Na osnovu člana 82 stav 1 tačka 2 Ustava Crne Gore i Amandmana IV stav 1 na Ustav Crne Gore, Skupština Crne Gore 28. saziva, na Sedmoj sjednici Drugog redovnog (jesenjeg) zasijedanja u 2025. godini, dana 27. decembra 2025. godine, donijela je
Montenegro · Javne Finansije
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o akcizama
Član 1
U Zakonu o akcizama („Službeni list RCG“, br. 65/01, 12/02 i 76/05 i „Službeni list CG“, br. 76/08, 50/09, 78/10, 61/11, 28/12, 38/13, 45/14, 1/17, 50/17, 55/18, 76/20, 49/22, 65/22, 152/22, 27/23, 125/23 i 94/24), u članu 1 stav 2 poslije tačke 2 dodaje se nova tačka koja glasi:
„2a) nikotinske vrećice i biljni proizvodi za pušenje;“.
Član 2
Član 4 mijenja se i glasi:
„Značenje izraza
Član 4
Izrazi upotrijebljeni u ovom zakonu imaju sljedeće značenje:
1) akcizna dozvola je dokument koju izdaje carinski organ pravnom ili fizičkom licu da može u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti u akciznom skladištu primati, proizvoditi, prerađivati (obrađivati), držati, skladištiti, izvoditi druge radnje sa akciznim proizvodima i otpremati akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize;
2) akcizno skladište je mjesto odobreno od nadležnog organa države članice u kojoj se akcizno skladište nalazi, vidno označeno i fizički odvojeno ili ograđeno od drugih površina ili prostora, gdje ovlašćeni držalac akciznog skladišta prima, proizvodi, prerađuje (obrađuje), drži, skladišti, izvodi druge radnje sa akciznim proizvodima i iz kojeg otprema akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize;
3) režim odloženog plaćanja akcize je institut koji se odnosi na proizvodnju, skladištenje i kretanje akciznih proizvoda, na osnovu kojeg je odložena obaveza plaćanja akcize;
4) ovlašćeni držalac akciznog skladišta je pravno ili fizičko lice koje je dobilo akciznu dozvolu od nadležnog organa države članice da u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti u akciznom skladištu može primati, proizvoditi, prerađivati (obrađivati), držati, skladištiti, izvoditi druge radnje sa akciznim proizvodima i otpremati akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize;
5) oslobođeni korisnik akciznih proizvoda je pravno ili fizičko lice koje je dobilo odobrenje nadležnog carinskog organa da može u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti, za namjene iz čl. 44 i 54 ovog zakona, nabavljati akcizne proizvode bez plaćanja akcize;
6) pogon oslobođenog korisnika akciznih proizvoda je prostor ili površina u kojem su smješteni akcizni proizvodi koje je oslobođeni korisnik akciznih proizvoda nabavio za potrebe svoje registrovane djelatnosti bez plaćanja akcize;
7) registrovani primalac je pravno ili fizičko lice koje ima odobrenje nadležnog organa države članice odredišta da u okviru svoje registrovane djelatnosti i pod uslovima propisanim ovim zakonom prima akcizne proizvode od lica iz druge države članice u režimu odloženog plaćanja akcize;
8) povremeno registrovani primalac je fizičko ili pravno lice koje u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti samo povremeno prima akcizne proizvode od lica iz druge države članice, u režimu odloženog plaćanja akcize;
9) registrovani pošiljalac je pravno ili fizičko lice koje ima odobrenje nadležnog organa države članice uvoza da u okviru svoje registrovane djelatnosti i pod uslovima propisanim ovim zakonom samo otprema akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize nakon puštanja u slobodan promet u skladu sa Carinskim zakonom;“
10)ovlašćeni primalac je pravno ili fizičko lice registrovano kod nadležnog organa države članice odredišta kako bi, pri obavljanju svoje registrovane djelatnosti, primalo akcizne proizvode koji su stavljeni u promet na teritoriji jedne države članice i zatim premješteni na teritoriju druge države članice;
11)povremeno ovlašćeni primalac je pravno ili fizičko lice koje u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti samo povremeno prima akcizne proizvode nabavljene od lica iz druge države članice za komercijalne svrhe;
12)ovlašćeni pošiljalac je pravno ili fizičko lice registrovano kod nadležnog organa države članice otpreme kako bi, pri obavljanju svoje registrovane djelatnosti, otpremalo akcizne proizvode koji su stavljeni u promet na teritoriji jedne države članice i zatim premješteni na teritoriju druge države članice;
13)povremeno ovlašćeni pošiljalac je pravno ili fizičko lice koje u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti namjerava akcizne proizvode koji su stavljeni u promet u Crnoj Gori povremeno otpremati u komercijalne svrhe u drugu državu članicu;
14)akcizni zastupnik je lice sa stalnim prebivalištem odnosno sjedištem u Crnoj Gori, koje carinski organ ovlasti da prodaje akcizne proizvode koji su stavljeni u promet na teritoriji druge države članice fizičkim licima u Crnoj Gori, na osnovu pisanog punomoćja prodavca da u njegovo ime i za njegov račun u Crnoj Gori izvršava obaveze i ostvaruje prava po ovom zakonu;
15)izvoznik je lice koje u okviru svoje djelatnosti šalje akcizne proizvode iz Unije u treće države odnosno u treće teritorije u skladu sa Carinskim zakonom;
16)država članica odredišta je država članica u koju se akcizni proizvodi otpremaju ili upotrebljavaju u skladu sa odredbama ovog zakona;
17)akcizni broj je jedinstvena identifikaciona oznaka koji dodjeljuje carinski organ akciznom obvezniku, oslobođenom korisniku, ovlašćenom pošiljaocu i povremeno ovlašćenom pošiljaocu za kretanje akciznih proizvoda;
18)područje Crne Gore je carinsko područje u skladu sa Carinskim zakonom Crne Gore;
19)teritorija države članice je teritorija države članice na koju se primjenjuju ugovori u skladu sa čl. 349 i 355 Ugovora o funkcionisanju Evropske unije, izuzimajući treće teritorije iz tačke 21 ovog člana;
20)teritorija Unije je ukupna teritorija država članica iz tačke 19 ovog člana;
21)treća država je svaka država ili teritorija na koju se ne primjenjuje Ugovor o Evropskoj uniji;
22)treće teritorije su: teritorije koje su dio carinskog područja Unije: Kanarska ostrva, francuska područja navedena u čl. 349 i 355 i stavu 1 Ugovora o funkcionisanju Evropske unije i Alandska ostrva,
a) teritorije koje nijesu dio carinskog područja Unije: ostrvo Helgoland, područje Büsingen, Ceuta, Melilla, Livigno, i
b) planina Atos.
23)kretanje akciznih proizvoda u smislu poglavlja Xa i Xb ovog zakona se smatra:
a) u Knjaževinu Monako ili iz nje kretanjem u Francusku Republiku odnosno iz nje,
b) u suverene zone Ujedinjene Kraljevine Akrotiri i Dhekeliju ili iz njih kretanjem na Kipar ili sa njega,
c) u Jungholz i Mittelberg (Kleines Walsertal) ili iz njih kretanjem u Saveznu Republiku Njemačku odnosno iz nje,
d) u San Marino ili iz njega kretanjem u Republiku Italiju odnosno iz nje.
24)uvoz akciznih proizvoda je postupak stavljanja akciznih proizvoda u slobodan promet u skladu sa članom 201 Uredbe (EU) br. 952/2013;
25)unos akciznih proizvoda je svaki unos akciznih proizvoda u Crnu Goru sa teritorija druge države članice Evropske unije, osim sa trećih teritorija;
26)stavljanje akciznih proizvoda u promet je:
a) otpremanje akciznih proizvoda, uključujući i nezakonito otpremanje, iz režima odloženog plaćanja akcize;
b) držanje ili skladištenje akciznih proizvoda, uključujući nezakonito postupanje, van režima odloženog plaćanja akcize za koje akciza nije obračunata u skladu sa odredbama ovog zakona;
c) proizvodnju, uključujući preradu, akciznih proizvoda i nezakonitu proizvodnju ili preradu, van režima odloženog plaćanja akcize;
d) uvoz akciznih proizvoda, osim ako se ti proizvodi odmah nakon uvoza stavljaju u režim odloženog plaćanja akcize ili nezakoniti uvoz akciznih proizvoda, osim ako je carinski dug ugašen na osnovu člana 124 stava 1 tač. e, f, g ili k Uredbe (EU) br. 952/2013.
27)otpust je odustajanje od obaveze plaćanja iznosa akcize koja nije plaćena;
28)povraćaj je povraćaj iznosa akcize koja je plaćena;
29)akcizni proizvodi u smislu poglavlja Xa i Xb ovog zakona su:
a) energenti i električna energija, obuhvaćeni Direktivom 2003/96/EZ;
b) alkohol i alkoholna pića, obuhvaćeni Direktivama 92/83/EZ i 92/84/EZ; i
c) duvan i duvanski proizvodi, obuhvaćeni Direktivom 2011/64/EZ.“.
Član 3
Poslije člana 15 dodaje se novi član koji glasi:
„Član 15a
(1) Obaveza obračunavanja i plaćanja akcize nastaje i kada se utvrdi:
1) nezakonito postupanje sa akciznim proizvodima;
2) da su akcizni proizvodi nezakonito stavljeni u promet na teritoriji Crne Gore;
3) da su akcizni proizvodi otpremljeni ili korišćeni od strane oslobođenog korisnika u svrhe za koje nije dobio odobrenje.
(2) U smislu ovog zakona nezakonito postupanje je proizvodnja, prerada, skladištenje, primanje, otpremanje, uvoz, unos, prevoz, upotreba, prodaja, kupovina ili posjedovanje akciznih proizvoda na koje, u skladu sa odredbama ovog zakona, nije obračunata i plaćena akciza ili na koje akciza nije obračunata i plaćena u cijelosti, kao i svaka druga zloupotreba prava u kretanju ili raspolaganju sa akciznim proizvodima.
(3) Obaveza obračunavanja i plaćanja akcize prema ovom članu utvrđuje se rješenjem.
(4) Obveznik plaćanja akcize je dužan platiti obračunatu akcizu u roku od osam dana od dana dostavljanja rješenja iz stava 3 ovog člana.
(5) Nezakoniti uvoz je ulazak akciznih proizvoda na teritoriju Crne Gore koji nijesu stavljeni u postupak stavljanja robe u slobodan promet u skladu sa carinskim propisima.".
Član 4
Član 16 briše se.
Član 5
U članu 17 stav 4 tačka 6 briše se.
Član 6
Poslije člana 29 dodaje se novo poglavlje i osam novih članova koji glase:
„VIIIa REGISTROVANI PRIMALAC, REGISTROVANI POŠILJALAC, PRODAVAC IZ
DRUGE DRŽAVE ČLANICE I AKCIZNI ZASTUPNIK ZA PRODAJU NA
DALJINU, OVLAŠĆENI POŠILJALAC I OVLAŠĆENI PRIMALAC
Registrovani primalac
Član 29a
(1) Registrovani primalac u okviru svoje registrovane djelatnosti može primati akcizne proizvode iz druge države članice u režimu odloženog plaćanja akcize ako ima sjedište, odnosno prebivalište ili filijalu/područnu jedinicu u Crnoj Gori i ako za to dobije odobrenje carinskog organa nadležnog prema njegovom sjedištu odnosno prebivalištu ili sjedištu područne jedinice.
(2) Registrovani primalac ne smije proizvoditi, prerađivati, držati, skladištiti niti otpremati akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize.
(3) Odobrenje iz stava 1 ovog člana izdaje carinski organ na osnovu zahtjeva koji mora sadržati sljedeće podatke:
1) identifikacione podatke podnosioca zahtjeva,
2) lični identifikacioni broj (JMB),
3) opis djelatnosti, kategoriju, vrstu i tarifnu oznaku iz kombinovane nomenklature carinske tarife akciznog proizvoda za koje se traži odobrenje,
4) mjesto preuzimanja akciznih proizvoda,
5) podatke o ispunjavanju uslova za sprovođenje nadzora,
6) opis rada knjigovodstvenog sistema.
(4) Odobrenje se izdaje na ime podnosioca zahtjeva bez prava prenosa na drugo lice i neće se izdati licu koje u roku i u cijelosti ne izmiruje akcizne, poreske i carinske obaveze, pravnom licu ako odgovorno lice u pravnom licu u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje poreske i carinske obaveze, licu koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa, pravnom licu ako odgovorno lice u pravnom licu u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje poreske i carinske obaveze, licu koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa Crne Gore ili druge države članice te licu koje ne ispunjava uslove za elektronsku razmjenu podataka o kretanju akciznih proizvoda.
(5) Registrovani primalac je dužan:
1) carinskom organu podnijeti instrument osiguranja plaćanja akcize prije nego što počne primati akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize za akcizne proizvode;
2) po završetku kretanja upisati u evidenciju sve akcizne proizvode koji su primljeni u režimu odloženog plaćanja akcize, po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu i tarifnoj oznaci iz kombinovane nomenklature carinske tarife količini, datumu prijema, pošiljaocu te jedinstvenoj referentnoj oznaci (broj) elektronskog akciznog dokumenta (u daljem tekstu: e-AD);
3) obavijestiti carinski organ o svim izmjenama podataka navedenih u odobrenju;
4) osigurati nesmetano obavljanje nadzora;
6) Visinu iznosa instrumenta osiguranja plaćanja akcize za akcizne proizvode koji se primaju u režimu odloženog plaćanja akcize iz druge države članice utvrđuje carinski organ u zavisnosti od iznosa mogućeg akciznog duga.
(7) Osiguranje plaćanja akcize nije potrebno kada se iz druge države članice u režimu odloženog plaćanja akcize primaju akcizni proizvodi za koje visina akcize iznosi nula eura.
(8) Odobrenje iz stava 1 ovog člana će se ukinuti kada pravno lice prestane postojati, kada fizičko lice umre ili vraćanjem odobrenja carinskom organu.
(9) O ukidanju odobrenja donosi se rješenje.
(10) Carinski organ ukida odobrenje i ako:
1) registrovani primalac prestane ispunjavati uslove navedene u odobrenju;
2) ne osigurava odgovarajući sistem nadzora;
3) ne dostavi odgovarajući instrument osiguranja plaćanja akcize ili ga ne dostavi u iznosu koji može osigurati plaćanje akciznog duga;
4) ne otkloni nepravilnosti u roku koji mu je odredio carinski organ;
5) učestvuje u vršenju kažnjivih radnji;
6) izvrši utaju poreza;
7) prestanu postojati razlozi i uslovi na osnovu kojih je odobrenje izdato.
(11) Sadržaj zahtjeva i dokumentaciju koja se podnosi uz zahtjev za izdavanje odobrenja, način polaganja i vrstu instrumenta osiguranja plaćanja akcize, sadržaj i način vođenja evidencija propisuje Ministarstvo finansija.
Povremeno registrovani primalac
Član 29b
(1) Registrovani primalac koji u okviru obavljanja svoje registrovane djelatnosti samo povremeno prima akcizne proizvode iz druge države članice u režimu odloženog plaćanja akcize mora od nadležnog carinskog organa prema svom sjedištu odnosno prebivalištu ili sjedištu područne jedinice u Crnoj Gori zahtijevati za svaku pojedinu pošiljku odobrenje koje je ograničeno na određenu količinu akciznih proizvoda, jednog pošiljaoca i na određeni period u kalendarskoj godini.
(2) Odobrenje iz stava 1 ovog člana mora biti ograničeno na jednu kretanje i može se izdati do tri puta u jednoj kalendarskoj godini.
(3) Odobrenje iz stava 1 ovog člana donosi nadležni carinski organ na osnovu zahtjeva koji mora sadržati sljedeće podatke:
1) identifikacione podatke podnosioca zahtjeva,
2) lični identifikacioni broj (JMB),
3) opis djelatnosti, naziv i registracioni broj pošiljaoca kao akciznog obveznika, kategoriju, vrstu, tarifnu oznaku iz kombinovane nomenklature carinske tarife i količinu akciznog proizvoda za koje se traži odobrenje,
4) mjesto prijema akciznih proizvoda,
5) podatke o ispunjavanju uslova za sprovođenje nadzora,
6) opis rada knjigovodstvenog sistema.
(4) Uz pisani zahtjev se podnosi instrument osiguranja plaćanja akcize.
(5) Odobrenje se izdaje na ime podnosioca zahtjeva bez prava prenosa na drugo lice i neće se izdati licu koje u roku i u cijelosti ne izmiruje akcizne, poreske i carinske obaveze, pravnom licu ako odgovorno lice u pravnom licu u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje poreske i carinske obaveze, licu koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa, pravnom licu ako odgovorno lice u pravnom licu u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje poreske i carinske obaveze, licu koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa Crne Gore ili druge države članice te licu koje ne ispunjava uslove za elektronsku razmjenu podataka o kretanju akciznih proizvoda.
(6) Povremeno registrovani primalac je dužan:
1) da po završetku kretanja upisati u evidenciju sve akcizne proizvode koji su primljeni u režimu odloženog plaćanja akcize po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu i tarifnoj oznaci KN, količini, datumu prijema, pošiljaocu te jedinstvenoj referentnoj oznaci e-AD-a,
2) obavijestiti carinski organ o svim izmjenama podataka navedenih u odobrenju,
3) osigurati nesmetano obavljanje nadzora.
(7) Visinu iznosa instrumenta osiguranja plaćanja akcize za akcizne proizvode koji se primaju u režimu odloženog plaćanja akcize iz druge države članice utvrđuje carinski organ u zavisnosti od iznosa mogućeg akciznog duga.
(8) Osiguranje plaćanja akcize nije potrebno kada se iz druge države članice u režimu odloženog plaćanja akcize primaju akcizni proizvodi za koje visina akcize iznosi nula eura.
(9) Odobrenje iz stava 1 ovog člana će se ukinuti kada pravno lice prestane postojati, kada fizičko lice umre, vraćanjem odobrenja carinskom organu, unosom akciznih proizvoda iz druge države članice, istekom roka važenja odobrenja ili nakon prekida kretanja.
(10) O ukidanju odobrenja donosi se rješenje.
(11) Carinski organ ukida odobrenje i u slučaju:
1) ako registrovani primalac prestane ispunjavati uslove navedene u odobrenju;
2) ne osigurava odgovarajući sistem nadzora;
3) učestvuje u vršenju kažnjivih radnji;
4) izvrši utaju akcize;
5) ako prestanu postojati razlozi i uslovi na osnovu kojih je odobrenje izdato.
(12) Sadržaj zahtjeva i dokumentaciju koja se podnosi uz zahtjev za izdavanje odobrenja, način polaganja i vrstu instrumenta osiguranja plaćanja akcize, sadržaj i način vođenja evidencija propisuje Ministarstvo finansija.
Registrovani pošiljalac
Član 29c
(1) Registrovani pošiljalac u okviru svoje registrovane djelatnosti može akcizne proizvode nakon sprovođenja carinskog postupka puštanja robe u slobodan promet u skladu sa članom 142 Carinskog zakona otpremati u režimu odloženog plaćanja akcize u mjesto odredišta u kojem te proizvode mogu primati ovlašćena lica koja posluju u režimu odloženog plaćanja akcize.
(2) Registrovani pošiljalac dužan je da ima sjedište odnosno prebivalište ili filijalu u Crnoj Gori i dobije odobrenje carinskog organa nadležnog prema njegovom sjedištu odnosno prebivalištu ili mjestu područne jedinice.
(3) Registrovani pošiljalac ne smije da prima, niti da skladišti akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize.
(4) Odobrenje iz stava 1 ovog člana donosi carinski organ na osnovu zahtjeva koji sadrži sljedeće podatke:
1) identifikacione podatke podnosioca zahtjeva,
2) lični identifikacioni broj (JMB),
3) opis djelatnosti, kategoriju i vrstu akciznih proizvoda za koje se traži odobrenje,
4) podatke o instrumentu osiguranja plaćanja akcize,
5) podatke o ispunjavanju uslova za sprovođenje nadzora,
6) opis rada knjigovodstvenog sistema.
(5) Odobrenje se izdaje na ime podnosioca zahtjeva bez prava prenosa na drugo lice i neće se izdati licu koje u roku i u cjelosti ne izmiruje poreske i carinske obaveze, društvu ako lice koje vodi poslove društva ili član pravnog lica u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje akcizne, poreske i carinske obaveze, licu i koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa, društvu ako lice koje vodi poslove društva ili član pravnog lica u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak nije teže kršilo ili nije ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa Crne Gore ili druge države članice te licu koje ne ispunjava uslove za elektronsku razmjenu podataka o kretanju akciznih proizvoda.
(6) Registrovani pošiljalac je dužan:
1) prije otpreme akciznih proizvoda nadležnom carinskom organu dostaviti odgovarajući instrument osiguranja plaćanja akcize u visini moguće nastalog akciznog duga za one proizvode koje kao registrovani pošiljalac otprema u režimu odloženog plaćanja akcize. Odlaganje instrumenta osiguranja plaćanja akcize nije obavezno kada se otpremanje energenata u režimu odloženog plaćanja vrši fiksnim cjevovodima, osim u opravdanim okolnostima čije postojanje utvrđuje carinski organ, ili kada se otpremanje energenata u režimu odloženog plaćanja vrši morem, uz prethodni sporazum Crne Gore i drugih država članica koje su uključene u takvo kretanje.
2) voditi evidenciju o uvezenim i otpremljenim akciznim proizvodima po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu, količini, mjestu i datumu otpreme, primaocu te jedinstvenoj referentnoj oznaci e-AD-a.
3) obavijestiti carinski organ o svim izmjenama podataka navedenim u odobrenju.
4) osigurati nesmetano obavljanje nadzora.
(7) Odobrenje iz stava 1 ovog člana ukinuće se kada pravno lice prestane postojati, kada fizičko lice umre ili vraćanjem odobrenja carinskom organu.
(8) O ukidanju odobrenja donosi se rješenje.
(9) Carinski organ ukida odobrenje i ako:
1) registrovani pošiljalac prestane ispunjavati uslove navedene u odobrenju; neosigurava odgovarajući sistem nadzora; ne dostavi odgovarajući instrument osiguranja plaćanja akcize ili ga ne dostavi u iznosu koji može osigurati plaćanje akciznog duga; ne ukloni nepravilnosti u roku koji mu je odredio carinski organ; učestvuje u vršenju kažnjivih radnji.
2) ako prestanu postojati razlozi i uslovi na osnovu kojih je odobrenje izdato.
(10) Sadržaj zahtjeva i dokumentaciju koja se podnosi uz zahtjev za izdavanje odobrenja, način polaganja i vrstu instrumenta osiguranja plaćanja akcize, sadržaj i način vođenja evidencija propisuje Ministarstvo finansija.
Prodavac iz druge države članice i akcizni zastupnik za prodaju na daljinu
Član 29č
(1) Prodavac iz druge države članice koji namjerava akcizne proizvode prodavati na daljinu fizičkim licima u Crnoj Gori ili akcizni zastupnik koji u njegovo ime i za njegov račun u Crnoj Gori izvršava obaveze i ostvaruje prava u skladu sa odredbama ovog zakona je dužan:
1) najkasnije 15 dana prije planirane otpreme nadležnom carinskom organu podnijeti prijavu za upis u registar akciznih obveznika u skladu sa članom 63 ovog zakona,
2) najaviti nadležnom carinskom organu prije predviđene otpreme akciznih proizvoda svaku pošiljku i položiti instrument osiguranja plaćanja akcize.
(2) Akcizni zastupnik iz stava 1 ovoga člana dužan je voditi evidencije isporuka po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu, količini, mjestu i datumu otpreme i primaocu.
Ovlašćeni pošiljalac
Član 29ć
(1) Svako pravno ili fizičko lice koje u okviru svoje registrovane djelatnosti namjerava proizvode koji su stavljeni u promet u Crnoj Gori otpremati u komercijalne svrhe u drugu državu članicu mora najkasnije 15 dana prije planirane otpreme carinskom organu nadležnom prema svome sjedištu odnosno prebivalištu podnijeti prijavu za upis u registar akciznih obveznika u skladu sa članom 63 ovog zakona te dostaviti podatak o kategoriji i vrsti, tarifnoj oznaci iz kombinovane nomenklature carinske tarife, kao i podatak o mjestu otpreme.
(2) Ovlašćeni pošiljalac je dužan:
1) voditi evidenciju o otpremljenim akciznim proizvodima po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu, količini, mjestu i datumu otpreme, primaocu te pojednostavljenoj jedinstvenoj referentnoj oznaci elektronskog pojednostavljenog pratećeg akciznog dokumenta (u daljem tekstu: e-PPAD),
2) osigurati nesmetano obavljanje nadzora,
3) iskazati podatke o otpremljenim količinama akciznih proizvoda u mjesečnom izvještaju iz člana 33 stav 3 ovog zakona,
4) da najkasnije 15 dana prije planirane otpreme obavijestiti nadležni carinski organ o svakoj izmjeni podataka o mjestu otpreme.
(3) Ovlašćeni držalac akciznog skladišta ili registrovani pošiljalac može poslovati kao ovlašćeni pošiljalac nakon što o tome obavijeste nadležni carinski organ u roku iz stava 1 ovoga člana.
(4) Ovlašćeni držalac akciznog skladišta i registrovani pošiljalac koji posluju kao ovlašćeni pošiljalac postupaju u skladu sa stavom 2 ovoga člana.
(5) Oblik i sadržinu prijave za upis u registar akciznih obveznika propisuje Ministarstvo finansija.
Ovlašćeni primalac
Član 29d
(1) Ovlašćeni primalac u okviru svoje registrovane djelatnosti može primati akcizne proizvode stavljene u promet u drugoj državi članici ako ima sjedište odnosno prebivalište ili područnu jedinicu u Crnoj Gori i ako za to dobije odobrenje carinskog organa nadležnog prema svom sjedištu odnosno prebivalištu ili sjedištu područne jedinice.
(2) Odobrenje iz stava 1 ovoga člana donosi carinski organ na osnovu zahtjeva koji sadrži sljedeće podatke:
1) identifikacione podatke podnosioca zahtjeva,
2) lični identifikacioni broj (JMB),
3) opis djelatnosti, kategoriju, vrstu akciznog proizvoda i tarifnu oznaku iz kombinovane nomenklature carinske tarife za koje se traži odobrenje,
4) mjesto prijema akciznog proizvoda,
5) podatke o ispunjavanju uslova za sprovođenje nadzora,
6) opis rada knjigovodstvenog sistema.
(3) Odobrenje se izdaje na ime podnosioca zahtjeva bez prava prenosa na drugo lice i neće se izdati licu koje u roku i u cijelosti ne izmiruje, poreske i carinske obaveze, društvu ako lice koje vodi poslove društva ili član pravnog lica društva u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak u roku i u cijelosti ne izmiruje akcizne, poreske i carinske obaveze, licu koje je teže kršilo ili je ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa, društvu ako lice koje vodi poslove društva ili član pravnog lica u smislu odredbi zakona kojim se uređuje poreski postupak nije teže kršilo ili nije ponavljalo kršenje odredbi akciznih, poreskih ili carinskih propisa Crne Gore ili druge države članice te licu koje ne ispunjava uslove za elektronsku razmjenu podataka o kretanju akciznih proizvoda.
(4) Ovlašćeni primalac je dužan:
1) da carinskom organu položi instrument osiguranja plaćanja akcize prije nego što počne primati akcizne proizvode,
2) da po završetku kretanja upisati u evidenciju sve akcizne proizvode koji su primljeni, po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu i tarifnoj oznaci KN, količini, datumu prijema, pošiljaocu te pojednostavljenoj jedinstvenoj referentnoj oznaci e-PPAD-a,
3) obavijestiti carinski organ o svim izmjenama podataka navedenim u odobrenju;
4) osigurati nesmetano obavljanje nadzora.
(5) Visinu iznosa instrumenta osiguranja plaćanja akcize za akcizne proizvode koji se primaju iz druge države članice utvrđuje nadležni carinski organ u zavisnosti od iznosa akciznog duga koji može nastati tokom kretanja akciznih proizvoda preko teritorija država članica te akciznog duga koji će nastati u Crnoj Gori.
(6) Odobrenje iz stava 1 ovoga člana će se ukinuti kada pravno lice prestane postojati, kada fizičko lice umre ili vraćanjem odobrenja carinskom organu.
(7) O ukidanju odobrenja carinski organ donosi rješenje.
(8) Carinski organ ukida odobrenje i ako:
1) ovlašćeni primalac prestane ispunjavati uslove navedene u odobrenju, ne osigurava odgovarajući sistem nadzora, ne dostavi odgovarajući instrument osiguranja plaćanja akcize ili ga ne dostavi u iznosu koji može osigurati plaćanje akciznog duga, ne ukloni nepravilnosti u roku koji mu je odredio carinski organ, učestvuje u vršenju kažnjivih radnji ili utaji, ne plati akcizu;
2) prestanu postojati razlozi i uslovi na osnovu kojih je odobrenje izdato.
(9) Ovlašćeni držalac akciznog skladišta ili registrovani primalac može poslovati kao ovlašćeni primalac nakon što o tome obavijesti nadležni carinski organ u roku iz člana 63 ovog zakona, dostavi podatak o kategoriji, vrsti i tarifnoj oznaci iz kombinovane nomenklature carinske tarife akciznog proizvoda, kao i podatak o mjestu prijema.
(10) Ovlašćeni držalac akciznog skladišta može podnijeti zahtjev za izmjenu akciznog odobrenja kojim će se utvrditi da obaveza obračunavanja i plaćanja akcize na akcizne proizvode stavljene u promet u drugoj državi članici nastaje isporukom iz akciznog skladišta.
(11) Ovlašćeni držalac akciznog skladišta i registrovani primalac koji posluju kao ovlašćeni primalac postupaju u skladu sa stavom 4 ovog člana.
(12) Sadržaj zahtjeva i dokumentaciju koja se podnosi uz zahtjev za izdavanje odobrenja, način polaganja i vrstu instrumenta osiguranja plaćanja akcize te sadržaj i način vođenja evidencija propisuje Ministarstvo finansija.
Povremeni ovlašćeni pošiljalac
Član 29dž
(1) Svako pravno ili fizičko lice koje u okviru svoje registrovane djelatnosti namjerava akcizne proizvode koji su stavljeni u promet u Crnoj Gori povremeno, do tri puta u jednoj kalendarskoj godini otprema u komercijalne svrhe u drugu državu članicu mora najkasnije 15 dana prije planirane otpreme carinskom organu, nadležnom prema svome sjedištu, odnosno prebivalištu podnijeti prijavu za upis u registar akciznih obveznika u skladu sa članom 63 ovog zakona te dostaviti obavještenje iz stava 2 ovoga člana.
(2) Povremeni ovlašćeni pošiljalac iz stava 1 ovog člana obavezan je obavijestiti nadležni carinski organ o svakom mjestu otpreme i svakoj pojedinoj pošiljci koja je ograničena na određenu količinu akciznih proizvoda, jednog primaoca te na određeni period u kalendarskoj godini.
(3) Povremeni ovlašćeni pošiljalac je dužan:
1) voditi evidenciju o otpremljenim akciznim proizvodima po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu, količini, mjestu i datumu otpreme, primaocu te pojednostavljenoj jedinstvenoj referentnoj oznaci e-PPAD-a,
2) osigurati nesmetano obavljanje nadzora,
3) iskazati podatke o otpremljenim količinama akciznih proizvoda iz člana 33 stav 3 ovog zakona.
(4) Sadržaj obavještenja iz stava 2 ovog člana propisuje Ministarstvo finansija.
Povremeni ovlašćeni primalac
Član 29đ
(1) Svako pravno ili fizičko lice koje u okviru svoje registrovane djelatnosti namjerava akcizne proizvode koji su stavljeni u promet u drugoj državi članici povremeno, do tri puta u jednoj kalendarskoj godini primati u komercijalne svrhe, mora najkasnije 15 dana prije planiranog prijema carinskom organu nadležnom prema mjestu svoga sjedišta odnosno prebivališta podnijeti prijavu za upis u registar akciznih obveznika u skladu sa članom 63 ovog zakona i dostaviti obavještenje iz stava 2 ovog člana.
(2) Povremeni ovlašćeni primalac iz stava 1 ovog člana obavezan je obavijestiti nadležni carinski organ o svakom mjestu prijema i o svakoj pojedinoj pošiljci koja je ograničena na određenu količinu akciznih proizvoda, jednog pošiljaoca te na određeni period u kalendarskoj godini.
(3) Povremeni ovlašćeni primalac je dužan da:
1) carinskom organu položi instrument osiguranja plaćanja akcize prije nego što počne primati akcizne proizvode,
2) nakon završetka kretanja upiše u evidenciju sve akcizne proizvode koji su primljeni, po kategoriji i vrsti akciznog proizvoda, trgovačkom nazivu i tarifnoj oznaci KN, količini, datumu prijema, pošiljaocu te pojednostavljenoj jedinstvenoj referentnoj oznaci e-PPAD-a,
3) osigura nesmetano obavljanje nadzora.".
Član 7
U članu 30 stav 3 ovog zakona riječi: „u roku od 30 dana od isteka mjeseca u kojem je akciza plaćena“ zamjenjuju se riječima: „u roku od 15 dana od isteka kvartala u kojem je nabavljeno gasno ulje“.
U stavu 8 riječi: „pravna lica i preduzetnici“ zamjenjuju se riječima: „kupci gasnih ulja, kupljenih bezgotovinskim načinom plaćanja u Crnoj Gori ako se gasno ulje koristi kao motorno gorivo,“.
Član 8
Član 30a mijenja se i glasi:
„Povraćaj plaćene akcize za mineralna ulja koja se koriste za pogon poljoprivrednih mašina na registrovanom poljoprivrednom gazdinstvu
Član 30a
(1) Oslobođenje iz člana 54 stav 1 tačka 1a ovog zakona kupac gasnih ulja ostvaruje povraćajem plaćene akcize ako mineralno ulje upotrebljava za pogon poljoprivrednih mašina na registrovanom poljoprivrednom gazdinstvu.
(2) Organ uprave nadležan za poslove poljoprivrede realizuje podršku registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima u visini iznosa plaćene akcize na gasna ulja koja se koriste za pogon poljoprivrednih mašina.
(3) Zahtjev za povraćaj plaćene akcize iz stava 1 ovog člana podnosi se organu državne uprave nadležnom za poslove poljoprivrede, u skladu sa rokovima za dodjelu mjera podrške po površini za direktna plaćanja u biljnoj proizvodnji.
(4) Nadležni organ iz stava 2 ovog člana može zahtijevati podnošenje i drugih dokaza za koje ocijeni da su bitni za odlučivanje po zahtjevu.
(5) Povraćaj plaćene akcize ostvaruje se u obliku novčanog povraćaja, na osnovu utvrđenih površina i vrsta poljoprivredne proizvodnje koje ostvaruju podršku, u skladu sa podacima organa uprave nadležnog za poslove sprovođenja mjera podrške u poljoprivredi.
(6) Pravo na povraćaj plaćene akcize iz stava 1 ovog člana može da ostvari nosilac poljoprivrednog gazdinstva, fizičko lice, pravno lice i udruženje pravnih ili fizičkih lica.
(7) Kontrolu korišćenja podrške iz stava 2 ovog člana vrši organ uprave nadležan za poslove sprovođenja mjera podrške u poljoprivredi.
(8) Bliži način ostvarivanja podrške, visinu i dinamiku isplate sredstava propisuje Ministarstvo finansija uz prethodno pribavljeno mišljenje organa uprave nadležnog za poslove poljoprivrede.".
Član 9
Poslije člana 32 dodaju se dva nova poglavlja i 22 nova člana koja glase:
„Xa KRETANJE AKCIZNIH PROIZVODA U REŽIMU ODLOŽENOG PLAĆANJA AKCIZE
Kretanje akciznih proizvoda na teritoriji Crne Gore
Član 32a
Kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize na teritoriji Crne Gore smatra se kretanje koje je započelo i završilo u Crnoj Gori.
Član 32b
(1) Akcizni proizvodi kreću se u režimu odloženog plaćanja akcize na teritoriji Crne Gore kada se otpremaju iz akciznog skladišta:
1) u drugo akcizno skladište, uključujući kretanje preko teritorije druge države članice odnosno kretanje preko teritorije treće države ili treće teritorije,
2) do mjesta direktne isporuke na teritoriji Crne Gore, kada je to mjesto odobreno ovlašćenom imaocu akcizne dozvole u skladu sa odredbama člana 32d ovog zakona, uključujući kretanje preko teritorije druge države članice odnosno kretanje preko teritorije treće države ili treće teritorije,
3) u pogon oslobođenog korisnika,
4) u mjestu na teritoriji Crne Gore gdje akcizni proizvodi napuštaju teritoriju Unije,
5) do carinskog organa izlaza, u skladu sa članom 329 stav 5 Regulative za sprovođenje (EU) 2015/2447, koji je istovremeno carinarnica otpreme za postupak spoljnjeg tranzita kada je to predviđeno članom 189 stav 4 Delegirane uredbe (EU) 2015/2446.
(2) Akcizni proizvodi se kreću u režimu odloženog plaćanja akcize na teritoriji Crne Gore kada ih nakon završetka carinskog postupka stavljanja robe u slobodan promet otprema registrovani pošiljalac od mjesta uvoza, kako je određeno članom 32c stav 2 ovog zakona u akcizno skladište imaoca akcizne dozvole, pogon oslobođenog korisnika ili do mjesta direktne isporuke odobrenog imaocu akcizne dozvole, u skladu sa članom 32d ovog zakona.
(3) Odredba stava 1 tačka 2 ovog člana ne odnosi se na duvanske proizvode.
(4) Izuzetno od stava 1 ovog člana, akcizni proizvodi kreću se u režimu odloženog plaćanja akcize na teritoriji Crne Gore kada se otpremaju iz pogona oslobođenog korisnika u akcizno skladište, uz prethodnu saglasnost nadležnog carinskog organa.
(5) Oslobođeni korisnik je u obavezi, prije početka kretanja, podnijeti zahtjev nadležnom carinskom organu za odobrenje kretanja.
(6) Odredbe st. 1 do 5 ovog člana primjenjuju se i na kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize čija visina akcize iznosi nula eura.
Kretanje akciznih proizvoda između Crne Gore i drugih država članica
Član 32c
(1) Akcizni proizvodi kreću se u režimu odloženog plaćanja akcize između Crne Gore i drugih država članica, uključujući kretanje preko teritorije druge države članice odnosno kretanje preko teritorije treće države ili trećih teritorija kada se otpremaju:
1) iz akciznog skladišta u Crnoj Gori, od strane imaoca akcizne dozvole, u drugu državu članicu:
- u akcizno skladište,
- registrovanom primaocu,
- povremeno registrovanom primaocu,
- primaocu iz člana 31 stav 5 ovog zakona - do mjesta na kojem akcizni proizvodi napuštaju teritoriju Unije,
- do mjesta direktne isporuke, kada je to mjesto odobreno imaocu akcizne dozvole ili registrovanom primaocu u skladu sa zakonodavstvom države članice odredišta,
- do carinskog organa izlaza, shodno odredbama člana 329 stava 5 Regulative (EU) 2015/2447, koji je istovremeno otpremni carinski organ za postupak spoljnog tranzita kada je to predviđeno odredbama člana 189 stav 4 Delegirane Regulative (EU) 2015/2446,
2) od mjesta uvoza u Crnoj Gori do mjesta odredišta iz tačke 1 ovog stava od strane registrovanog pošiljaoca,
3) iz akciznog skladišta ili od mjesta uvoza u drugoj državi članici na područje Crne Gore:
- u akcizno skladište,
- registrovanom primaocu,
- povremeno registrovanom primaocu,
- primaocu iz člana 31 stav 1 ovog zakona,
- do mjesta na kojem akcizni proizvodi napuštaju teritoriju Unije,
- do mjesta direktne isporuke, kada je to mjesto odobreno imaocu akcizne dozvole ili registrovanom primaocu,
- do carinskog organa izlaza, shodno odredbama člana 329 stav 5 Regulative za sprovođenje (EU) 2015/2447, koji je istovremeno otpremni carinski organ za postupak spoljnog tranzita kada je to predviđeno odredbama člana 189 stav 4 Delegirane Regulative (EU) 2015/2446,
- kada se kretanje u režimu odloženog plaćanja akcize između drugih država članica odvija preko teritorije Crne Gore.
(2) Mjestom uvoza se u smislu stava 1 tačka 2 ovog člana smatra mjesto gdje su akcizni proizvodi stavljeni u promet prema članu 201 Regulative (EU) br. 952/2013.
(3) Akcizni proizvodi mogu se od mjesta uvoza u Crnoj Gori kretati u režimu odloženog plaćanja akcize samo ako deklarant ili bilo koje lice direktno ili indirektno uključeno u ispunjavanje carinskih formalnosti u skladu sa članom 15 Regulative (EU) br. 952/2013, carinskom organu uvoza podnese:
1) akcizni broj iz člana 19 stav 2 Regulative (EU) br. 389/2012 kojim se identifikuje registrovani pošiljalac za to kretanje,
2) akcizni broj iz člana 19 stav 2 Regulative (EU) br. 389/2012 kojim se identifikuje primalac u drugoj državi članici kojem se akcizni proizvodi otpremaju, i
3) dokaz da su akcizni proizvodi namijenjeni otpremi sa teritorije Crne Gore na teritoriju druge države članice.
(4) Izuzetno od stava 1 tačka 3 ovog člana, akcizni proizvodi se kreću u režimu odloženog plaćanja akcize od lica iz druge države članice koja u skladu sa zakonodavstvom te države može otpremati akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize do mjesta direktne isporuke na teritoriji Crne Gore, kada je to mjesto odobreno ovlašćenom imaocu akciznog skladišta ili registrovanom primaocu u skladu sa odredbama člana 32č ovog zakona.
(5) Odredbe st. 1 do 4 ovog člana primjenjuju se i na kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize čija visina akcize iznosi nula eura.
Direktna isporuka
Član 32č
(1) Nadležni carinski organ može ovlašćenom držaocu akciznog skladišta i registrovanom primaocu odobriti da akcizne proizvode prima na mjestu direktne isporuke u Crnoj Gori.
(2) Mjestom direktne isporuke iz stava 1 ovog člana smatra se mjesto različito od akciznog skladišta te mjesta prijema akciznih proizvoda određenih odobrenjem za registrovanog primaoca.
(3) Mjesto direktne isporuke odobrava nadležni carinski organ ovlašćenom držaocu akciznog skladišta ili registrovanom primaocu na osnovu zahtjeva. Ovlašćeni držalac akciznog skladišta odnosno registrovani primalac nadležnom carinskom organu dostavlja podatke o mjestu direktne isporuke i njegovoj identifikacionoj oznaci.
(4) Mjesto direktne isporuke određuje se akciznom dozvolom za ovlašćenog imaoca akciznog skladišta i za akcizno skladište i odobrenjem za registrovanog primaoca. Odobrenjem se mogu odrediti dodatne mjere nadzora.
(5) Primalac proizvoda na mjestu direktne isporuke ne može se odobriti povremeno registrovanom primaocu.
(6) Bliži način i postupak u vezi prostora direktne isporuke propisuje Ministarstvo finansija.
Početak i završetak kretanja u režimu odloženog plaćanja akcize
Član 32ć
(1) Kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize iz čl. 32b i 32c ovog zakona započinje kada akcizni proizvodi napuste akcizno skladište otpreme odnosno kada ih odmah nakon stavljanja u slobodan promet prema članu 201 Regulative (EU) br. 952/2013 otprema registrovani pošiljalac.
(2) Kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize iz čl. 32b i 32c ovog zakona završava se kada primalac primi akcizne proizvode odnosno kada akcizni proizvodi napuste teritoriju Unije.
(3) U slučajevima iz člana 32b stav 1 tačka 5 i člana 32c stav 1 tačka 1 alineja 7 i tačka 3 alineja 7 ovog zakona kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja završava se kada su stavljeni u postupak spoljnjeg tranzita.
Sistem kontrole kretanja akciznih proizvoda (EMCS sistem)
Član 32d
(1) Akcizni proizvodi kreću se u režimu odloženog plaćanja akcize između država članica odnosno na teritoriji Crne Gore samo ako se kretanje odvija uz primjenu e-AD-a u informacionom sistemu iz člana 1 Odluke (EU) 2020/263 Evropskog parlamenta i Vijeća od 15. januara 2020. o informacionoj obradi kretanja i nadzora akcizne robe (SL L 58, 27.2.2020., str. 43.), osim ako ovim zakonom nije drukčije propisano.
(2) E-AD iz stava 1 ovog člana je dokument kojim se dokazuje da se u njemu navedene vrste i količine akciznih proizvoda kreću u režimu odloženog plaćanja akcize.
Pojednostavljeni postupak
Član 32dž
(1) Izuzetno od člana 32f ovog zakona, kada se kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize u cijelosti odvija na teritoriji Crne Gore, i to između akciznih skladišta istog ovlašćenog imaoca akciznog skladišta, može se odobriti pojednostavljenje postupka, uključujući mogućnost odstupanja od potrebe za elektronskim nadzorom takvog kretanja.
(2) Pojednostavljenje postupka, uključujući mogućnost odstupanja od potrebe za elektronskim nadzorom kretanja, može se odobriti i u drugim slučajevima kada se kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize u cjelosti odvija na teritoriji Crne Gore.
(3) Na osnovu sporazuma između Crne Gore i druge države članice može se odobriti pojednostavljenje postupka, uključujući mogućnost odstupanja od elektronskog nadzora kretanja, kada isti pošiljalac često i redovno otprema akcizne proizvode u režimu odloženog plaćanja akcize istom primaocu, uključujući kretanje fiksnim cjevovodima.
(4) Način sprovođenja pojednostavljenog postupka i prateća dokumenta/isprave za kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize na teritoriji Crne Gore propisuje Ministarstvo finansija.
Posebnosti kretanja akciznih proizvoda prema oslobođenom korisniku
Član 32đ
(1) Izuzetno od člana 32f ovog zakona, u slučaju iz člana 32b stav 1 tačka 3 ovog zakona kretanje akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize za namjene iz člana 44 stav 1 i člana 54 stav 1 tač. 4, 5 i 6 ovog zakona dozvoljeno je uz elektronski prateći akcizni dokument iz sistema iz člana 32f (u daljem tekstu: e-PAD).
(2) Pošiljalac - ovlašćeni držalac akciznog skladišta podnosi nacrt e-PAD-a carinskom organu koristeći informacioni sistem iz stava 1 ovoga člana najkasnije na dan otpreme. Informacioni sistem carinskog organa vrši elektronsku provjeru podataka u nacrtu e-PAD-a.
(3) Pošiljalac - ovlašćeni imalac akciznog skladišta može otkazati e-PAD koristeći informacioni sistem iz stava 1 ovog člana sve dok akcizni proizvodi nijesu napustili akcizno skladište otpreme.
(4) Štampana verzija e-PAD-a je isprava koja prati pošiljku akciznih proizvoda kojom se dokazuje da se navedene vrste i količine akciznih proizvoda kreću u režimu odloženog plaćanja akcize.
(5) Primalac - oslobođeni korisnik šalje informacionom sistemu carinskog organa potvrdu o prijemu odmah, a najkasnije petog radnog dana nakon prijema akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize, osim u posebno opravdanim slučajevima o čijoj opravdanosti odlučuje nadležni organ.
(6) U slučaju iz člana 32đ stav 4 ovog zakona kretanje akciznih proizvoda dokumentuje se drugim ispravama uz prethodno odobrenje nadležnog carinskog organa.
(7) Strukturu i sadržaj e-PAD-a i potvrde o prijemu, postupanje prilikom informacione razmjene podataka i postupanje u slučaju nedostupnosti sistema propisuje Ministarstvo finansija.
Postupanje prilikom kretanja na teritoriji Crne Gore
uz primjenu informacionog sistema kontrole kretanja akciznih proizvoda
Član 32e
(1) U slučaju iz člana 32b stav 1 tač. 1, 2, 4 i 5 i stava 2 ovog zakona pošiljalac- imalac akcizne dozvole, odnosno registrovani pošiljalac podnosi nacrt e-AD-a carinskom organu, koristeći informacioni sistem iz člana 32d ovog zakona najranije sedam dana prije datuma otpreme akciznih proizvoda naznačenog na e-AD-u, a najkasnije na dan otpreme.
(2) Informacioni sistem carinskog organa vrši elektronsku provjeru podataka u nacrtu e-AD-a i ako su podaci ispravni dokumentu dodjeljuje jedinstveni referentni broj (u daljem tekstu:JRB)
(3) Pošiljalac - imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac mora licu koje prati akcizne proizvode ili, ako takvog lica nema, prevozniku dati podatak o JRB e-AD-a, a koji su tokom kretanja akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize dužni na zahtjev podnijeti nadležnim organima.
(4) Izuzetno od st.1 i 2 ovog člana, pošiljalac - imalac akcizne dozvole kada otprema akcizne proizvode fiksnim cjevovodima, podnosi nacrt e-AD-a carinskom organu koristeći informacioni sistem nakon prolaska kroz mjerni sistem za dinamičko i neprekidno mjerenje količine tečnosti različitih od vode i/ili mjernu posudu i rezervoar sa odgovarajućom opremom kojom je moguće odrediti zapreminu (volumen) medija u mjernoj posudi ili rezervoaru i/ili mjerilom mase, a u zavisnosti od vrste akciznih proizvoda za koju su namijenjena.
(5) Komercijalni dokument koji sadrži JRB mora stići do mjesta odredišta najkasnije u roku od 24 sata od otpreme akciznih proizvoda na koje se odnosi.
(6) Pošiljalac - imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac može otkazati e-AD koristeći informacioni sistem sve dok kretanje nije započeto u skladu sa odredbama člana 32ć stav 1 ovog zakona. Pošiljalac mora ispuniti polja u nacrtu poruke o otkazivanju i podnijeti je informacionom sistemu carinskog organa, a registrovani pošiljalac i ispostaviti novi e-AD.
(7) Pošiljalac iz stava 1 ovoga člana može tokom kretanja u režimu odloženog plaćanja akcize, koristeći informacioni sistem, promijeniti mjesto odredišta ili primaoca i navesti novo koje može biti jedno od odredišta iz člana 32b stav 1 tač. 1, 2, 4 ili 5 ovog zakona ako je pošiljalac ovlašćeni imalac akciznog skladišta ili iz člana 32b stav 1 tač.1, 2 ili 3 ovog zakona ako je pošiljalac registrovani pošiljalac.
(8) Pošiljalac iz stava 1 ovoga člana podnosi nacrt elektronskog dokumenta o promjeni odredišta, korišćenjem informacionog sistema.
(9) U slučaju iz člana 32b stav 1 tač. 4 i 5 ovog zakona deklarant podnosi carinskom organu izvoza jedinstvenu referentnu oznaku e-AD-a za akcizne proizvode navedene u izvoznoj deklaraciji.
(10) U slučaju iz člana 32b stav 1 tač. 1 i 2 i stava 2 ovog zakona primalac - ovlašćeni imalac akciznog skladišta odnosno oslobođeni korisnik šalje informacionom sistemu carinskog organa potvrdu o prijemu odmah, a najkasnije petog radnog dana nakon prijema akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize, osim u posebno opravdanim slučajevima, o čijoj opravdanosti odlučuje carinski organ.
(11) U slučaju iz člana 32b stav 1 tač. 4 i 5. ovog zakona carinski organ izvoza izdaje potvrdu o izvozu, korišćenjem informacionog sistema, na osnovu informacija o izlazu robe koju je primio od carinskog organa izlaza određenog u članu 239 Regulative (EU) 2015/2447 ili organa u kojem se obavljaju formalnosti za izlaz robe iz carinskog područja Unije i kojima se potvrđuje da su akcizni proizvodi napustili teritoriju Unije.
(12) U slučaju iz stava 8 ovoga člana informacioni sistem carinskog organa vrši elektronsku provjeru podataka u potvrdi o izvozu i nakon što su ti podaci verifikovani, šalje potvrdu o izvozu pošiljaocu - imaocu akcizne dozvole.
(13) Elektronsku razmjenu poruka i verifikaciju podataka propisuje Ministarstvo finansija.
Postupanje prilikom kretanja između Crne Gore i druge države članice uz primjenu Sistema kontrole kretanja akciznih proizvoda
Član 32f
(1) U slučaju iz člana 32c stav 1 tač. 1 i 2 ovog zakona, pošiljalac -imalac akciznih proizvoda odnosno registrovani pošiljalac podnosi nacrt e-AD-a carinskom organu i koristeći informacioni sistem iz člana 32d ovoga zakona najranije sedam dana prije datuma otpreme akciznih proizvoda naznačenog na e-AD-u, a najkasnije na dan otpreme.
(2) Informacioni sistem carinskog organa vrši elektronsku provjeru podataka u nacrtu e-AD-a i ako su podaci ispravni, dokumentu dodjeljuje JRB.
(3) Pošiljalac - imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac mora licu koje prati akcizne proizvode ili, ako takvog lica nema, prevozniku dati podatak o JRB e-AD-a, a koju su tokom kretanja akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize dužni na zahtjev podnijeti nadležnim organima.
(4) Pošiljalac - imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac mora osigurati da tokom kretanja akcizne proizvode prati i potvrda o oslobođenju od plaćanja akcize kada ih otprema licu iz člana 31 stav 5 ovog zakona.
(5) Pošiljalac - imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac može koristeći informacioni sistem otkazati e-AD sve dok kretanje nije započeto u skladu sa odredbama člana 32ć stav 1 ovog zakona.
(6) Pošiljalac je dužan da ispuni polja u nacrtu poruke o otkazivanju i podnijeti je informacionom sistemu carinskog organa, a registrovani pošiljalac i ispostaviti novi e-AD.
(7) Pošiljalac — imalac akcizne dozvole ili registrovani pošiljalac može tokom kretanja u režimu odloženog plaćanja akcize, koristeći informacioni sistem, promijeniti mjesto odredišta ili primaoca i navesti novo koje može biti jedno od odredišta iz člana 32c stav 1 tačka 1 al. 1, 2, 3, 5, 6 i 7 ovog zakona.
(8) Pošiljalac je dužan da podnese nacrt elektronskog dokumenta o promjeni odredišta, korišćenjem informacionog sistema.
(9) U slučajevima iz člana 32c stav 1 tačka 3 al. 1, 2, 3 i 6 ovog zakona, kada carinski organ primi od države članice otpreme e-AD prosljeđuje ga primaocu —imaocu akcizne dozvole ili registrovanom primaocu ili povremeno registrovanom primaocu.
(10) U slučaju iz člana 32c stav 1 tačka 3 ovog zakona, primalac — imalac akcizne dozvole ili registrovani primalac ili povremeno registrovani primalac šalje informacionom sistemu carinskog organa potvrdu o prijemu odmah, a najkasnije petog radnog dana nakon prijema akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize, osim u posebno opravdanim slučajevima o čijoj opravdanosti odlučuje carinski organ.
(11) Ovlašćeni imalac akciznog skladišta ili registrovani primalac koji imaju odobrenje za primanje akciznih proizvoda na mjestu direktne isporuke na teritoriji Crne Gore podnose potvrdu o prijemu carinskom organu putem informacionog sistema.
(12) Izuzetno od odredbi iz stava 5 ovog člana, nadležni carinski organ može potvrditi završetak kretanja koristeći informacioni sistem ako od povremeno registrovanog primaoca prihvati dokaz o završetku kretanja.
(13) U slučaju iz člana 32c stav 1 tačka 3 ovog zakona, primalac — lice iz člana 31 stav 1 ovog zakona potvrđuje prijem akciznih proizvoda podnošenjem obavještenja o prijemu koje dostavlja nadležnom područnom carinskom organu najkasnije petog radnog dana nakon prijema akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize radi unošenja u informacioni sistem.
(14) Elektronsku razmjenu poruka i verifikaciju podataka propisuje Ministarstvo finansija.
Postupanje sa akciznim proizvodima koji se izvoze
Član 32g
(1) U slučajevima iz člana 32c stav 1 tačka 3 al. 5 i 7 ovog zakona, kada je Crna Gora država članica kojoj se podnosi izvozna deklaracija u skladu sa članom 221 stav 2 Regulative za sprovođenje (EU) 2015/2447 (u daljem tekstu: država članica izvoza), deklarant podnosi carinskom organu izvoza jedinstvenu referentnu oznaku e-AD za akcizne proizvode navedene u izvoznoj deklaraciji.
(2) Carinski organ izvoza prije puštanja robe u izvoz provjerava odgovaraju li podaci iz e-AD-a podacima navedenim u izvoznoj deklaraciji.
(3) U slučaju nesaglasnosti podataka između e-AD-a i izvozne deklaracije carinski organ o tome obavještava nadležni organ države članice otpreme upotrebom informacionog sistema iz člana 32f stav 1 ovog zakona.
(4) Ako se akcizni proizvodi ne namjeravaju iznijeti iz carinskog područja Unije, carinski organ bez odlaganja o tome obavještava nadležni organ države članice otpreme upotrebom informacionog sistema iz člana 32f stav 1 ovog zakona.
(5) U slučajevima iz člana 32c stav 1 tačka 3 alineja 5 ovog zakona carinski organ izvoza izdaje potvrdu o izvozu, upotrebom informacionog sistema, na osnovu informacija o izlazu robe koje je primio od carinskog organa izlaza određenog u članu 329 Regulative za sprovođenje (EU) 2015/2447 ili organa u kojem se obavljaju formalnosti za izlaz robe iz carinskog područja Unije i kojima se potvrđuje da su akcizni proizvodi napustili područje Unije.
(6) U slučajevima iz člana 32c stav 1 tačka 3 alineja 7 ovog zakona carinski organ izvoza izdaje potvrdu o izvozu na osnovu informacija koje je primio od carinskog organa izlaza određenog u članu 329 stav 5 Regulative za sprovođenje (EU) 2015/2447.
(7) U slučaju iz st. 5 i 6 ovog člana informacioni sistem carinskog organa vrši elektronsku provjeru podataka u potvrdi o izvozu i nakon što su ti podaci provjereni, šalje potvrdu o izvozu informacionom sistemu nadležnog organa države članice otpreme koji je šalje pošiljaocu.
(8) U slučajevima iz člana 32c stav 1 tačka 1 al. 5 i 7 ovoga zakona carinski organ prosljeđuje e-AD nadležnim organima države članice izvoza.
(9) U slučajevima iz stava 8 ovog člana, kada primi od države članice izvoza obavještenje da se akcizni proizvodi ne namjeravaju iznijeti iz carinskog područja Unije, carinski organ o tome bez odlaganja obavještava pošiljaoca iz člana 32f stav 1 ovog zakona.
(10) Nakon prijema obavještenja pošiljalac otkazuje e-AD u skladu sa članom 32j stav 4 ovog zakona ili mijenja odredište u skladu sa članom 32f stav 5 ovog zakona.
(11) Ako u slučajevima iz stava 8 ovog člana informacioni sistem carinskog organa primi od informacionog sistema nadležnog organa države članice izvoza potvrdu o izvozu, prosljeđuje je sistemu pošiljaoca u Crnoj Gori.
Kretanje kad primalac nije odmah poznat
Član 32h
(1) U slučaju kretanja energenata u režimu odloženog plaćanja akcize ili unutrašnjim vodenim putevima do primaoca koji nije definitivno poznat u trenutku kada pošiljalac podnosi e-AD, podaci koji se odnose na primaoca u tom dokumentu mogu ostati nepopunjeni ako pošiljalac dobije odobrenje za takvo postupanje carinskog organa nadležnog prema njegovom sjedištu odnosno prebivalištu.
(2) Pošiljalac je dužan da postupi u skladu sa postupkom iz člana 32i stav 5 i člana 32j stav 5 ovog zakona i poslati ih informacionom sistemu carinskog organa, odmah nakon što su podaci o primaocu poznati, a najkasnije kada kretanje završi.
(3) Odredbe st. 1 i 2 ovog člana ne primjenjuju se na kretanja iz člana 32b stav 1 tač. 4 i 5 i člana 32c stav 1 tačka 1 al. 5 i 7 ovog zakona.
Nadzor i kretanje energenata
Član 32i
Odredbe ovog zakona u vezi nadzora proizvodnje, prerade, skladištenja, kretanja i izvještavanja primjenjuju se na energente iz čl. 51 i 52 ovog zakona i iz Odluke Komisije br. 2012/209/EU od 20.4.2012. o primjeni odredaba o kontroli i kretanju iz Direktive Savjeta 2008/118/EZ na određene aditive u skladu sa članom 20 stav 2. Direktive Savjeta 2003/96/EZ i na energente obuhvaćene tarifnim oznakama KN:
1) 1507 do 1518 ako su namijenjeni korišćenju kao pogonsko gorivo, kao dodatak ili sredstvo za poboljšanje pogonskih goriva ili kao gorivo za grijanje;
2) 2707 10, 2707 20, 2707 30 i 2707 50;
3) 2710 12 do 2710 19 68 i od 2710 20 do 2710 20 39 i 2710 2090 (samo za proizvode od kojih se manje od 90% vol. (uključujući gubitke) destilira na temperaturi od 210 C i najmanje 65% vol (uključujući gubitke) destilira na temperaturi od 250 C po ISO 3405 metodi (ekvivalent ASTM D 86 metoda));
4) 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 i 2710 20 90 ( samo za proizvode od kojih se manje od 90% vol. (uključujući gubitke) destilira na temperaturi od 250 C po ISO 3405 metodi (ekvivalent ASTM D 86 metoda));
5) 2711, osim KN 2711 11, 2711 21 i 2711 29;
6) 2901 10;
7) 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 i 2902 44;
8) 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00;
9) 2905 11 00 koji nisu sintetičkog porijekla, ako su namijenjeni korišćenju kao pogonsko gorivo, kao dodatak ili sredstvo za poboljšanje motornih goriva ili kao gorivo za grijanje;
10) 3824 90 55, 3824 99 80, 3824 99 85, 3824 99 86, 3824 99 92 (isključujući dodatke protiv rđe koji kao aktivne supstance sadrže amine, neorganske složene rastvarače i razređivače za lakove i slične proizvode), 3824 99 93, 3824 99 96 (isključujući dodatke protiv rđe koji kao aktivne supstance sadrže amine, neorganske složene rastvarače i razređivače za lakove i slične proizvode), 3826 00 10 i 3826 00 90.
Rezervni postupak u slučaju nedostupnosti informacionog sistema
Član 32j
(1) Ako informacioni sistem iz člana 32d stav 1 ovog zakona nije dostupan i pošiljalac u Crnoj Gori nije u mogućnosti postupati u skladu sa članom 32e st.1, 3, i 5 i članom 32j st.1 i 5 ovog zakona odnosno primalac u Crnoj Gori nije u mogućnosti postupati u skladu sa članom 32e stav 7 i članom 32f stav 7 ovog zakona, carinski organ može odobriti početak kretanja, promjenu odredišta ili završetak kretanja uz primjenu dokumenta za rezervni postupak.
(2) Kada informacioni sistem postane dostupan, pošiljalac postupa u skladu sa članom 32e st.1, 3 i 5 i članom 32f st.1 i 5 ovog zakona, odnosno primalac postupa u skladu sa članom 32e stav 7 i članom 32f stav 7 ovog zakona.
(3) U slučajevima iz člana 32b stav 1 tač. 4 i 5 i člana 32c stav 1 tačka 1 al. 5 i 7 ovog zakona pošiljalac dostavlja kopiju dokumenta za rezervni postupak iz stava 1 ovog člana deklarantu (podnosilac deklaracije) koji kopiju tog dokumenta ili njegovu jedinstvenu oznaku dostavlja izvoznoj carinskoj ispostavi, odnosno nadležnim organima države članice izvoza.
(4) Sadržaj dokumenta za rezervni postupak mora odgovarati akciznim proizvodima navedenim u izvoznoj deklaraciji.
(5) Pošiljalac je dužan čuvati kopiju dokumenta za rezervni postupak iz stava 1 ovog člana u svojoj evidenciji.
(6) Bliži način i postupak u vezi sprovođenja rezervnog postupka propisuje Ministarstvo finansija.
Drugi dokazi o završetku kretanja
Član 32k
(1) Izuzetno od člana 32n ovog zakona, potvrda o prijemu ili potvrda o izvozu je dokaz da je kretanje akciznih proizvoda završeno u skladu sa članom 32e st. 2 i 3 ovog zakona.
(2) Kada ne postoji potvrda o prijemu ili potvrda o izvozu zbog razloga koji su različiti od onih iz člana 32j ovog zakona, carinski organ može prihvatiti i drugi dokaz o završetku kretanja akciznih proizvoda u režimu odloženog plaćanja akcize u skladu sa st. 3 i 4 ovog člana.
(3) U slučajevima iz člana 32b stav 1 tač.1 i 2 i stav 2 i člana 32c stav 1 tačka 1 al. 1, 2, 3, 4 i 6 i tačka 2 ovog zakona drugi dokaz o završetku kretanja može se pružiti potvrdom nadležnih organa države članice odredišta, odgovarajućim dokazom da su akcizni proizvodi stigli na odredište ili dokumentom za rezervni postupak.
(4) U slučajevima iz člana 32b stav 1 tač. 4 i 5 i člana 32c stav 1 tačka 1 al. 5 i 7 ovog zakona za potrebe određivanja jesu li akcizni proizvodi u okolnostima utvrđenim u stavu 2 ovog člana izneseni sa teritorija Unije, carinski organ:
1) prihvata potvrdu nadležnih organa države članice u kojoj se nalazi izlazna carinska ispostava i kojom se potvrđuje da su akcizni proizvodi izašli sa teritorija Unije ili da su akcizni proizvodi stavljeni u postupak spoljnjeg tranzita u skladu sa članom 32c stav 1 tačka 1 alineja 7 ovog zakona kao odgovarajući dokaz da je roba iznesena sa teritorije Unije;
2) uzima u obzir bilo koju kombinaciju dva ili više sljedećih dokaza:
- dostavnicu,
- dokument koji je potpisao ili ovjerio poslovni subjekt koji je iznio akcizne proizvode sa carinskog područja Unije, a kojim se potvrđuje izlaz robe,
- dokument u kojem carinski organ države članice ili treće države potvrđuje dostavu u skladu sa pravilima i postupcima za takvu potvrdu u toj državi članici ili trećoj državi,
- evidencije poslovnih subjekata o robi isporučenoj na brodove, avione ili ofšorne instalacije ili
- druge dokaze koje, zavisno od okolnosti slučaja, carinski organ smatra prihvatljivim.
(5) Kada prihvati drugi dokaz iz st. 3 i 4 ovog člana, carinski organ potvrđuje, koristeći informacioni sistem, da je kretanje akciznih proizvoda završeno.
Xb KRETANJE AKCIZNIH PROIZVODA STAVLJENIH U PROMET IZMEĐU DRŽAVA ČLANICA
Nabavljanje akciznih proizvoda od strane fizičkog lica
Član 32l
(1) Za akcizne proizvode koje nabavlja fizičko lice za ličnu upotrebu i prevozi ih sopstvenim prevoznim sredstvom iz teritorije jedne države članice u teritoriju druge države članice akciza se obračunava samo u državi članici u kojoj je akcizni proizvod nabavljen.
(2) Količina akciznih proizvoda iz stava 1 ovog člana, ograničava se na:
1) duvanske proizvode:
- 200 cigareta, ili
- 100 cigarilosa (cigare težine do 3 grama po komadu), ili
- 50 cigara, ili
- 250 grama duvana za pušenje, ili
- bilo koju kombinaciju količina duvanskih proizvoda iz al. 1 do 4 ove tačke, pod uslovom da ukupni procenat iskorišćenih pojedinačno dozvoljenih količina ne prelazi 100%;
2) alkohol ili alkoholna pića:
- 1 litar alkohola i alkoholnih pića, sa stvarnom zapreminskom alkoholnom jačinom preko 22% vol ili nedenaturisani etil-alkohol alkoholne jačine 80% vol. ili jači; ili
- 2 litra alkohola ili alkoholnih pića, sa stvarnom zapreminskom alkoholnom jačinom koja ne prelazi 22%, ili
- bilo koju kombinaciju količine pića iz al. 1 i 2 ove tačke, pod uslovom da ukupni procenat iskorišćenih pojedinačno dozvoljenih količina ne prelazi 100%;
- 4 litra mirnog vina;
- 2 litra piva.
Kretanje između država članica akciznih proizvoda stavljenih u promet u komercijalne svrhe
Član 32lj
(1) Kretanje akciznih proizvoda stavljenih u promet na teritoriji jedne države članice i premještenih na teritoriju druge države članice kako bi tamo bili dostavljeni u komercijalne svrhe dozvoljeno je samo uz primjenu e-PPAD-a u informacionom sistemu iz člana 32d ovog zakona i isključivo između ovlašćenog pošiljaoca i ovlašćenog primaoca.
(2) Kretanje akciznih proizvoda iz stava 1 ovog člana započinje kada akcizni proizvodi napuste lokaciju sjedišta ovlašćenog pošiljaoca ili bilo koju drugu lokaciju o kojoj je obaviješten nadležni carinski organ prije početka kretanja u skladu sa članom 29e st.1 i 2 tačka 4, odnosno članom 29e st. 3 i 4 ovog zakona.
(3) Ovlašćeni pošiljalac podnosi nacrt e-PPAD-a carinskom organu najranije sedam dana prije datuma navedenog u tom dokumentu kao datum otpreme akciznih proizvoda, koristeći informacioni sistem iz člana 32d stav 1 ovog zakona.
(4) Informacioni sistem carinskog organa obavlja elektronsku provjeru podataka navedenih u nacrtu e-PPAD-a i ako su podaci ispravni, dokumentu dodjeljuje pojednostavljenu jedinstvenu referentnu oznaku i o tome obavještava ovlašćenog pošiljaoca. Ako podaci nisu ispravni, informacioni sistem carinskog organa o tome obavještava ovlašćenog pošiljaoca.
(5) Informacioni sistem carinskog organa prosljeđuje e-PPAD nadležnom organu države članice odredišta koji ga prosljeđuje ovlašćenom primaocu.
(6) Ovlašćeni pošiljalac je dužan licu koje prati akcizne proizvode ili, ako takvog lica nema, prevozniku dati podatak o pojednostavljenoj jedinstvenoj referentnoj oznaci e-PPAD-a, a koju su tokom kretanja akciznih proizvoda dužni na zahtjev staviti na uvid nadležnim organima.
(7) Ovlašćeni pošiljalac može tokom kretanja, koristeći informacioni sistem, promijeniti odredište u drugo mjesto dostave istog ovlašćenog primaoca u istoj državi članici ili u mjesto otpreme.
(8) U slučaju iz stava 7 ovog člana ovlašćeni pošiljalac podnosi nacrt elektronskog dokumenta o promjeni odredišta informacionog sistema carinskog organa.
(9) Kretanje akciznih proizvoda iz stava 1 ovog člana završava kada ovlašćeni primalac primi akcizne proizvode na lokaciji sjedišta ili bilo kojoj drugoj lokaciji o kojoj je obaviješten nadležni carinski organ prije početka kretanja u skladu sa članom 29d st. 1, 2 i 4 odnosno članom 29d st. 9 i 10 ovog zakona.
(10) Po prijemu akciznih proizvoda ovlašćeni primalac podnosi informacionom sistemu carinskog organa potvrdu o prijemu odmah, a najkasnije petog radnog dana nakon završetka kretanja, osim u posebno opravdanim slučajevima, o čijoj opravdanosti odlučuje carinski organ.
(11) Informacioni sistem carinskog organa obavlja elektronsku provjeru podataka navedenih u potvrdi o prijemu i ako su podaci ispravni, ovlašćenom primaocu potvrđuje da je potvrda o prijemu evidentirana. Ako podaci nisu ispravni, informacioni sistem carinskog organa o tome obavještava ovlašćenog primaoca.
(12) Informacioni sistem carinskog organa prosljeđuje potvrđenu potvrdu o prijemu nadležnom organu države članice otpreme koji je prosljeđuje ovlašćenom pošiljaocu.
(13) Odredbe st. 1 do 12 ovog člana primjenjuju se i na povremenog ovlašćenog pošiljaoca i povremenog ovlašćenog primaoca.
Rezervni postupak u slučaju nedostupnosti informacionog sistema
Član 32m
(1) Izuzetno od člana 32lj ovog zakona, kada informacioni sistem iz člana 32f stav 1 ovog zakona nije dostupan, ovlašćeni pošiljalac može započeti kretanje akciznih proizvoda ako:
1) akcizne proizvode prati dokument za rezervni postupak koji sadrži iste podatke kao i nacrt e-PPAD-a iz člana 32lj stav 1 ovog zakona,
2) prije početka kretanja obavijesti carinski organ – Kancelariju za akcize o otpremi akciznih proizvoda i dostavi, na drugi odgovarajući način, kopiju dokumenta za rezervni postupak,
3) omogući provjeru podataka iz dokumenta za rezervni postupak, i
4) dobije saglasnost Kancelarije za akcize.
(2) Ako je informacioni sistem ovjerenog pošiljaoca nedostupan, ovlašćeni pošiljalac je dužan, uz ispunjenje uslova iz stava 1 ovog člana, dostaviti prije početka kretanja akciznih proizvoda i informacije o razlozima nedostupnosti svog informacionog sistema.
(3) Kada informacioni sistem carinskog organa i/ili ovlašćenog pošiljaoca postane dostupan, ovlašćeni pošiljalac odmah podnosi informacionom sistemu nacrt e-PPAD-a u skladu sa članom 32lj stav 3 ovog zakona. Kada informacioni sistem carinskog organa potvrdi podatke u e-PPAD-u, taj dokument zamjenjuje dokument za rezervni postupak iz stava 1 ovog člana. Informacioni sistem carinskog organa prosljeđuje e-PPAD nadležnom organu države članice odredišta koji ga prosljeđuje ovlašćenom primaocu.
(4) Ovlašćeni pošiljalac dužan je čuvati kopiju dokumenta za rezervni postupak iz stava 1 ovog člana u svojoj evidenciji.
(5) Kada informacioni sistem iz člana 32d stav 1 ovog zakona nije dostupan, ovlašćeni pošiljalac može promijeniti odredište u odredište iz člana 32lj stav 7 ovog zakona, uz uslov da prije promjene odredišta o tome obavijesti, na drugi odgovarajući način, carinski organ – Kancelarije za akcize.
(6) Kada informacioni sistem postane dostupan, na odgovarajući način primjenjuju se st. 3 i 4 ovog člana.
(7) Kada ovlašćeni primalac ne može podnijeti na završetku kretanja potvrdu o prijemu u skladu sa članom 32lj stav 10 ovog zakona zato što informacioni sistem iz člana 32d stav 1 ovog zakona nije dostupan ili zato što u slučaju nedostupnosti informacionog sistema u državi članici otpreme ovlašćeni pošiljalac još uvijek nije podnio e-PPAD, ovlašćeni primalac je dužan, osim u posebno opravdanim slučajevima, odmah nakon isteka petog radnog dana od dana prijema akciznih proizvoda podnijeti carinskom organu – Kancelariji za akcize, ili na drugi odgovarajući način, dokument za rezervni postupak koji sadrži iste podatke kao potvrda o prijemu i u kojem se navodi da se kretanje završilo.
(8) Osim u slučajevima kada potvrda o prijemu može biti odmah podnešena u skladu sa članom 32lj stav 10 ovog zakona ili u posebno opravdanim slučajevima, carinski organ – Kancelarije za akcize šalje kopiju dokumenta za rezervni postupak iz stava 6 ovog člana nadležnom organu države članice otpreme koji ga dostavlja pošiljaocu ili ga drži dostupnim za pošiljaoca.
(9) Kada informacioni sistem postane dostupan ili kada u slučaju iz stava 6 ovog člana ovlašćeni pošiljalac iz druge države članice podnese e-PPAD, ovlašćeni primalac podnosi potvrdu o prijemu u skladu sa članom 32lj stav 9 ovog zakona. Informacioni sistem carinskog organa obavlja elektronsku provjeru podataka navedenih u potvrdi o prijemu u skladu sa članom 32lj stav 10 ovog zakona i prosljeđuje potvrđenu potvrdu o prijemu u skladu sa članom 32lj stav 12 ovog zakona.
(10) Odredbe ovog člana odgovarajuće se primjenjuju na povremene ovlašćene pošiljaoce i povremene ovlašćene primaoce.
Drugi dokazi o završetku kretanja
Član 32n
(1) Potvrda o prijemu iz člana 32lj stav 10 ovog zakona smatra se dokazom da su akcizni proizvodi dostavljeni ovlašćenom primaocu ili povremeno ovlašćenom primaocu.
(2) U posebnim opravdanim slučajevima kada ne postoji potvrda o prijemu zbog razloga koji su različiti od onih iz člana 32m ovog zakona, carinski organ može prihvatiti od ovlašćenog primaoca ili povremeno ovlašćenog primaoca i drugi dokaz o završetku kretanja, pod uslovom da ga je ovjerio nadležni organ države članice odredišta.
(3) Dokument za rezervni postupak smatra se odgovarajućim dokazom za potrebe ovog stava.
Pojednostavljeni postupak
Član 32nj
Na osnovu sporazuma Crne Gore i druge države članice ili više njih može se odobriti pojednostavljenje postupka odnosno odstupanje od obaveze upotrebe informacionog sistema za kretanje akciznih proizvoda stavljenih u promet na teritoriji jedne države članice i premještenih na teritoriju druge države članice kako bi tamo bili dostavljeni u komercijalne svrhe.
Kretanje akciznih proizvoda između dva mjesta na teritoriji Crne Gore preko teritorije druge države članice
Član 32o
(1) Kada se akcizni proizvodi koji su stavljeni u promet u Crnoj Gori premještaju iz jednog mjesta u Crnoj Gori u drugo mjesto u Crnoj Gori, ali preko teritorije druge države članice, kretanje se odvija uz primjenu dokumenta iz člana 32lj stav 1 ovog zakona, a pošiljka se mora kretati prema odgovarajućem planu puta.
(2) Ovlašćeni primalac odnosno povremeni ovlašćeni primalac potvrđuje prijem akciznih proizvoda u skladu sa članom 32lj stav 10 ovog zakona.
(3) Ovlašćeni pošiljalac odnosno povremeni ovlašćeni pošiljalac i ovlašćeni primalac odnosno povremeni ovlašćeni primalac moraju omogućiti carinskom organu obavljanje provjere u svrhu utvrđivanja prijema akciznih proizvoda.
(4) Pošiljalac odnosno primalac iz ovog člana podnosi prijavu za upis u registar akciznih obveznika u skladu sa članom 63 ovog zakona.
(5) Na osnovu sporazuma Crne Gore i druge države članice može se odobriti pojednostavljenje postupka iz st. 1, 2 i 3 ovog člana.
Prodaja na daljinu
Član 32p
(1) Kretanje akciznih proizvoda stavljenih u promet u jednoj državi članici i kupljenih od lica u drugoj državi članici koja nije ovlašćeni imalac akciznog skladišta, registrovani primalac ili ovlašćeni primalac i ne obavlja registrovanu djelatnost, a prodavac ili bilo koje lice koje ih za njegov račun neposredno ili posredno otprema ili prevozi primaocu u drugu državu članicu u kojoj nastaje obaveza obračuna i plaćanja akcize, smatra se prodajom na daljinu.
(2) Prodavac iz Crne Gore koji otprema akcizne proizvode u smislu stava 1 ovog člana u drugu državu članicu dužan je:
1) prije otpreme akciznih proizvoda pisanim putem obavijestiti nadležni carinski organ o namjeravanoj otpremi akciznih proizvoda stavljenih u promet i dostaviti dokument kojim se dokazuje da je osigurano plaćanje akcize i da su ispunjeni propisani uslovi za plaćanje u državi članici odredišta, i
2) voditi evidenciju isporuka akciznih proizvoda.
(3) Odredbe stava 2 ovog člana primjenjuju se na akcizne proizvode stavljene u promet u drugoj državi članici koje prima lice u Crnoj Gori a obaveza obračuna akcize je nastala u Crnoj Gori, pri čemu obaveze iz stava 2 ovog člana mora da ispuni prodavac ili njegov akcizni zastupnik, a može i primalac ako prodavac ili akcizni zastupnik ne postupe u skladu sa st. 1, 2, 4 i 5 ovog člana.
(4) Prodavac iz stava 2 ovog člana ima pravo na povraćaj plaćene akcize u Crnoj Gori ako je postupio u skladu sa postupkom određenim u stavu 2 ovog člana.
(5) Sadržaj obavještenja o namjeravanoj otpremi odnosno o namjeravanom prijemu akciznih proizvoda stavljenih u promet, kao i dokaze koji se prilažu uz zahtjev za povraćaj plaćene akcize prema ovom članu propisuje Ministarstvo finansija.".
Član 10
Član 44 mijenja se i glasi:
„Oslobađenja od plaćanja akcize na etil alkohol
Član 44
(1) Akciza se ne plaća:
1) na denaturisani alkohol pod kojim se smatra etil alkohol koji je potpuno denaturisan sredstvima za denaturisanje propisanim u Crnoj Gori;
2) na denaturisani alkohol koji se uvozi iz trećih država u Crnu Goru pod uslovom da je potpuno denaturisan sredstvima za denaturisanje propisanim u Crnoj Gori;
3) na denaturisani alkohol kada se distribuira u obliku alkohola koji je potpuno denaturisan propisanim sredstvima za denaturisanje u skladu s uslovima države članice u kojoj je pušten u potrošnju, a koji su objavljeni u Regulativi Komisije (EZ) br. 3199/93 od 22. novembra 1993. o uzajamnom priznavanju postupaka potpunog denaturisanja alkohola radi izuzeća od akcize (SL L 288, 23.11.1993., str. 12.);
4) kada se denaturisani etil alkohol koristi u proizvodnji proizvoda čiji je sastavni dio,a koji nije namijenjen za ljudsku upotrebu ili se upotrebljava za održavanje i čišćenje opreme za proizvodnju koja se upotrebljava u tom određenom procesu proizvodnje;
5) kada se etil alkohol koristi za proizvodnju ljekova za ljudsku upotrebu i proizvodnju veterinarsko-medicinskih proizvoda, utvrđenih propisom kojim se uređuje proizvodnja, promet i ispitivanje ljekova za humanu upotrebu i upotrebu u veterinarstvu, mjere za obezbjeđivanje kvaliteta, bezbjednosti i efikasnosti ljekova i nadležnosti organa u oblasti ljekova i aktivnih supstanci;
6) kada se etil alkohol koristi za proizvodnju sirćeta iz tarifne oznake KN 2209;
7) kada se etil alkohol koristi u proizvodnji neposredno ili kao sastojak nekog poluproizvoda za proizvodnju prehrambenih proizvoda, punjenih ili u drugom obliku, pod uslovom da sadržaj alkohola nije veći od 8,5 litara čistog alkohola na 100 kg proizvoda za čokoladu, odnosno 5 litara čistog alkohola na 100 kg proizvoda za druge proizvode;
8) kada se etil alkohol koristi za proizvodnju aroma za pripremu prehrambenih proizvoda i bezalkoholnih pića kojima sadržaj alkohola nije veći od 1,2% vol;
9) kada se etil alkohol koristi u proizvodnim procesima pod uslovom da krajnji proizvod ne sadrži alkohol;
10) kada se etil alkohol koristi za konzerviranje preparata i pulpiranje voća;
11) kada se etil alkohol koristi u medicinske svrhe u bolnicama, domovima zdravlja i apotekama;
12) kada se koristi za naučno-istraživačke ili obrazovne potrebe na fakultetima, institutima i drugim naučnim ustanovama koje alkohol koriste za obavljanje nastavne i naučne djelatnosti;
13) kada se koristi u proizvodnji dodataka ishrani ako jedinično pakovanje koje je stavljeno u promet ne prelazi 0,15 litara i ti dodaci ishrani stavljeni su na tržište na osnovu propisa kojima se propisuju uslovi koje moraju ispunjavati dodaci prehrani u vezi sa sastavom, označavanjem i stavljanjem na tržište;
(2) Oslobođenje od plaćanja akcize na alkohol koji se nabavlja za namjene iz stava 1 tač. 4 do 13 ovog člana ostvaruje se uz dozvolu iz člana 26 ovog zakona. Za upotrebu etil alkohola za svrhe iz tačke 11 ovog člana oslobođeni korisnik akciznih proizvoda ne podnosi instrument osiguranja plaćanja akcize iz člana 26 stav 2 tačka 5 ovog zakona.
(3) Oslobođenje od plaćanja akcize na alkohol sadržan u gotovim proizvodima iz stava 1 tač. 4 do 13 ovog člana jednako se primjenjuje pri uvozu tih proizvoda iz trećih zemalja u Crnu Goru.
(4) Oslobođenje od plaćanja akcize na alkohol sadržan u gotovim proizvodima iz stava 1 tač. 4 do 13 ovog člana jednako se primjenjuje pri unosu iz druge države članice u Crnu Goru.".
Član 11
Poslije člana 44 dodaje se novi član koji glasi:
„Denaturisani alkohol
Član 44a
(1) Denaturisanim alkoholom, u smislu ovog zakona, smatra se alkohol koji je u procesu proizvodnje kontaminiran propisanim sredstvima u propisanim količinama tako da se daljom preradom ne mogu lako ukloniti denaturanti odnosno da se ne može proizvesti prehrambeno upotrebljiv alkohol.
(2) Alkohol se može denaturisati samo u akciznom skladištu proizvođača koji je dobio odobrenje nadležnog carinskog organa za denaturisanje alkohola.
(3) Imalac akcizne dozvole – proizvođač denaturisanog alkohola mora voditi evidenciju o denaturisanju u kojoj mora navesti količinu alkohola i količinu propisanih sredstava koje je koristio za denaturisanje, količinu proizvedenog i otpremljenog denaturisanog alkohola izraženu u litrama čistog alkohola, kao i evidenciju kupaca.
(4) Akcizno skladište u kojem će se denaturisati alkohol mora biti opremljeno opremom koja će osigurati denaturisanje alkohola propisanim sredstvima i na propisani način.
(5) Bliži način denaturacije i primjenu denaturanta propisuje Ministarstvo finansija.".
Član 12
U članu 49 stav 1 poslije tačke 2 tačka se zamjenjuje tačka zarezom i dodaju dvije nove tačke koje glase:
„3) duvan za lulu koji se može koristiti putem postupka sagorijevanja i namijenjen je isključivo za upotrebu u luli;
4) duvan za vodenu lulu koji se može upotrebljavati putem vodene lule, a ako može da se upotrebljava i putem vodene lule i kao rezani duvan, smatraće se rezanim duvanom."
Član 13
Član 49b mijenja se i glasi:
„Duvan za žvakanje, duvan za šmrkanje (burmut), nikotinske vrećice i biljni proizvodi za pušenje
Član 49b
(1) Duvan za žvakanje i duvan za šmrkanje (burmut) na koje se plaća akciza su proizvodi iz tarifne oznake KN 2403 99 10.
(2) Akciza za proizvode iz stava 1 ovog člana plaća se po kilogramu duvana za žvakanje i duvana za šmrkanje (burmut), u iznosu od 40,00 eura.
(3) Nikotinske vrećice na koje se plaća akciza su proizvodi iz tarifne oznake KN 2404 91 90 10.
(4) Pojedinačno pakovanje nikotinskih vrećica iz stava 3 ovog člana sadrži najviše 20 komada vrećica.
(5) Nikotinska vrećica iz stava 3 ovog člana može da sadrži najviše 17 mg nikotina.
(6) Biljni proizvodi za pušenje na koje se plaća akciza su proizvodi iz tarifne oznake KN 2404 19 10.
(7) Akciza za proizvode iz st. 3 i 5 ovog člana plaća se po kilogramu neto mase sadržane u nikotinskoj vrećici, odnosno biljnih proizvoda za pušenje, u iznosu od 60,00 eura.".
Član 14
U članu 50 stav 3 riječi: „od 53,5 eura" zamjenjuju se riječima: „od 94,78 eura".
Član 15
U članu 50b riječi: „od 91,50 eura" zamjenjuju se riječima: „od 139,8 eura".