim se uređuju obilježja prekograničnih aranžmana o kojima se izvještava, a koja ukazuju na potencijalni rizik od izbjegavanja plaćanja poreza;
- kratak sadržaj prekograničnog aranžmana o kojem se izvještava, uključujući poziv na naziv pod kojim je opšte poznat, ako postoji, te opis relevantnih aranžmana i sve druge informacije koje bi nadležnom organu mogle pomoći u procjeni potencijalnog poreskog rizika, a da se pritom ne otkrije poslovna, industrijska ili profesionalna tajna ili poslovni postupak, ili informacija čije bi otkrivanje bilo u suprotnosti s javnim poretkom;
- datum preduzimanja prvog koraka u realizaciji prekograničnog aranžmana ili datum na koji će biti preduzet prvi korak u realizaciji prekograničnog aranžmana;
- podatke o propisima na osnovu kojeg je sačinjen prekogranični aranžman o kojem se izvještava;
- vrijednost prekograničnog aranžmana o kojem se izvještava;
- podatak o državi članici EU relevantnog poreskog obveznika ili više njih i svim drugim državama članicama EU na koje bi prekogranični aranžman mogao uticati;
- podatak o svim drugim licima u državi članici EU na koje bi prekogranični aranžman o kojem se izvještava mogao uticati, uz naznaku država članica EU sa kojima je to lice povezano.
(2) Obilježja iz stava 1 alineja 2 ovog člana koja ukazuju na potencijalni rizik od izbjegavanja plaćanja poreza propisuje Ministarstvo.
(3) Posrednik je dužan da informacije iz stava 1 ovog člana, za koje ima saznanje, posjeduje ih ili kontroliše, dostavi poreskom organu, radi razmjene informacija sa nadležnim organima države članice EU, druge države odnosno teritorije države, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, u roku od 30 dana od:
- dana nakon što je prekogranični aranžman o kojem se izvještava stavljen na raspolaganje radi njegove realizacije, ili
- dana nakon što je prekogranični aranžman o kojem se izvještava spreman za realizaciju, ili
- momenta kada je napravljen prvi korak u realizaciji prekograničnog aranžmana o kojem se izvještava.
(4) Izuzetno od stava 3 ovog člana posrednik koji se obavezao, direktno ili posredstvom drugih lica, na pružanje podrške, pomoći ili savjeta u pogledu sačinjavanja, stavljanja na tržište, organizacije, stavljanja na raspolaganje radi sprovođenja, ili upravljanja sprovođenjem prekograničnog aranžmana o kojem se izvještava, dužan je da informacije iz stava 1 ovog člana dostavi poreskom organu, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, u roku od 30 dana od dana nakon što je, direktno ili posredstvom drugih lica, pružio podršku, pomoć ili savjet.
(5) U odnosu na tržišne aranžmane, posrednik je dužan da, poreskom organu kvartalno dostavi, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, izvještaj sa ažuriranim informacijama iz stava 1 al. 1, 4, 7 i 8 ovog člana, a koje su postale dostupne nakon podnošenja posljednjeg izvještaja.
(6) Izvještaj iz stava 5 ovog člana podnosi se u roku od jednog mjeseca od završetka kvartala u kojem su informacije postale dostupne.
(7) Ako je posrednik dužan da informacije iz stava 1 ovog člana dostavi nadležnim organima više država, iste dostavlja samo nadležnom poreskom organu Crne Gore, ako:
- je rezident Crne Gore za potrebe oporezivanja;
- ima stalnu poslovnu jedinicu u Crnoj Gori preko koje se pružaju usluge u vezi sa aranžmanom, a nije rezident za potrebe oporezivanja u bilo kojoj drugoj državi;
- je osnovan ili uređen prema zakonima Crne Gore, a uslovi iz al. 1 i 2 ovog stava nijesu ispunjeni u nekoj drugoj državi, ili
- je upisan u nadležni registar za pružanje pravnih, poreskih i savjetodavnih usluga u Crnoj Gori, a uslovi iz al. 1, 2 i 3 ovog stava nijesu ispunjeni u nekoj drugoj državi.
(8) Ako u skladu sa stavom 7 ovog člana postoji obaveza izvještavanja u više država, posrednik se izuzima od obaveze dostavljanja informacija poreskom organu Crne Gore ako ima dokaz da su iste informacije dostavljene drugoj državi.
(9) Izuzetno od stava 1 ovog člana, posrednik nije dužan da poreskom organu dostavi informacije o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava ako bi se obavezom izvještavanja prekršila obaveza čuvanja profesionalne tajne, u skladu sa propisima kojima se uređuje profesionalna tajna.
(10) Ako se posrednik pozove na profesionalnu tajnu, obavezan je da u roku od tri dana obavijesti pisanim putem svog klijenta, ako je taj klijent posrednik ili relevantni porezni obveznik, o njegovoj obavezi izvještavanja.
(11) Posrednik ima pravo na izuzeće iz stava 9 ovog člana samo u onoj mjeri u kojoj posluje u skladu sa ograničenjima iz propisa kojim se uređuje njegova djelatnost.
(12) Ako nema posrednika ili ako je posrednik obavijestio relevantnog poreskog obveznika ili drugog posrednika o njegovom izuzeću od obaveze dostavljanja informacija o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava obavezu izvještavanja ima drugi obaviješteni posrednik ili, ako nema takvog posrednika, relevantni poreski obveznik.
(13) Relevantni poreski obveznik koji ima obavezu izvještavanja dužan je da informacije iz stava 1 ovog člana dostavi poreskom organu, radi razmjene informacija sa nadležnim organima države članice EU, druge države odnosno teritorije države, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, u roku od 30 dana nakon što mu je prekogranični aranžman o kojem se izvještava stavljen na raspolaganje radi njegove realizacije, ili nakon što je taj aranžman spreman za realizaciju, ili nakon momenta kada je napravio prvi korak u njegovoj realizaciji, u zavisnosti od toga koji je uslov nastupio ranije.
(14) Ako je relevantni poreski obveznik dužan da informacije iz stava 1 ovog člana dostavi nadležnim organima više država, te informacije dostavlja samo poreskom organu Crne Gore, ako:
- je rezident Crne Gore za potrebe oporezivanja;
- ima stalnu poslovnu jedinicu u Crnoj Gori koja ostvaruje koristi od aranžmana, a nije rezident za potrebe oporezivanja bilo koje druge države;
- ostvaruje dohodak ili dobit u Crnoj Gori, a nije rezident za potrebe oporezivanja i nema stalnu poslovnu jedinicu u bilo kojoj drugoj državi; ili
- obavlja djelatnost u Crnoj Gori, a uslovi iz al. 1, 2 i 3 ovoga stava nisu ispunjeni u nekoj drugoj državi.
(15) Izuzetno od stava 13 ovog člana, relevantni poreski obveznik nije dužan da poreskom organu Crne Gore dostavi informacije o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava ako može dokazati da su te informacije dostavljene drugoj državi.
(16) Ako postoji više posrednika, obavezu dostavljanja informacija o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava imaju svi posrednici koji učestvuju u istom prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava.
(17) Izuzetno od stava 16 ovog člana posrednik nije dužan da poreskom organu dostavi informacije o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava samo ako ima dokaz da je te informacije već dostavio drugi posrednik.
(18) Ako obavezu izvještavanja ima relevantni poreski obveznik i ako postoji više od jednog relevantnog poreskog obveznika, obavezu dostavljanja informacija o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava ima onaj relevantni poreski obveznik koji se nalazi prvi na sljedećem popisu:
- relevantni poreski obveznik koji je sa posrednikom dogovorio prekogranični aranžman o kojem se izvještava;
- relevantni poreski obveznik koji upravlja realizacijom aranžmana.
(19) Izuzetno od stava 18 ovog člana relevantni poreski obveznik nije dužan da poreskom organu dostavi informacije o prekograničnom aranžmanu o kojem se izvještava samo ako ima dokaz da je te informacije već dostavio drugi relevantni poreski obveznik.
(20) Svaki relevantni poreski obveznik dužan je da poreskom organu dostavi informacije o upotrebi aranžmana u svakoj godini u kojoj ga je upotrebljavao, na propisanom obrascu u elektronskom obliku, u roku od tri mjeseca nakon isteka godine u kojoj se aranžman upotrebljavao.
(21) Povezanim licem u smislu ovog člana smatra se lice koje je povezano sa drugim licem na najmanje jedan od sljedećih načina:
- učestvuje u upravljanju drugog lica tako što može ostvariti znatan uticaj na to drugo lice;
- ima kontrolu nad drugim licem na osnovu udjela glasačkih prava preko 25 %;
- učestvuje u kapitalu drugog lica na temelju prava vlasništva koje posredno ili premašuje 25% kapitala;
- ima pravo na najmanje 25% dobiti drugog lica.
(22) Ako, u upravljanju, kontroli, kapitalu ili dobiti istog lica iz stava 21 al. 1 do 4 ovog člana učestvuju više od jednog lica, sva ta lica smatraju se povezanim licima.
(23) Ako ista lica iz stava 21 al. 1 do 4 ovog člana učestvuju u upravljanju, kontroli, kapitalu ili dobiti više lica sva ta lica smatraju se povezanim licima.
(24) Lice iz stava 21 ovog člana koje djeluje zajedno sa drugim licem u pogledu glasačkih prava u subjektu ili u pogledu vlasništva kapitala subjekta ima udio u svim glasačkim pravima tog subjekta koje ima drugo lice odnosno da ima udio u vlasništvu kapitala tog subjekta koji drži drugo lice.
(25) Kada se radi o posrednim udjelima, ispunjenje zahtjeva iz stava 21 alineja 3 ovog člana utvrđuje se množenjem stopa udjela po sukcesivnim redovima i smatra se da lice koje posjeduje više od 50% glasačkih prava posjeduje 100% tih prava.
(26) U smislu stava 21 ovog člana, pojedinac, njegov bračni drug i njegov neposredni predak ili potomak smatraju se jednim licem.
(27) Bliži način izvještavanja o prekograničnim aranžmanima propisuje Ministarstvo.
Izvještavanje o dopunskom porezu radi razmjene informacija
Član 14k
(1) Sastavni subjekat grupe međunarodnih preduzeća u Crnoj Gori ili imenovani domaći subjekat u ime sastavnog subjekta podnosi poreskom organu prijavu sa informacijama o dopunskom porezu (u daljem tekstu: prijava), radi razmjene informacija sa nadležnim organima države članice EU, druge države odnosno teritorije države, osim ako je istu podnijelo krajnje matično preduzeće ili subjekat imenovan za podnošenje prijave koji se nalazi u jurisdikciji koja sa Crnom Gorom ima potpisan sporazum između kvalifikovanih nadležnih organa.
(2) Izuzetno od stava 1 ovog člana, ako se dva ili više sastavnih subjekata iste grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe nalaze u Crnoj Gori, prijavu podnosi imenovani domaći subjekt grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe koji se nalazi u Crnoj Gori, kojeg su drugi sastavni subjekti grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe imenovali za podnošenje prijave.
(3) Prijava iz stava 1 ovog člana podnosi se poreskom organu na propisanom obrascu u elektronskom obliku, najkasnije 18 mjeseci nakon isteka posljednjeg dana fiskalne godine, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sistem i plaćanje obaveza dopunskog poreza na dobit pravnih lica.
(4) Poreski organ, vodi evidenciju o informacijama dobijenim na osnovu automatske razmjene prijave o dopunskom porezu, i čuva ih onoliko koliko je potrebno, ali ne kraće od pet godina od datuma prijema.
(5) Poreski organ, nakon prijema prijave iz stava 1 ovog člana, dostavlja posebne djelove prijave sa informacijama o dopunskom porezu, nadležnim poreskim organima drugih država ili država koja primjenjuju samo domaći dopunski porez.
(6) Bliži način izvještavanja o dopunskom porezu iz stava 5 ovog člana propisuje Ministarstvo."
Član 9
U članu 15 poslije stava 4 dodaje se novi stav koji glasi:
„(5) Izuzetno od stava 3 ovog člana, za potrebe razmjene informacija o unaprijed dogovorenim cjenovnim aranžmanima i prekograničnim transakcijama, fizičko lice ne smatra se povezanim licem.”
Član 10
U članu 16 poslije stava 5 dodaju se četiri nova stava koja glase:
„(6) Podaci koji se razmjenjuju a predstavljaju poresku tajnu mogu se upotrijebiti za procjenu, primjenu i sprovođenje nacionalnog zakonodavstva Crne Gore, država članica EU i drugih država o porezima, carinama, doprinosima za socijalno osiguranje, sprječavanju pranja novca i borbi protiv finansiranja terorizma, za utvrđivanje i prinudnu naplatu prilikom pružanja pomoći nadležnom organu države članice EU ili druge države u naplati poreskih potraživanja, kao i za naplatu kazni iz sudskih i upravnih postupaka zbog kršenja poreskih propisa.
(7) Podaci iz stava 6 ovog člana se mogu koristiti u vezi sa sudskim i upravnim postupcima koji mogu uključivati kazne, pokrenutim kao rezultat kršenja poreskog zakonodavstva, bez prejudiciranja opštih pravila i odredbi koje regulišu prava optuženih i svjedoka u takvim postupcima.
(8) Podaci koji predstavljaju poresku tajnu mogu se razmjenjivati i u druge svrhe osim onih navedenih u stavu 6 ovog člana, uz saglasnost nadležnog organa države članice EU ili druge države i samo ako je to u skladu sa zakonodavstvom države nadležnog organa koji prima te informacije i države nadležnog organa koje je te informacije dostavilo i ako se te informacije mogu upotrijebiti u slične svrhe u državi nadležnog organa koji je dostavio te informacije.
(9) Poreski organ Crne Gore ili nadležni poreski organ druge države može nadležnim organima drugih država dostaviti popis svrha, pored onih navedenih u stavu 6 ovog člana, u kojim se informacije i dokumenti koji predstavljaju poresku tajnu mogu upotrebljavati, u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom, a nadležni poreski organ države koji prima te informacije iste može upotrijebiti u bilo koju svrhu sa tog popisa, bez saglasnosti nadležnog organa koji je dostavio te informacije.”
Dosadašnji stav 6 postaje stav 10.
Član 11
Član 16b mijenja se i glasi:
„(1) Poreski organ dostavlja informacije koje posjeduje ili su dostupne, u zavisnosti od slučaja, nadležnom organu države članice EU, ili druge države odnosno teritorije države, u skladu sa ovim zakonom i potvrđenim međunarodnim sporazumom:
1) na zahtjev tog organa;
2) automatskom razmjenom o:
a) ostvarenim prihodima rezidenata države članice EU ili druge države odnosno teritorije države po osnovu određenih vrsta dohotka i kapitala, najmanje jednom godišnje, u roku od šest mjeseci nakon isteka poreskog perioda tokom kojeg su informacije postale dostupne;
b) računima rezidenata države članice EU ili druge države odnosno teritorije države do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu;
c) poslovanju svakog člana međunarodne grupe povezanih pravnih lica, prema državi članici EU ili drugoj državi odnosno teritoriji države, u roku od 15 mjeseci od isteka godine za koju se izvještaj podnosi;
d) korisnicima platforme, odnosno o prodaji i iznajmljivanju nepokretnosti i parking mjesta, prodaji proizvoda i pružanju ličnih usluga i iznajmljivanju bilo koje vrste prevoza, o ukupno plaćenim naknadama i broj relevantnih aktivnosti u vezi kojih je ta naknada naplaćena, o porezima, naknadama ili provizijama koje je operater platforme obustavio ili naplatio korisnicima platforme, u roku od dva mjeseca od isteka perioda o kojem se izvještava;
e) ostvarenim prihodima po osnovu prodaje ili sticanja kriptoimovine u roku od devet mjeseci od isteka kalendarske godine za koju se izvještaj podnosi;
f) prethodnim poreskim mišljenjima sa prekograničnim uticajem i prethodnim sporazumima o transfernim cijenama, odmah nakon što su ista izdata, izmijenjena ili obnovljena, a najkasnije u roku od tri mjeseca nakon završetka polovine kalendarske godine u kojoj su ta mišljenja odnosno sporazumi izdati, izmijenjeni ili obnovljeni;
g) prekograničnim aranžmanima o kojim se izvještava iz člana 14j stav 1 ovog zakona, u roku od mjesec dana nakon završetka tromjesečja u kojem su te informacije bile podnesene;
h) dopunskom porezu sastavnog subjekta grupe međunarodnih preduzeća ili velike domaće grupe, u roku od tri mjeseca nakon isteka roka za podnošenje prijave sa informacijama o dopunskom porezu za tu izvještajnu fiskalnu godinu;
3) ako dođe do saznanja da informacije mogu biti od koristi za nadležni organ druge države, odnosno teritorije države u bilo kom trenutku i bez prethodnog zahtjeva.
(2) Ako poreski organ smatra da informacije koje je dobio od nadležnog organa država iz stava 1 ovog člana mogu biti korisne nadležnom organu treće države i ako se ta treća država obavezala da će pružiti saradnju potrebnu za prikupljanje dokaza o nepravilnosti ili nezakonitosti transakcija za koje se smatra da su u suprotnosti sa poreskim propisima ili predstavljaju zloupotrebu istih, te informacije može da proslijedi tom organu u skladu sa pravilima i procedurama propisanim Direktivom 2011/16, ali samo uz prethodnu saglasnost nadležnog organa države ili teritorije države iz koje potiču informacije i ako taj organ ne uloži prigovor takvoj razmjeni informacija u roku od 15 kalendarskih dana od prijema obavještenja.
(3) Izuzetno od stava 2 ovog člana, poreski organ može informacije i dokumenta dobijena od nadležnog organa države članice EU upotrebljavati i bez njenog odobrenja u bilo koju svrhu obuhvaćenu aktom o restriktivnim mjerama na osnovu Ugovora o funkcionisanju Evropske unije i iste u tu svrhu razmjenjivati sa nadležnim organom druge države članice EU na koju se restriktivne mjere odnose.
(4) Informacije, izvještaji, izjave i svi drugi dokumenti ili njihove ovjerene kopije ili izvatci, koje je pribavio poreski organ koji prima zahtjev i koji su dostavljeni poreskom organu koji je podnio zahtjev, nadležni organi u državi podnosioca zahtjeva mogu koristiti kao dokazni materijal na istoj osnovi kao i slični dokumenti izdati od nadležnih organa u toj državi.
(5) Izuzetno od odredaba člana 16 st. 6, 7 i 8 ovog zakona i stava 2 ovog člana, informacije koje se razmjenjuju na osnovu izvještaja po državama koriste se za potrebe procjene rizika transfernih cijena visokog stepena i ostale rizike povezane sa smanjenjem poreske osnovice i premještanjem dobiti, između ostalog i za procjenu rizika neusklađenosti članova međunarodne grupe povezanih pravnih lica u odnosu na pravila o transfernim cijenama za potrebe za ekonomske i statističke analize.
(6) Informacije koje se razmjenjuju na osnovu izvještaja po državama mogu se koristiti i kao osnov za dalje istrage u odnosu na sporazume o transfernim cijenama međunarodne grupe povezanih pravnih lica ili u odnosu na druga poreska pitanja tokom inspekcijskog nadzora na osnovu kojih se može izvršiti odgovarajuće prilagođavanje oporezive dobiti sastavnog subjekta.
(7) Za potrebe razmjene informacija na zahtjev nadležnog organa država iz stava 1 ovog člana, tražene informacije smatraju se predvidljivo relevantnim ako u trenutku podnošenja zahtjeva nadležni organ koji podnosi zahtjev smatra da, u skladu sa njegovim nacionalnim zakonodavstvom, postoji razumna mogućnost da će tražene informacije biti relevantne za poreska pitanja jednog ili više poreskih obveznika, nezavisno od toga da li su identifikovani imenom ili na neki drugi način, i biti opravdane za preduzimanje određenih upravnih radnji.
(8) Za potrebe dokazivanja predvidljive relevantnosti traženih informacija nadležni organ koji podnosi zahtjev, dostavlja poreskom organu najmanje sljedeće informacije:
1) poreska svrha za koju se traže informacije;
2) identitet lica koji je predmet ispitivanja ili istrage;
3) specifikacija informacija potrebnih za primjenu nacionalnog zakonodavstva.
(9) Ako se zahtjev za dostavljanje informacija odnosi na grupu poreskih obveznika koji ne mogu pojedinačno da se identifikuju, organ koji podnosi zahtjev dostavlja poreskom organu najmanje sljedeće informacije:
1) detaljni opis grupe;
2) objašnjenje zakonodavstva i činjenica na osnovu kojih se može smatrati da poslovanje poreskih obveznika članova grupe nije usklađeno sa važećim zakonodavstvom;
3) objašnjenje načina na koji bi tražene informacije bile od pomoći prilikom utvrđivanja usklađenosti poslovanja poreskih obveznika članova grupe; i
4) prema potrebi, činjenice i okolnosti povezane sa uključenošću treće strane koja je aktivno doprinijela mogućoj neusklađenosti poslovanja poreskih obveznika članova grupe sa zakonom.
(10) Poreski organ dostavlja informacije, nadležnom organu države članice EU ili druge države odnosno teritorije države, pod uslovom da je taj organ iskoristio sve raspoložive izvore informacija vodeći računa o ostvarivanju sopstvenih ciljeva.
(11) Poreski organ ne može da odbije da pribavi informacije isključivo zato što te informacije nijesu od nacionalnog interesa, niti da odbije da dostavi informacije nadležnom organu države članice EU ili druge države odnosno teritorije države, samo zato što te informacije posjeduje banka, druga finansijska institucija, ovlašćeno lice, zastupnik ili fiducijar ili zato što se te informacije odnose na vlasničke interese fizičkog lica.
(12) Poreski organ može da preduzima istražne radnje ili da dostavlja informacije koje zahtijeva nadležni organ države članice EU ili druge države odnosno teritorije države, ako je preduzimanje takvih istražnih radnji ili prikupljanje tih informacija u skladu sa zakonom.
(13) Ako poreski organ smatra da nije potrebno preduzimati nikakvu istražnu radnju, odmah će obavijestiti organ koji je podnio zahtjev o razlozima za takvu odluku.
(14) Poreski organ može da odbije da dostavi informacije nadležnom organu države članice EU ili druge države odnosno teritorije države ako bi to dovelo do objelodanjivanja komercijalne, industrijske ili poslovne tajne ili komercijalnog postupka ili ako je otkrivanje tih informacija u suprotnosti sa javnim interesom i ako država koja dostavlja zahtjev, nije u mogućnosti, iz pravnih razloga, da osigura slične informacije.
(15) Poreski organ obavještava nadležni organ države članice EU ili druge države odnosno teritorije države o razlozima za odbijanje zahtjeva za dostavljanje informacija.
(16) Poreski organ čuva evidenciju o informacijama koje je primio automatskom razmjenom najmanje onoliko koliko je potrebno ali ne kraće od pet godina od datuma njihovog prijema.
(17) Bliži način razmjene informacija iz stava 1 ovog člana propisuje Ministarstvo."
Član 12
U članu 16c poslije stava 1 dodaje se novi stav koji glasi:
,,(2) Poreski organ ili nadležni organ druge države koji podnosi zahtjev može, ako mu je to poznato i ako je u skladu sa međunarodnim razvojem, da osigura svako lice za koje se vjeruje da posjeduje tražene informacije kao i svaki podatak koji organu koji prima zahtjev može olakšati prikupljanje informacija."
Član 13
U članu 16d poslije stava 4 dodaju se dva nova stava koji glase:
,,(5) Poreski organ će obezbijediti da se svako fizičko lice o kojem se izvještava obavijesti o povredi sigurnosti s obzirom na njegove podatke kada je vjerovatno da će ta povreda negativno uticati na zaštitu njegovih ličnih podataka ili privatnost.
(6) Podaci koje obrađuju rukovaoci zbirke podataka iz stava 1 ovog člana čuvaju se koliko je potrebno, ali ne duže od rokova propisanim pravilima o zastari koja se primjenjuju na pojedinačnog obrađivača podataka u skladu sa zakonom."
Član 14
Član 16g mijenja se i glasi:
,,(1) Poreski organ i nadležni organ jedne ili više država članica EU, druge države odnosno teritorije države, mogu na osnovu zajedničkog dogovora, da vrše uporedni nadzor na svojoj teritoriji, ili zajednički nadzor kod jednog ili više fizičkih, odnosno pravnih lica, radi dobijanja informacija koja su od zajedničkog ili komplementarnog interesa za te države.
(2) Poreski organ, odnosno nadležni organ druge države, samostalno će identifikovati lica za koja namjerava da predloži uporedni nadzor i obavijestiti nadležni organ druge zainteresovane države o svim slučajevima za koje se predlaže uporedni nadzor, navodeći razloge svog izbora.
(3) Poreski organ i nadležni organ druge države određuju vremenski period tokom kojeg će ti nadzori biti sprovedeni.
(4) Poreski organ obavještava nadležni organ druge države o prihvatanju ili odbijanju iz opravdanih razloga prijedloga za učešće u vršenju nadzora iz stava 1 ovog člana u roku od 60 dana od dana prijema istog.
(5) Poreski organ imenuje predstavnika koji je odgovoran za nadzor i koordinaciju sprovođenja nadzora iz stava 1 ovog člana.
(6) Zajednički nadzor se sprovodi u skladu sa zakonima i procedurama države u kojoj se nadzor sprovodi.
(7) Prava i obaveze službenika poreskog organa Crne Gore i službenika nadležnog organa države članice EU ili druge države koji učestvuju u zajedničkom nadzoru utvrđuju se u skladu sa zakonima države u kojoj se vrši zajednički nadzor.
(8) Izuzetno od odredaba st. 1 do 5 ovog člana, nadležni poreski organ države u kojoj se vrši zajednički nadzor preduzima potrebne mjere da bi:
1) omogućio službenicima druge države koji vrše zajednički nadzor da obavljaju razgovor sa pojedinim licima i pregledaju evidenciju zajedno sa službenicima nadležnog organa države u kojoj se vrši zajednički nadzor;
2) osigurao da se dokazi prikupljeni tokom vršenja zajedničkog nadzora mogu procijeniti i u pogledu dopuštenosti pod istim uslovima kao i u slučajevima nadzora u državi kada nadzor vrše samo službenici nadležnog organa te države, između ostalog i tokom postupka rješavanja po podnijetom prigovoru ili žalbi;
3) osigurao da jedno ili više lica koji su predmet zajedničkog nadzora imaju ista prava i obaveze kao i slučaju kada nadzor vrše samo službenici nadležnog organa države u kojoj se sprovodi nadzor, između ostalog i tokom postupka rješavanja po podnijetom prigovoru ili žalbi.
(9) Na osnovu rezultata zajedničkog nadzora nadležni organi država koji učestvuju u nadzoru će zauzeti stav o poreskom statusu lica koje je predmet nadzora i sačiniti Izvještaj o izvršenom zajedničkom nadzoru koji sadrži pitanja o kojim su nadležni organi postigli saglasnost i uzeta su u obzir u relevantnim instrumentima koje izdaju nadležni poreski organi država koji su učestvovali u zajedničkom nadzoru.
(10) U skladu sa stavom 9 ovog člana postupci nadležnih poreskih organa Crne Gore i država članica EU ili drugih država ili bilo kojeg njihovog službenika nakon zajedničkog nadzora i bilo kojih daljih procesa koji se odvijaju u Crnoj Gori ili drugoj državi, kao što su odluka poreskih organa, postupak žalbe ili poravnanja u vezi s tim, odvijaće se u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom države u kojoj je izvršen zajednički nadzor.
(11) Nadležni poreski organ države u kojoj je izvršen zajednički nadzor obavještava lice nad kojim je nadzor izvršen o ishodu zajedničkog nadzora i dostavlja mu Izvještaj o izvršenom zajedničkom nadzoru u roku od 60 dana od njegovog sačinjavanja.”
Član 15
U članu 16h stav 1 tačka 2 riječi: „upravnih istraga” zamjenjuju se riječima: „administrativnih provjera”.
U tački 3 riječi: „sudskog postupka” zamjenjuju se riječima: „postupka administrativnih provjera”.
U stavu 2 riječ „nadzora” zamjenjuje se riječima: „administrativnih provjera”.
Poslije stava 2 dodaju se dva nova stava koji glase:
„(3) Ako su ovlašćeni službenici nadležnog organa koji podnosi zahtjev prisutni tokom vršenja administrativnih provjera ili u njima učestvuju pomoću elektronskih sredstava komunikacije, mogu da obavljaju razgovor sa licima i izvrše pregled evidencija u skladu sa pravilima i postupcima propisanim zakonom.
(4) Svako odbijanje lica, koje je pod administrativnom provjerom, da poštuje inspekcijske mjere službenika organa koji podnosi zahtjev, poreski organ će tretirati kao odbijanje preduzimanja mjera od strane sopstvenih službenika.”
Dosadašnji stav 3 postaje stav 5.